Terreng og landevei en god kombinasjon

Det er stadig flere syklister å se ute på veiene. Vinteren er definitivt historie og vi kan ha fokus på det vi liker aller best; å tråkke av gårde på to hjul. Nå er det ikke lenge til stiene i marka også tørker opp og blir ”sykkelklare”.

For min del er det naturlig å skrive mest om landeveissykling, men når det gjelder trening er det mange likhetstrekk mellom landevei og terrengsykling. Den største forskjellen er konkurransetiden, men det betyr ikke at terrengsyklistene trener mindre enn landeveissyklistene. De lengste turene er nok kortere, men totalt sett gjennom året er timeantallet like høyt. Men antall kilometer er færre på grunn av ulik snittfart på trening og i konkurranser.

Terrengsyklistene trener også løping gjennom hele konkurransesesongen, da mest som restitusjonsøkter. I en terrengkonkurranse er det en del løping slik at beina må være forberedt på bevegelsesformen. Landeveissyklister får øm muskulatur av løping fordi bevegelsesformen er veldig ulik sykkelbevegelsen. Jeg har sett noen få landeveissyklister som har jogget på morgenen før konkurranse uten at de har syklet noe fortere av den grunn. Men er du en som trener for egen helses skyld så vil jeg anbefale varierte aktivitetsformer også i sykkelsesongen. Legg derfor gjerne inn noen løpeturer. For å skåne beina mest mulig er marka å anbefale.

Terrengsyklistene kjører de fleste langturene på landeveien for å holde lav nok intensitet. Å kjøre langtur i marka er krevende. Da er det nesten umulig å holde seg på riktig intensitet når det går opp og ned i kupert terreng. Derfor vil jeg anbefale å ta de intensive øktene i marka, mens de lengre/rolige øktene utføres på landeveien. Putt gjerne på slicksdekk slik at du ruller lettere. Om du starter med å bruke en racersykkel er du nok solgt ,-) fordi du får fartsfølelsen. En kombinasjon av trening i terrenget og på landeveien er veldig bra. Ikke mye kan måle seg med opplevelsen av en skikkelig god treningsøkt ute i skog og mark. Uten en eneste bil å ergre seg over.

Bedriftsrittene har startet opp og det er mange som er “hissig på grøten” i starten av sesongen. Få deg en god restitusjonsøkt dagen etter konkurranse slik at du er klar for en hardøkt tre dager etterpå. Gir du gass flere dager i uken på denne tiden så er batteriet tomt før sankthans.

Til slutt en påminnelse om å vedlikeholde basistreningen: Legg inn minst to økter i uka på 15-20 minutter med øvelser på overkroppen. Husk at for å få kraften ned i pedalene er du avhengig av å være sterk i ”midtregionen”.

Med ønske om en fartsfylt vår videre.

Hilsen Atle