Slipp deg løs i juleferien

I skrivende stund er det kun få dager igjen til julehøytiden setter inn og for mange er det en etterlengtet ferieuke sammen med sine nærmeste. Min anbefaling er å løsrive seg fra det faste treningsprogrammet og ta treningen mer som det passer inn i familieaktivitetene. Været kan det også være greit å ta hensyn til; er det fínt skiføre så ta skiene fatt. Er det drittvær så er rullene/ergometeren/spinningsykkelen et godt alternativ. Med mange familiesammenkomster så kan tiden være en stressfaktor. Da er det helt greit å ta noen fridager ekstra eller å trene noe kortere og mer intensivt.

Det å bryte opp treningsmønsteret kan gi ny motivasjon når man kommer inn i vanlig jobb og treningsrytme igjen på nyåret. Min erfaring med toppidrettsutøvere er at en ekstra fridag i ny og ne gir bedre treningskvalitet over tid. Og er preventivt med tanke på sykdom. Juleferien kan bli en fin vitamininnsprøytning om man tar dagene litt som de kommer; la lysten bestemme hva du skal gjøre.

Vinteren går fort når vi kommer i gang med januar, et par måneder og vips så er det snart vår. Forhåpentligvis blir det gode skiforhold på etterjulsvinteren. Ski er topp trening for syklister, man får trent kapasiteten samtidig som man får brukt hele kroppen. Pulsen blir ofte høy på de første turene nettopp fordi man bruker hele kroppen. Les gjerne Frode Estil`s blogger og artiklene som står under langrenn. Ta med godt med drikke og mat på skiturene da forbrenningen er høy. Går du tom for næring så er treningsutbytte lavt og restitusjonstiden lang. Start med inntak av både væske og mat tidlig på økta, det er liten vits i å vente til siste halvdel for da er det for seint.

Mye mat og drikke blir det naturlig nok i dagene som kommer, det er ingen fare så lende du holder “hjulene” litt i gang og setter i gang for fullt igjen på nyåret. Julekos med en fin miks av familetid, god mat og drikke samt en passe dose trening er min anbefaling.

Med ønske om en god jul og etterhvert et riktig godt nytt år!

Hilsen Atle

Førjulstid er spinningtid

Spinning er en populær treningsform vinterstid, og du skal være ute i god tid for å få plass på de mest etterspurte timene. Men ikke kjør for harde intervaller!

Spinning er en flott spesifikk treningsform for syklister. Du kan justere belastningen og legge inn treningsvariasjoner. Man kan kombinere både lav og høy intensitet med lett og tung belastning. Og så er det kjempeinspirerende å trene sammen med flere, samt å få god coaching av instruktøren.

Jeg var selv på spinning sist uke, da jeg overrasket en som feiret 60 år, og inviterte ham til en svett treningsøkt. Herlig måte å feire bursdag på ;-). Det var en god økt med stående intervalldrag. Da skal man være strukturert for å få godt utbytte av økta, det er lett å bli pinne stiv på denne type økt. Har du i tillegg en instruktør som tror en vellykket time er at flest mulig “sleper” seg ut av lokalet så er det lett å bli revet med til å trene feil.

På denne tiden av treningsåret så skal du unngå syre på intervalltreningene. Du skal bygge grunnlag gjennom forholdsvis lange drag på kontrollert intensitet (terskel) opp mot 90 prosent av makspuls. Kjører du deg stiv er det en unødvendig belastning som krever lang restitusjonstid. Ta heller kontroll over egen intensitet gjennom bruk av pulsklokke eller egen følelse slik at du får best mulig utbytte av spinningtimen. Ikke la deg rive med av en overivrig instruktør som ber deg åpne draget litt hardere enn du tror du klarer, for så å holde trøkket helt inn. Det er helt motsatt av hvordan det skal legges opp. Det siste draget skal går fortere enn det første, det er et godt mål på at økten har vært bra.

Så er det viktig for meg å få fram at om man bruker spinning på den rette måten og i kombinasjon med annen trening er det en flott måte å heve den spesifikke sykkelkapasiteten på. Det er også effektivt i forhold til bruk av tid på trening, og det er jo ekstra kjekt når mange etterhvert blir litt småstresset inn mot jul. Da er det ekstra viktig å få trent. Har man ikke så mye tid til rådighet er det om å gjøre å utnytte hvert minutt effektivt. Spinning er absolutt effektivt. Og blir din partner for stresset og masete; hvorfor ikke inviter han/hun med på en svett spinningtime?

God førjulstid!  
Hilsen Atle

TV 2 AS

Lars Hilles gate 30, Pb 7222, 5020 Bergen

Materialet på nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten avtale med TV 2 AS (utgiver) og/eller med annen klareringsordning (Kopinor www.kopinor.no eller Norwaco www.norwaco.no), er enhver lagring, eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring (herunder visning) bare tillatt når det er hjemlet i lov (til privat bruk, sitat og lignende). Utnyttelse i strid med lov eller avtale medfører erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel.