Da starter sykkelsesongen for alvor

Forhåpentligvis har du hatt en god påskeferie, med eller uten ski. I store deler av landet har det vært fantastisk flott vær så mange har fått noen minnerike naturopplevelser.

Nå er våren virkelig kommet og veiene er stort sett bare overalt; det betyr at det er sykkel for alle penga! Kanskje har du en splitter ny sykkel som venter på å få seg litt frisk luft også, da er det ekstra stas å ta den første turen. Skal du få en god sykkelopplevelse så må sykkelen fungere 100%, ingenting er så irriterende som feiljusterte gir, slitte bremseklosser, nedslitte dekk, en kjede som hopper…..Anbefalingen er å ta en heloverhaling på sykkelen før den settes bort for vinteren, har du ikke gjort dette så bør du gjøre det så fort som mulig. Det sparer deg for eventuelle uhell som kan oppstå og sykkelturen blir mye triveligere.

Det gjelder på sykkel som med alt annet; det er lurt å ta tingene gradvis. Fristelsen er stor for å dynge på med mange kilometer når man kjenner at det går lett, sykkelen ruller nesten av seg selv og kanskje er formen bedre enn de du sykler sammen med. Da må jeg minne deg på at mye kan ødelegges de 2-3 første ukene ute på sykkelen. Med for lange turer og for høy intensitet vil muskulaturen over tid få for stor belastning slik at du vil føle deg stinn og tung i beina. Du vil få følelsen av å stivne tidlig og denne stivheten får du ikke ut. Det er tegn på feilbelastning.

Derfor er mitt klare råd å ta kortere og lettere turer enn du kanskje hadde planlagt de 2 første ukene. Gjør du det riktig i denne perioden så er mulighetene for å øke treningen progressivt både når det gjelder mengde og intensitet tilstede. De intensive øktene i denne perioden tar du innendørs på ergometer, rulle eller spinning. På den måten blir det kontrollerte økter og du får en annen belastning på muskulaturen framfor å sykle på samme puls ute.

Legg inn 2 styrkeøkter på overkroppen i uka også etter at du har startet å sykle ute. Det er fort gjort å glemme dette i iveren etter å få flest mulig kilometer. Styrken kan du ta rett etter en sykkeløkt, dette er virkelig en god investering for å unngå ryggproblemer senere i sesongen samt at det gir et bedre utgangspunkt for å utføre riktig teknikk.

Til slutt vil jeg minne om å ta hensyn i trafikken. Bilistene er ikke vant med syklistene ennå etter en lang vinter. Så unngå å sykle midt i veibanen, kjøre på rødt lys og dundre over fotgjengeroverganger uten å bremse ned for å få et overblikk. Det er plass til alle og vi har det ikke travlere enn at vi har tid til å ta hensyn. Og så er det jo mye triveligere å gi et smil i stedet for fingeren. For ikke å si motta et smil.

God tur!

Hilsen Atle

TV 2 AS

Lars Hilles gate 30, Pb 7222, 5020 Bergen

Materialet på nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten avtale med TV 2 AS (utgiver) og/eller med annen klareringsordning (Kopinor www.kopinor.no eller Norwaco www.norwaco.no), er enhver lagring, eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring (herunder visning) bare tillatt når det er hjemlet i lov (til privat bruk, sitat og lignende). Utnyttelse i strid med lov eller avtale medfører erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel.