Tren variert og lystbetont!

Selv om våre eliteløpere allerede er godt i gang med forberedelsene til kommende sesong, bør de av oss som legger lista litt lavere prøve å utsette hardkjøret noen uker til.

Isolert sett er vi inne i den årstiden der det ligger aller mest til rette for å trene mye. Fravær av kveldsmørke og minusgrader gjør dørstokkmila atskillig kortere enn på senhøsten. Jeg tror likevel det kan være smart å utsette den mest systematiske langrennstreninga  noen ekstra uker. Jeg tipper at de ivrigste allerede har hatt flere rulleskiturer allerede. Det er selvfølgelig ikke noe galt i det. Samtidig vil jeg tipse om at man kan få noen fantastiske opplevelser med ski på beina denne årstida, dersom man oppsøker litt høyereliggende strøk. Jeg har selv hatt en gylden regel om å aldri ta fram rulleskiene før nasjonaldagen vår er unnagjort, og i Meråker er vi så heldige at vi fortsatt har flotte skiforhold lett tilgjengelige.

Systematiske stavintervaller er prima langrennstrening, men også på dette området henstiller jeg  dere til å utsette moroa. «Elghufs» hører på en møte høsten til, og slike intervaller kan med fordel erstattes eksempelvis av intensive løps- eller sykkeløkter. På våren og forsommeren arrangeres det masse løp, både på vei og i terrenget. Glimrende trening, og atskillig mer lystbetont enn stavintervaller. O-løp er et annet godt alternativ. Da Pål Gunnar Mikkelsplass var trener for elitelaget, hadde vi O-løp rett som det var. Ikke alle var like stø med kart og kompass, men de kom som regel i mål ved å henge seg på erfarne løpere. En gang på et O-løp i Gol var det en lokal stjerne som taua på halve elitelaget inn mot siste post. Etter stempling spurtet alle mot mål bortsett fra 1 løper. Han satte i stedet kurs mot post 1. Han rakk nemlig ikke finne den før han ble tatt igjen av «toget»…