Gode ski kompenserer for utallige treningstimer

Årets VM i Val di Fiemme, samt skiskytter VM i Nove Mesto, har til fulle vist hvor avgjørende gode ski er for å oppnå optimale resultat. Det er vel en dårlig bevart hemmelighet at Norge for tiden har et forsprang på skibiten i forhold til konkurrentene.

Nøkkelen ligger hovedsakelig på to forhold, nemlig på henholdsvis spenn- og strukturbiten.

Når deg gjelder spenn, er det helt avgjørende å finne det skiparet som har optimalt spenn og stivhet i forhold til løperens vekt og nivå. For våre verdensstjerner er sjelden dette noe problem, i og med at de har mulighet til å teste veldig mange ski før de finner selve gullparet.

For den vanlige mosjonisten er virkeligheten en litt annen. Et par ski koster jo flere tusenlapper, og da bør man helst vite at man ikke kjøper «katta i sekken». Mitt klare råd i den sammenhengen er derfor: Kjøp ski på sportsbutikker med spisskompetanse innen langrennsski. Da er du sikret å finne et par ski som er tilpasset din vekt og ditt nivå, og du vil eksempelvis kunne få oppmålt smørelengden gjennom spennmålere som de fleste seriøse nisjebutikkene innen langrenn har.

Strukturen i sålen er også særdeles viktig. Norge var først ute med steinsliping av skisåler på 90 tallet, og særlig på mildt føre var fordelen i forhold til enkelte andre nasjoner åpenbar. I dag har alle sammen tilgang til steinslipte ski, men fortsatt er kvalitetsforskjellene enorme. De beste slipene er trolig fortsatt laget her til lands, men de er utviklet gjennom nitidig testing. Derfor gjelder mye av de samme prinsippene også her: Hvis du skal bruke penger på å slipe dine ski, gjør det hos dem som allerede har et godt rennomè. Steinsliping handler nemlig mye om håndtverk og «fingerspitzgefühl». Hovedprinsippet er imidlertid at man bør velge relativt fine sliper for kaldt føre, mens man må ha grovere slip/struktur når man har plussgrader og vått føre. Min personlige erfaring er at relativt fine sliper er de mest anvendbare, fordi man kan legge manuell struktur med et såkalt rillejern dersom føret skulle være våtere enn idealområdet for slipen din.

Man kan lett bli skremt og forvirra over disse detaljene, men litt læring og erfaring på dette området kan kompensere for utrolig mange treningstimer hvis man gjør de rette valgene.

Lykke til!