Slik forbereder du deg til Birkebeinerrittet

Jeg skrev i min siste blogg at det var lov å trene alternativt om sommeren og ikke følge et treningsprogram så nøyaktig som man vanligvis gjør. Nå er det knappe fire uker til Birkebeinerrittet.  Mange har lagt ned mange treningstimer for å være forberedt slik at turen over fjellet skal  gå best mulig. Da er det smart å gjøre de riktige tingene de siste ukene fram mot rittet også.

Har du trent etter planen gjennom feriemåneden og føler dette fungerer – så fortsetter du å følge planen.

Har du trent mye mindre enn programmet i sommer så er det lett å bli fristet til å ta igjen den treningen man ikke har fått gjort. Det er ikke så lurt. Mitt råd er å bruke en uke hvor du øker treningen progressivt for å komme inn i treningsrytmen igjen.  Det betyr at du kjører noe kortere langturer enn det står i programmet og er veldig bevist på å ikke smelle til med for høy intensitet  på intervalløktene. Har du trent godt før ferien så kommer du raskt tilbake i god form slik at du kan legge inn de planlagte øktene de tre siste ukene inn mot konkurransen.

Intervalløktene bør du kjøre i Birken-terreng, dvs. på grusveier og i lett teknisk terreng. Kjør dragene både i bakker og i lett terreng og gjerne sammen med flere slik at du får trent på kjøre i gruppe. Det kan du tjene veldig mye på over fjellet der man ofte havner i større eller mindre grupper.

I denne treningsfasen blir drikke og mat underveis på treningene viktig. Du må trene på dette også, få inn de gode rutinene slik at dette går av seg selv under selve løpet. Test ut hvilken drikke som du synes smaker best og som magen din tåler under hard belastning. Det samme gjelder lommematen. Gel på slutten av konkurranser gir god effekt; test dette på en hard treningsøkt. Mange har erfaring med at gel gjør at magen går i stå. Da hjelper det ikke at formen er så god som helst.

Overskudd er et stikkord nå framover. Det gjør at du får god effekt på treningen som igjen øker forutsetningene for en formtopp til Birken.

Mens du trener der hjemme så skal vi her i London prøve å hente inn flere medaljer.

God oppkjøring!  Hilsen Atle