Du kan ødelegge sesongen dersom du blir for ivrig

Nå er våren virkelig kommet og veiene er stort sett bare i lavlandet. Det betyr sykkel for alle penga! Men ikke tren for mye og hardt de første ukene.

Forhåpentligvis har du hatt en god påskeferie, med eller uten ski. I store deler av landet har det vært strålende vær, mens vi her litt lenger nord (Sør-Trøndelag) har fått vår dose av nedbør for en periode.

Kanskje har du en splitter ny sykkel som venter på å få seg lit frisk luft også, da er det ekstra stas å ta den første turen. Skal du få en god sykkelopplevelse må sykkelen fungere 100 prosent, ingenting er så irriterende som feiljusterte gir, slitte bremseklosser, nedslitte dekk, et kjede som hopper…

Min anbefaling var å ta en heloverhaling på sykkelen før du satte den bort for vinteren. Har du ikke gjort dette bør du gjøre det så fort som mulig. Det sparer deg for eventuelle uhell som kan oppstå, og sykkelturen blir mye triveligere.

Det gjelder på sykkel som med alt annet; det er lurt å ta tingene gradvis. Fristelsen er stor for at du dynger på med mange kilometer når du kjenner at det går lett, sykkelen ruller nesten av seg selv og kanskje er formen din bedre enn de du sykler sammen med. Da må jeg (igjen) minne deg på at mye kan ødelegges de 2-3 første ukene ute på sykkelen. Med for lange turer og for høy intensitet vil muskulaturen over tid få for stor belastning slik at du vil føle deg stinn og tung i beina. Du vil få følelsen av å stivne tidlig og denne stivheten får du ikke ut. Det er tegn på feilbelastning.

Derfor er mitt klare råd å ta kortere og lettere turer enn du kanskje hadde planlagt de to første ukene. Gjør du det riktig i denne perioden er mulighetene til stede for å øke treningen progressivt både når det gjelder mengde og intensitet. De intensive øktene i denne perioden tar du innendørs på ergometer, rulle eller spinning. På den måten blir det kontrollerte økter og du får en annen belastning på muskulaturen framfor å sykle på samme puls ute.

Legg inn to styrkeøkter på overkroppen i uka også etter at du har startet å sykle ute. Det er fort gjort å glemme dette i iveren etter å få flest mulig kilometer. Styrketreningen kan du ta rett etter en sykkeløkt, dette er virkelig en god investering for å unngå ryggproblemer senere i sesongen samt at det gir et bedre utgangspunkt for å utføre riktig teknikk.

Til slutt vil jeg minne om å ta hensyn i trafikken. Bilistene er ikke vant med syklistene ennå etter en lang vinter. Så unngå å sykle midt i veibanen, kjøre på rødt lys og dundre over fotgjengeroverganger uten å bremse ned og ta et overblikk. Det er plass til alle, og vi har det ikke travlere enn at vi har tid til å ta hensyn. Og så er det jo mye triveligere å gi et smil i stedet for fingeren. For ikke å si motta et smil.

God tur!         
Hilsen Atle