Å være i feriemodus er helt ok

Det er ferietid og da dukker det alltid opp mange spørsmål om trening; hvor mye og hva skal trenes for å holde formen vedlike? Man skal jo ha ferie dvs. slappe av og familieaktiviteter skal prioriteres. Og så vil man oppi dette prøve å holde formen vedlike.

Sykling krever forholdsvis lange treningsøkter sammenlignet med en del andre aktiviteter, derfor er det krevende å kunne trene optimalt i ferietiden. Det er ikke alltid like populært å dra ut på flere timers treningsøkter når man endelig har tid til å være sammen med familien. Derfor må man tenke alternativt for å være effektiv og korte ned på treningsmengden.

Løping er den absolutt enkleste treningsformen som tar kortest tid. Intervalløkter med løping er effektivt for å holde kapasiteten vedlike i den korte ferieperioden. Det tar ikke lang tid og man får trent «pumpa» godt. Om man i tillegg får til en eller to sykkelturer i uka, for å holde sykkelbevegelsen i gang, så er man klar til å trene spesifikt på sykkelen når man er hjemme igjen. Avslutt gjerne et par økter i uka med enkle styrkeøvelser uten vekter.

En særdeles fin treningsform som hele familien kan være med på er fjellturer. Da kan man kombinere flotte naturopplevelser med å få rørt seg. Terrenget er variert slik at muskulaturen engasjeres i større grad enn om det er bare flatt. Gir man på i noen bakker så vil man også få opp pulsen og føle at det er trening.

Om man er vant med å ha sine faste treningsøkter uka og året igjennom så er det slik at både den fysiske og mentale biten blir avhengig av dette. Om man kutter helt så får kroppen nærmest sjokk og man kan oppleve å bli både slapp og småsur. Derfor kan det å holde kroppen i gang være det beste for alle parter. Å få tatt en morgenøkt før resten er våknet er effektivt. Og ikke minst; det gir en god følelse resten av dagen.

Ferietid er avslapningstid hvor batteriene fra en hektisk hverdag skal lades. Mitt råd er å unngå stress og dårlig samvittighet om du ikke får trent det som er planlagt. Det er ingen krise om du må kutte noen økter. Ofte gir det et overskudd som blir godt å ha med seg senere. Man får en ny sult på å trene.

Med ønske om en akkurat passe sprek sommerferie 😉

Hilsen Atle

Det er mulig å delta i turritt uten å jage mot klokka

I helgen hadde jeg en utrolig fin opplevelse under Bergen-Voss. Dette er en massemønstring med godt over 5000 deltakere, der det viktigste for arrangøren er å gi deltakerne en opplevelse som de vil huske lenge. Og som gjør at de kommer tilbake år etter år.

Rittet er et lavterskeltilbud for trimmere på alle nivåer. Man kan delta uten å konkurrere mot andre enn seg selv, og uten å kjenne blodsmaken underveis. Og mine observasjoner bekreftet at arrangøren har lyktes med dette. Folk gliste og var strålende fornøyd med situasjonen. Selvfølgelig er det noen som sykler fortest mulig, man skal jo sette ny pers! Men disse vil jeg si er i mindretall, her er det trimmeren som er i fokus.

Jeg hadde selv en flott tur med trivelige folk fra TV 2, disse også på ulikt sportslig nivå. Vi koste oss underveis og fikk i store perioder fin flyt i ”kjeden”. Men det viktigste for meg er at de fleste av de som starter, uansett nivå, trener mer enn de ville ha gjort uten å ha et slikt arrangement å trene mot. Det er dette som gjør at man tar de ekstra øktene som er så godt for ”helsekontoen”, de man ikke ville ha tatt om man ikke hadde litt press på seg for å være i noenlunde form til Bergen-Voss.

En lignende massemønstring i ditt nærområde kan brukes som tilsvarende gulrot. Å ha et mål å trene mot er motiverende og det ender ofte opp med at man får treningskamerater også. For det er ofte en gruppe fra jobben, en vennegjeng eller andre sammenslutninger som kombinerer et turritt med en sosial happening. Det er godt å gi seg selv en bonus med en bedre middag etter å ha sittet noen timer på setet. Man fortjener det uansett sluttid.

Er du usikker på hvordan du skal trene opp mot en slik konkurranse, så velger du et av sykkelprogrammene i Sporty ut i fra ditt nivå. Da slipper du å tvile på om du trener riktig, i programmene er fordelingen av hard og rolig trening ivaretatt.

Om du har trent uten mål og mening over en god periode så er min anbefaling å melde deg på en massemønstring. Det vil gi deg ny motivasjon og helt sikkert en flott opplevelse. Sammen med mange andre blide og positive sykkelvenner.

God fornøyelse!             
Hilsen Atle