Tips til høsttreninga

Landslagsløperne drar i disse dager til høydetrening i mellom-Europa. De høster flere fordeler av det. Det gleder blant annet høyde-effekt, økter på snø, samt mer dagslys og bedre temperatur til ettermiddagsøktene enn vi vanligvis har her hjemme.

Etter min mening er det imidlertid mange som kaster bort unødige tusenlapper i reise og opphold for å jakte på de samme marginene som eksempelvis Marit Bjørgen gjør når hun trener på breen i Val Senales i Nord-Italia. Sannheten er at vi her snakker om marginer som de færreste er i stand til å hente ut hvis man ser bort fra sol- og motivasjonsfaktoren det er å oppsøke breene i alpene.

Oppskriften på suksess for 99 % av norske skiløpere ligger i høsttrening med kvalitet og kontinuitet. Med kvalitet mener jeg ikke nødvendigvis masse tøffe intervalløkter, men heller at man oppnår optimal effekt og fart under hver enkelt av de tøffeste øktene. Det er langt bedre med 6 gode hardøkter i måneden enn 12 halvgode. Nettopp her tror jeg mange bommer.

Intervalløktene på denne årstida kan gjerne gjennomføres mest mulig spesifikt, og i den forbindelse vil jeg trekke frem de såkalte «elghufs»-øktene, der man i størst mulig grad imiterer diagonalgang på ski i motbakke. Dette er altså ikke det samme som å løpe med staver med vanlig løpesteg, noe jeg også ser flere eliteutøvere gjøre. Jeg tror imidlertid at effekten og overføringsverdien er størst når steglengden økes og man tar seg tid til å plante fotsålen tungt og bestemt ned mot underlaget, akkurat som man gjør når man skal få skiene til å sitte i tunge motbakker på ski. Utfordringen med slik «elgufs-teknikk» er at det er veldig tungt, og at man lett kan ødelegge økta gjennom å hufse på seg melkesyre allerede på det første intervalldraget. Et tips kan derfor være å ikke oppsøke de aller bratteste bakkene. I tillegg kan det være smart å heller kjøre flere korte drag enn mange lange drag. Da oppnår man nemlig at farten blir høyere, teknikken blir bedre, samt at man har større del av økta til å justere seg inn på dersom man kjenner at åpningsfarten kanskje ble i hissigste laget. Selv kjørte jeg ofte en draglengde på mellom 2 og 3 minutter på mine elghufsøkter. På utøvere som ikke er på ypperste nivå har jeg bra erfaring med å eksempelvis kjøre 45/45 en halvtimes tid, gjerne med innlagte seriepauser på 2 min etter hvert 5-6. drag.

 

Lykke til!