Når kuldegradene siger på

Vi går inn en tid hvor kuldegradene kan bli ganske mange og sykling ute kan være en guffen opplevelse. Nå har det skjedd mye positivt på sykkel klær fronten de siste årene; det finnes både varme, vindtette og regntette klær. Men blir det for kaldt så hjelper det lite hvor mye og gode klær man har på seg. Man fryser uansett og treningsutbyttet blir dårlig.

Min tommelfingerregel er å finne på andre treningsaktiviteter enn utesykling når det er mer enn 5 minusgrader. Dette fordi treningseffekten blir dårlig da muskulaturen blir kald, man blir frossen og det er vanskelig å få opp pulsen på ønsket nivå. Når Kong vinter melder sin ankomst så er det like greit å benytte seg av de mulighetene vi har i dette landet og da er det nærliggende å ta skiene fatt. Som jeg har tatt fram tidligere; det er lite som kan måles opp mot skitrening i grunntreningsperioden for en syklist. Man får trent hele kroppen, det er lett å få opp pulsen, det er moro. Og ikke minst; man får gode naturopplevelser. Det er lett å bli fristet til å henge seg på de som går forbi om man føler formen er god. Har man godt feste og god gli så er det en herlig opplevelse når kroppen fungerer. Og enda bedre å gi på litt ekstra over bakketoppen og kjenne at man går fra den man går sammen med….Da er det om å bruke hodet, langturene skal være forholdsvis rolige slik at man har guts til å trykke til på de harde øktene. Blir man fristet til å gi gass på en langtur så juster dette inn på de andre øktene i uka slik at du ikke tar knekken på overskuddet. Stikkord er totalbelastningen.

De harde øktene bør kjøres inne på ruller/ergometer/spinning i perioden framover slik at man får brukt den spesifikke sykkelmuskulaturen. Det er også bra å kunne avslutte noen skiturer med en halvtime på sykkelen innendørs, dette igjen for å få med seg det spesifikke bevegelsesmønsteret.

Om man konkurrerer i turrenn og eller bedriftsrenn på ski så er det kjempetrening også for det som skal skje på sykkelen i sommer. Da er det lurt å bruke sykkelen på restitusjonsøkter slik at man får vedlikeholdt sykkelmuskulaturen på den måten. Man må i dette tilfelle bruke mer tid på tilvenning på våren for å unngå skader og overbelastning, dette kommer jeg tilbake til ved en senere anledning.

Til så lenge; god vintertrening!

Hilsen Atle