Slipp deg løs i juleferien

I skrivende stund er det kun få dager igjen til julehøytiden setter inn og for mange er det en etterlengtet ferieuke sammen med sine nærmeste. Min anbefaling er å løsrive seg fra det faste treningsprogrammet og ta treningen mer som det passer inn i familieaktivitetene. Været kan det også være greit å ta hensyn til; er det fínt skiføre så ta skiene fatt. Er det drittvær så er rullene/ergometeren/spinningsykkelen et godt alternativ. Med mange familiesammenkomster så kan tiden være en stressfaktor. Da er det helt greit å ta noen fridager ekstra eller å trene noe kortere og mer intensivt.

Det å bryte opp treningsmønsteret kan gi ny motivasjon når man kommer inn i vanlig jobb og treningsrytme igjen på nyåret. Min erfaring med toppidrettsutøvere er at en ekstra fridag i ny og ne gir bedre treningskvalitet over tid. Og er preventivt med tanke på sykdom. Juleferien kan bli en fin vitamininnsprøytning om man tar dagene litt som de kommer; la lysten bestemme hva du skal gjøre.

Vinteren går fort når vi kommer i gang med januar, et par måneder og vips så er det snart vår. Forhåpentligvis blir det gode skiforhold på etterjulsvinteren. Ski er topp trening for syklister, man får trent kapasiteten samtidig som man får brukt hele kroppen. Pulsen blir ofte høy på de første turene nettopp fordi man bruker hele kroppen. Les gjerne Frode Estil`s blogger og artiklene som står under langrenn. Ta med godt med drikke og mat på skiturene da forbrenningen er høy. Går du tom for næring så er treningsutbytte lavt og restitusjonstiden lang. Start med inntak av både væske og mat tidlig på økta, det er liten vits i å vente til siste halvdel for da er det for seint.

Mye mat og drikke blir det naturlig nok i dagene som kommer, det er ingen fare så lende du holder “hjulene” litt i gang og setter i gang for fullt igjen på nyåret. Julekos med en fin miks av familetid, god mat og drikke samt en passe dose trening er min anbefaling.

Med ønske om en god jul og etterhvert et riktig godt nytt år!

Hilsen Atle