Teknikk og kapasitet i samme slengen

Forhåpentligvis har du kommet godt i gang med treningen på nyåret. Som jeg skrev i forrige blogg er det lurt å lurt å sette seg et mål og bygge opp treningsmengde og intensitet progressivt. Dette vil jeg nok komme innom flere ganger da dette er helt avgjørende for å få en positiv utvikling.

Denne gangen vil jeg gi noen teknikktips slik at du kan effektivisere sykkeltreningen som gjøres på denne tiden av året. Du trener kapasitet samtidig som du får forbedret teknikken din.

Sykler du inne på ruller så bruker du din egen sykkel, da er det viktig at sittestillingen er så optimal som mulig. Vanene du lager nå tar du med deg ut på sykkelen til våren. Det viktigste er høyden på setet, jeg observerer mange som sitter for høyt. Et godt utgangspunkt er om du sitter på setet og tar hælen ned på pedalen. Du skal da ha en liten slakke i kneet. Må du strekke deg for å nå tak i pedalen så sitter du for høyt. Clitsen under skoene skal være slik at tåballen treffer midt på pedalaksen. Har du klossen langt fram så får du aktivisert leggmuskulaturen mer, har du klossen langt bak så blir det mer belastning på lårene og setemuskulatur. Still setet slik at du kommer mest mulig over krankaksen når du tråkker, da får du mest kraft i hvert tråkk.

Lengden fram til styret og forskjellen på høyde mellom sete og styre er veldig individuelt og forskjellig om det er landevei eller terrengsykkel. Styret skal ikke være så lavt at stillingen er ubehagelig og du skal ha en naturlig bøy i albuen slik at du sitter avslappet. Bredden på styret skal være i samsvar med skulderbredden slik at du får et naturlig grep på styret. Et for smalt styre vil gi lite kontroll på sykkelen, derfor bedre med for bredt styre enn for smalt.
Det er lurt å få hjelp til innstillingen av noen som har peiling. Derfor er det lurt å kjøpe sykkel et sted hvor du kan få hjelp til slikt, de fleste spesialbutikkene tilbyr det.

“Rundtråkket” er et kjent sykkelbegrep, det betyr at du tråkker mest mulig jevnt i hele tråkkbanen slik at du får tråkket ned med den ene foten mens du drar opp med den andre. Dødsonen skal være kortest mulig. Synes du dette er vanskelig å få til så kjør 2 minutters en fots tråkk, da må du jobbe hele veien rundt for å komme framover.

Da har du fått noen arbeidsoppgaver som krydrer innetreningen noe, både kapasitet og teknikk blir forbedret. Et lite tips til slutt for å få god feedback; rigg opp et stort speil slik at du kan se deg selv tråkke. Det kan gi noen aha-opplevelser.

Lykke til!  Hilsen Atle