Grunnlaget legges nå

Alle er ikke like heldige som de som har midnattssol på denne tida av året, men alle kan vi nyte de lange, fine junidagene til fulle. De bør benyttes godt.

På landslagsnivå var det lenge en tradisjon for at man begynte oppkjøringa til en ny sesong med relativt lite trening på våren og forsommeren, og en gradvis økning fram mot november, som ofte var toppmåneden mengdemessig.

De siste årene har vi sett en klar dreining mot en mye jevnere timeskurve gjennom hele barmarkssesongen. Utviklinga har snarere gått mot at det er sommermånedene som har hatt størst mengde, mens man har trappet ned på mengden på høsten når sesongen nærmer seg. Jeg føler dette er riktig tenkemåte. Det er ingen tvil om at lange dager og behagelig temperatur i mye større grad innbyr til masse trening enn de kalde, regnfulle oktoberkveldene.

Det er nå man bør legge grunnlaget som man skal flyte på utover høsten og vinteren, og grunnoppskrifta er masse rolig trening. I starten av min seniorkarriere hadde jeg en sommer der jeg tok meg jobb som sauegjeter hjemme i Lierne. Full arbeidsuke i fjellet ble krydret med enkelte fartsfylte økter på beina og på rulleski. Det ble likevel langt mindre vanlig langrennstrening enn jeg mente jeg burde hatt, og det var med en smule skepsis jeg deltok på de første felles hardøktene etter studiestart på høsten. Sjokket uteble ikke, men heldigvis for meg var det i positiv forstand. Formen var mange ganger bedre enn før, og jeg lekte meg med treningskamerater jeg tidligere på året sleit med å henge med. Påfølgende vinter kom det store gjennombruddet som seniorløper.

Hemmeligheten med lange masse lange fjellturer tok jeg med meg resten av karrieren. Den hemmeligheten deler jeg nå gjerne med dere, og jeg ønsker dere derfor en god sommer med masse turer i skog og mark!