– Fjelltur gir deg energipåfyll!

Vi er inne i en aktiv hvileperiode for syklister; det er tid for å trene alternativt. Som for eksempel å gå fjellturer og oppleve fantastisk norsk natur.

Bygg grunnlaget nå
Stikkordet for treningen nå er allsidighet og tålmodighet. Det er veldig fort gjort å bli ivrig allerede nå og kjøre på med mye og hard trening. For så å brenne kruttet altfor tidlig med tanke på en progresjon igjennom vinteren. Man skal være litt rastløs i oktober, man skal ha virkelig lyst til å starte med mer systematisk trening i november. Da er man i riktig modus for å bygge et solid grunnlag gjennom vinteren.

Bruk naturen gjennom fjellturer, terrengsykling og løpeturer. Om du skal trene styrketrening på beina er det smart å starte tilvenning til de øvelsene du skal kjøre. På den måten unngår du belastningsskader og den verste stølheten.

Ha en plan
Det er alltid lurt å sette opp en treningsplan for året slik at progresjonen er sikret. Både med tanke på mengde og intensitet. Ta tak i de områdene du mener du bør forbedre deg på. Det kan være styrke, teknikk, fysisk kapasitet eller andre ting. Vinteren og sykling innendørs er en flott arena for å trene tråkkteknikk. Legg inn enfots tråkk hvor du må ha et rundt tråkk for å få jevnhet. Jobb med ankelbevegelsen slik at det er enklere å få til det runde tråkket.

Unngå skader
Skal du på treningsstudio er det lurt å få teknisk veiledning slik at du får mest mulig effekt av treningen samt unngår skader. Det er fristende å starte opp med tunge vekter tidlig. Det kan gå bra, men ofte fører det til skader, spesielt om øvelsene utføres feil. Det er mange flinke veiledere på treningsstudioer som kan gi deg verdifulle råd. Kombiøkter med styrketrening med påfølgende styrketråkk er noe jeg har god erfaring med. Da får du brukt den spesifikke sykkelmuskulaturen etter styrketreningen. Toppsyklistene trener ofte to økter om dagen når de trener styrketrening. For den som er i full jobb er det sjelden mulig, derfor kan denne type kombiøkter være effektive også i forhold til tidsbruken.

Varier intensiteten
I alle treningsperiodene er det å skille på intensitet avgjørende for treningsutbyttet. Langturene skal være forholdsvis rolige, det er bedre å legge inn noen spurter eller kortere drag i stedet for å holde halvhardt tempo hele vegen. Nok mat og drikke på slike økter gjør at du ikke bryter deg ned, men bygger en plattform for å tåle den intensive treningen. Intervalltrening før jul bør være mest i sone 3, det vil si opp mot 87-90 prosent av makspuls. Dette er rett under syregrensen. Kjører du for harde intervaller nå så bygger du formtopp og drar på deg melkesyre som forlenger restitusjonstiden.

Etter hvert som vinteren kommer er skitrening en flott treningsform for syklister. Man får brukt hele kroppen og kan holde på over lang tid uten fare for å pådra seg belastningsskader.

Perioden framover gir deg muligheten til å få energipåfyll gjennom variert trening og flotte naturopplevelser.

Hilsen Atle

  • du burde barbere barten :D<3

    • Anonym

      Jeg har barbert den nå.

  • Anonym

    Neeei! Ikke barber den! bart er fart! :{D

    • Anonym

      Beklager… Andrea bestemmer.

  • Jeg så deg på TV og skjønte ikke hvor jeg hadde deg fra, men tror jeg vet nå. Er du den samme Jakob som var aktør på Elvebakkenrevyen i 2009? I så fall så digger jeg deg!!!!! 😀

  • Anonym

    Jacob, din tullegeit! Det var jeg som skulle vinne den konkurransen!!!!! 

  • Knaxian_12

    Kjære Jakob. Nå har jeg tenkt lenge og hardt på dette og den siste sendingen hvor du kledde deg opp i dameklær og også itredte rollen som Torkjell har overbevist meg; vi må gifte oss.
    Det at det er to år mellom oss (tror jeg) bør ikke være noen hindring da jeg ville vært en skikkelig premiekone. Dog jeg kanskje ikke er noen racer på å lage mat er jeg sinnsykt god til å brette tøy og støvsuge. Og hvem vil vel ikke ha et støvfritt gulv?! Det sier seg jo selv.
    Nå er jeg desverre tom for gode sider ved meg selv å ramse opp, derfor avslutter jeg kommentaren her. Men tenk over forslaget. 🙂
    Mvh, Hege (og NEI det blir ikke rart at jeg har samme navn som din mor.)

  • Tuva

    Kära Hege,

    Jakob är redan gift. Med mig. Vi bor i en villa i Stocksund, har tre välskapta barn och en schäfer som heter Bosse. Det är inte alla som vet men vi ska snart uppdatera wikipedia. När han kommer hem.

    Ha stor glädje i livet och hoppas att du finner någon annan!

    Allt gott,
    Tuva