Husk treningens første bud!

Til dere som ennå ikke har kommet i gang med treninga foran den kommende skisesongen:

Nå er det ingen bønn, kom deg snarest ut på trening!

Samtidig har nok de aller ivrigste allerede trent målretta i flere måneder, og flere av disse gjennomfører sikkert Birkebeinerrittet denne helga.

Det er slett ikke dumt å ha noen mål å trene mot også på sommerhalvåret. Det kan være lettere å motivere seg for å ta noen ekstra treningsturer hvis man vet at en konkurranse er nært forestående. I tillegg gir faste konkurranser en pekepinn på hvordan formen er sammenligna med eventuelle tidligere gjennomføringer. Presterer man bedre enn før, er dette et tegn på at treninga har båret frukter, noe som i seg selv er kjempemotiverende.

Presterer man derimot dårligere enn forventet, bør man søke etter årsaken. I mange tilfeller kan det hende at man føler man har trent bedre enn noensinne, og da kan et skuffende resultat være skikkelig vondt å svelge. I denne situasjonen tror jeg det er mange som gjør noen feilvurderinger. Mitt inntrykk er nemlig at 9 av 10 møter skuffende resultat med å pøse på med enda tøffere trening. Man føler gjerne at man mangler litt fart, og satser på at noen tøffe intervalløkter skal gjøre susen.

Min erfaring tilsier at det som oftest er det motsatte som er resepten. Tunge bein skyldes som oftest litt for lite overskudd. Her kan faktisk den travle mosjonisten og eliteutøveren ofte være i samme båt. Eliteutøveren trener naturligvis mye tøffere, men er også veldig bevisst på å hvile godt mellom øktene. Da tåler man kanskje å trene 2 ganger for dagen hele uka gjennom. Med en travel studie- eller jobbhverdag tåler man langt mindre trening.

Overskudd er derfor første treningsbudet både for mosjonisten og eliteutøveren. Alle har vel kjent litt på følelsen av å mangle det til tider, men kun de som tør ta konsekvensen av det oppnår framgang og gode prestasjoner over tid.

Oppfordringen blir derfor: Hvil i tide! Det er ingen skam å roe litt ned!