Fra null til hundre i oljepengebruk

Oljepenger flyr gjennom luften i årets valgkamp! Noen milliarder her og noen flere til andre gode formål.

Ingen veit hva de snakker om, men de er like skråsikre likevel.

La meg forsøke å oppklare litt.

Fra null til hundre i oljepengebruk…

Oljefondet som i dag heter Pensjonsfondet har steget i rekordfart siden 2002. Det er lov å bruke 4% av fondet, som er ansvarlig. Mer i dårlige tider, mindre i gode tider. Vi har sagt at det skal fases inn over tid.

Når det er valgkamp skjer det litt raskere. Finansdepartementet er sjefen over alle sjefer.

Figur: Revidert budsjett

H-regel 2001-

Dermed bruker sittende regjering mer enn dobbelt så mye penger enn Bondevik 2 gjorde i 2002. Se på hvor mye mer som benyttes i figuren (som er reelle 2013- mrd!).

Det er fornuftig med en krittstrek, men ingen kan med overlegg påstå at ett enkelt år er nødt til å være eksakt på nivå med fremlegget til rødgrønn regjering.

Økonomisk styring – høye lederlønninger 

Det er varslet ca 3 % bruk av fondet i 2014-budsjettet som underskudd. På mange måter er det farten på norsk økonomi, skatteinntekter og arbeidsinnvandring som bestemmer hvor mye det er fornuftig å benytte fremover. Samfunnsøkonomien er ingen eksakt vitenskap- og derfor er dette vanskelig.

Gjennom årene 2009-2010 har økt pengebruk med formål om å holde arbeidsledigheten lav gjennom en finanskrise fungert. Samtidig ser vi at offentlig pengebruk ikke har kommet ned igjen, og at lønninger i offentlig sektor har vokst betydelig. Ja, lederlønn i det offentlige har ligget foran privat næringsliv. Ledere i kommune-Norge har dratt seg opp 25% til 830.000 kr årlig.

På mange måter er hele offentlig tjenesteproduksjon blitt dyrere for innbyggerne, og vi har ikke endret på antallet kommuner, måten vi planlegger veier osv.

15 mrd kroner i skattekutt = enkelt

SSB har beregnet at med veksten i norsk økonomi, skatteinntekter og et høyere pensjonsfond vil det være handlingsrom for 15 milliarder i redusert skatt i fireårsperioden. Da ligger man godt innenfor handlingsregelen og fortsetter utgiftsveksten slik som statsbudsjettet i 2013. De har også lagt inn mer bruk av private leverandører i norsk økonomi, som kan sikre mer effektive løsninger.

Da kutter man ikke i byråkratiet, man kutter ikke i landbruksstøtten, Innovasjon Norge eller særordninger til “folket”. Sykelønn består, men det kommer sikkert tøffere krav til aktivitet tilknyttet unge på arbeidsavklaringspenger (midl. uføre).

Å Nave vil bli noe vanskeligere med en blåere regjering!

Ansvarligheten består?

Det er enkelt å slå fast at “handlingsregelen ligger fast” i disse tider. Utfordringen er at den er mer svevende og påvirkelig enn partilederne sier.

Jeg tviler ikke et sekund på Høyres standhaftighet når det gjelder orden i økonomien. Jeg tipper også at lysten til å styre landet fra regjeringskontorene er prioritert i Frp-ledelsen.

Vi skal heller ikke glemme at det første statsbudsjettet for 2014 er 90% rødgrønt uansett.

Det betyr at statsbudsjettet for 2015 blir den virkelige testen på borgerlig ansvarlighet.

Men først skal valgkampens siste fase med politiske visjoner og tekniske diskusjoner – på repeat – gjennomføres.

Blir det fortsatt full fart på AS Norge?