Birken 2011 er historie; evaluer mens det er ferskt

Heldigvis ble værforholdene bedre i årets utgave av Birken enn de to foregående årene. Det er nok mange glade for, opplevelsen blir en helt annen når man slipper å sykle i gjørme store deler av løpet.

Uansett resultat så er det smart  gå gjennom hvorfor det endte opp som det gjorde. Du vet sikkert hovedgrunnene til at at du er fornøyd eller misfornøyd. Var treningsgrunnlaget godt nok? Var det dårlig dagsform? Sviktet utstyret? Hadde du en kanondag som gjorde sitt til at alt gikk som smurt? Har du lyst til å forbedre prestasjonen til neste år så er det lurt å notere ned ting mens det er ferskvare. For vi glemmer raskt og kan ofte gjøre de samme feilene på nytt. Det er viktig å få med seg hva som har vært bra slik at man bygger videre på dette.

Etter en periode med oppkjøring og hard trening som til slutt endte opp med et hardt Birkenritt så fortjener du nå et par uker med lett trening. Hold kroppen i gang med noen økter i uka, men du trenger ikke å følge et fast program. La lysten styre aktiviteten til du kjenner et sug etter å ha mer faste former i treningsarbeidet igjen.

Tiden går raskt så treningsjobben starter på igjen før du vet ordet av det. Da skal du vite hva dine viktigste fokusområder er. Vi vil hjelpe deg med å sette treningen i system.

Hilsen Atle

Siste finpussen inn mot Birken

Vi går inn i siste fase mot det som er det store målet for mange; nemlig Birkebeinerrittet den 28.august. Med andre ord; det er 16 dager igjen. Hva gjør man i denne perioden for å være så godt forberedt som mulig til den store dagen?

Om man ikke har gjort treningsjobben fram til nå så er det for sent å starte med ”råtrening” de siste 2 ukene. Er dette tilfelle så må man heller trene fornuftig og ikke kjøre seg ned. Man må ta en hurtigvariant med flere kontrollerte terskeløkter i uka kombinert med en lengre og meget rolig økt. Og mye hvile. Rett og slett håpe på det beste og bruke all rutinene man har i selve løpet.

Men de fleste har trent godt over lang tid og er nå inne i det jeg kaller ”finpuss perioden”. Nå er det viktig å stole på at jobben som er gjort er god nok. Ikke prøv å ta igjen det som eventuelt er tapt, la vær å kjenn etter om formen er der på hver eneste økt. De harde øktene skal være på noe høyere intensitet enn før og langturene skal være enda roligere. Vær ekstra nøye med nok mat og drikke under treningsøktene. Og ikke minst; sørg for fulle lager før trening og raskt inntak etterpå. Drikke og mat du skal bruke under selve rittet må testes på hardøkter slik at du vet magen tåler det. Det er surt om magen ikke vil spille på lag over fjellet, da blir turen lang…..

Sykkelen må få en helsjekk, skift slitedeler som kjede, wirer, bremseklosser, slanger, dekk og smør det som er nødvendig. Når dette er gjort så må du trene minst to økter på sykkelen for å vite at alt fungerer optimalt. Gå over alle skruer og stram disse. Da skal utstyret være på plass, ikke noe er så irriterende som når sykkelen streiker når du er i knallform. Da føles treningstimene rimelig bortkastet.

Om du ikke har syklet Birken tidligere så er det smart å gå gjennom løypa, all informasjon finner du på www.birken.no. Tenk på hvordan du vil legge opp løpet, når du skal innta næring, legg gjerne opp et tidsskjema i forhold til din målsetting. Er du vant med å bruke pulsklokke  så er den god å ha for å styre intensiteten underveis, ligger du på for høy intensitet over lang tid tidlig i løpet så går du sannsynligvis på en smell senere. Ligger du godt under din terskel så vet du også at du har mer å gå på.

Du kan glede deg til en fantastisk opplevelse sammen med mange tusen andre sprekinger.

Lykke til!    Mvh Atle

TV 2 AS

Lars Hilles gate 30, Pb 7222, 5020 Bergen

Materialet på nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten avtale med TV 2 AS (utgiver) og/eller med annen klareringsordning (Kopinor www.kopinor.no eller Norwaco www.norwaco.no), er enhver lagring, eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring (herunder visning) bare tillatt når det er hjemlet i lov (til privat bruk, sitat og lignende). Utnyttelse i strid med lov eller avtale medfører erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel.