En krevende årstid som gir muligheter for variasjon

November er tiden for å starte mer systematisk trening igjen for den som ønsker å få fart i pedalene til sommeren. Som regel er motivasjonen på topp for å dra i gang et nytt “sykkelår”. Den som har lest mine blogger og følger treningsprogrammene i Sporty har oppdaget at det er en progresjon både i mengde og intensitet gjennom treningsåret. Denne årstiden er den aller viktigste i så måte, nå har man muligheten til å legge et godt grunnlag for en vellykket sesong. Men man kan havarere det hele gjennom å tråkke til med mye og hard trening for tidlig.

Det er lurt å sette seg opp en plan slik at man sikrer progresjonen. Et alternativ er å bruke treningsprogrammene i Sporty-dagboken, eller man kan lage seg sitt eget. De fleste av oss har en arbeidshverdag å ta hensyn til, legg opp treningen slik at du får best mulig effekt. Med det mener jeg at om det er en hard økt så skal du ha litt ekstra overskudd den dagen og du skal være forberedt gjennom å ha spist riktig til rett tid. Det handler rett og slett om å lage seg gode rutiner som igjen gir bedre effekt av investert tid i treningsarbeidet.

Første delen av november er på mange måter en tilvenningsperiode for å venne kroppen til uvante bevegelsesformer. Samtidig gir årstiden muligheter til variasjon hvor man kan styre aktivitetsformen etter været. Er det surt og guffent ute så er det bedre å ta på seg jogge- eller fjellskoene for å komme seg ut i marka. En skikkelig skogstur med sekk på ryggen gir bedre treningseffekt enn å sitte ute på en sykkel og fryse. Og ikke minst så er det mentalt påfyll med flott norsk natur. Om du har tenkt å trene styrketrening gjennom vinteren så er utførelsen av øvelsene alfa omega. Både for maksimalt utbytte, men også for å unngå skader. En øvelse som knebøy har gitt mange rygg- og kneskader på grunn av feil utførelse og for tung belastning for tidlig. Spør fagfolk om veiledning til utførelsen sitter som den skal; dette gjelder alle styrkeøvelser. På overkroppen er øvelser med egen kroppsvekt nok. Det er smart å legge inn flere korte økter(15-20 minutter) med basisøvelser i uka framfor lengre økter. På den måten blir effektiviteten bedre og man får trent basis sammen med annen trening.

Det er ingen fare om du må improvisere litt i forhold til planene nå, årstiden gir deg rom for å få en variasjon som er motiverende på sikt.

Hilsen Atle