Nå ruller kilometrene på

Ikke lenge siden skiene ble glidet og parkert til fordel for en mer fartsfylt aktivitet på to hjul. Jeg regner med at flere har gode kilometer i beina allerede, mens andre tar fram sykkelen nå i disse dager.

Med fare for gjentagelse; la de første turene være korte og rolige for så å øke lengde og intensitet gradvis. Om du er strukturert i denne fasen så er det en meget god investering som skaper progresjon i utviklingen. Liker du å løpe så er det en fin avveksling å legge inn en slik økt i uken, denne bør være rolig slik at det blir en restitusjonsøkt.

Treningsprinsippene med tanke på fordeling av intensitet er veldig likt for terreng og landevei. Terrengsyklistene bruker ofte landeveissykkelen eller terrengsykkelen med slicks når de sykler langturene. Om disse legges i terrenget blir intensiteten ofte for høy, derfor er det nesten kun de harde øktene som kjøres spesifikt i terrenget. På denne måten får man også trent teknikken som er en viktig del av terrengsyklingen.

Det er veldig moro å se så mange trene sammen, ingen tvil om at sykling er blitt en folkeidrett. Spesielt moro er det å se mange ”ferskinger” som har investert i ny sykkel for å komme i bedre form. Skal du ha ny sykkel så anbefaler jeg deg å søke god hjelp i en sportsbutikk som har kompetanse på sykkel. Det er smart å legge i et par tusenlapper i stedet for å spare da man får det man betaler for. Opplevelsen er så mye bedre når sykkelen fungerer 100% i stedet for ujusterte gir og bremser som kun skaper irritasjon. Har du opplevd å bli stående milevis hjemmefra pga kjedebrudd? Det er noe som kan skje, invester derfor i et spesifikt sykkel verktøysett som er beregnet for å ha med på trening. Sammen med slange, dekkspaker og pumpe. ”Kjekt å ha”!

Sykling er en flott treningsform om man ønsker å trene sammen med andre. Her får du noen tips, målet skal ikke være å slå naboen, men å gjøre fellestreningene så effektive som mulig. La en i gruppa være ”pulsklokke” dsv at det er denne som styrer farten. Det betyr at det blir for hardt og for lett for noen, mens det stemmer bra for andre. Sånn blir det og da kan man heller justere intensiteten på de andre øktene i uka om det blir feil. Legg inn drag på langturer i stedet for å kjøre halvhardt hele økten, dette gir et mye bedre treningsutbytte.

Å sykle i ”kjede” er en form for lagtempo som gir stor fart og om det gjøres riktig er effektiv i forhold til bruk av energi. Dette gjelder både på landevei og i terrengritt som f.eks. Birken. For å få dette organisert på en god måte ha med deg følgende i bakhodet:

  •  Hold samme fart når du går fram i tet; unngå rykking
  • Gå ut til siden når du har passert den som hadde føring før deg
  • Ta hjulet til den som er ferdig med føringen etter deg og hold dette til du er bakerst og går inn på hjulet til sistemann i gruppa
  • På vei bakover ligg tett inntil rekken på tur framover
  • Drikking og spising foregår i bakerste posisjon
  • Ligg så tett på hjulet til den foran som mulig
  • Unngå unødvendige oppbremsinger, skli ut på siden i stedet for å bråbremse ved fartsreduksjon
  • Om du må stå over føring så legg deg bakerst.
  • Si fra til den som kommer bakover om å gå inn foran deg

God tur enten du sykler alene eller sammen med andre!        Hilsen Atle