Varier treningen mens du kan

Det går mot lysere tider, vi merker allerede at dagene varer litt lenger. De siste månedene kan være seige når man egentlig trives best på to hjul ute. Da kan det være en ide å gjøre noen grep med treningen, i alle fall om du har trent mye spesifikt sykkel innendørs i vintermånedene.

På de fleste stedene er det nå gode skiforhold. For å få variasjon både for hode og bein så er skitrening fantastisk bra. Du bruker hele kroppen, du får på mange måter en dose gratis generell styrketrening med på kjøpet.

Å komme seg ut i skog og mark gir ny energi framfor å sitte inne og tråkke på en ergometersykkel i flere timer. Jeg vet av erfaring at unge utøvere som ikke trener variert blir lei av all innetrening i grunntreningsperioden. Dette gjelder også for oss som er litt høyere opp i aldersklassene. Ei eller to sykkeløkter innendørs holder i massevis de neste ukene, la den øvrige treningen bestå av andre aktivitetsformer. På denne måten blir du “kåt” på å ta fram sykkelen til våren slik at de gode opplevelsene blir enda bedre.

Intensiteten på treningen økes gradvis nå opp mot sesongen. Det blir noe lengre drag og noe høyere intensitet på noen økter. Du skal ha mye å gå på i forhold til progresjon, forhåpentligvis har du ikke brent kruttet allerede. Om det er tilfelle er det fortsatt mulig å snu trenden. Resepten er da veldig enkel; hvile og lav intensitetstrening i en periode til du er på rett spor igjen. Bruk gjerne hvilepulsen på morgenen mens du ligger i senga som et parameter på belastning. Er den flere slag over normalen har du enten for stor belastning eller du brygger på en sykdom. I begge tilfellene har du behov for ekstra hvile.

Lysere tider, lengre dager; jo det er lys i tunnelen for oss på to hjul. Om ikke lenge kan vi kjenne på den gode fartsfølelsen utendørs, kjenne at beina fungere som de skal. Til vi er der – bruk tiden med varierte aktiviteter og kos deg.

Hilsen Atle