Strong is the new skinny

Spør du flertallet av kvinner i vårt langstrakte land om hva de er misfornøyd med ved seg selv, får du ikke bare et svar, men ofte flere. Vi kvinner er generelt mer misfornøyde med oss selv enn menn. Og mer kritiske. Noen ber oss nevne et kompleks og vi nevner ti, enten det er rumpa, lårene, hoftene, magen, armene eller puppene… Eller alle.

Det vestlige kroppsidealet for kvinner, som vi til nå har strebet etter, er det vi kjenner igjen vandrende nedover catvalken: Magert, uten typiske kvinnelige former eller fett på kroppen. Et ideal som er under det som er gunstig for oss kvinner å ligge på ernæringsmessig. Forskning viser at kun 3-5% av befolkningen ligger innenfor det kvinnelige skjønnhetsidealet . Og det ligger lengre vekk fra normalbefolkningen hos jenter enn gutter.  Når “photoshoppede”, glansete blader viser bilder av perfekte kjendiser med perfekte kropper det ikke rart vi føler oss mislykket. Hva om jeg forteller deg at selv ”stjernene” synes de er ugjenkjennelige på bilder av seg selv når de er retusjert.

Vi sammenlikner oss med “fantasimennesker”. Vi ber jo om dårlig selvtillit og samvittighet.

Hvor mange kvinner har vel ikke sett tilbake på bilder av seg selv litt tilbake i tid og tenkt:  “Jeg så da ikke så ille ut da som jeg skulle ha det til. Hvorfor gikk jeg rundt å var så misfornøyd?” Og det vil heller aldri stå på gravstøtten den dagen vi dør  at “her hviler den fantastiske kroppen til den slanke og feilfrie _____ ?” Det er flere ting i livet vi gjør oss bemerket for, og tenk hvor kjedelig det hadde vært om vi alle var prikk like?

Jeg ser EN positiv tendens i alt fokus på kropp! Tendensen mot ”Strong is the new skinny”.

En tendens jeg er stolt av å være en del av. Kort forklart: flere jenter tenker ikke lenger på å bare å bli tynnest mulig, men er opptatt av å ha litt muskler og trene styrke. For å se sunn ut er det som er in.

En sunn kropp ser sterk, robust og glad ut. Og en sunn kropp får du gjennom:

  • Regelmessig og variert trening (både kondisjon for hjertepumpa og styrke for å se spenstigere ut). Ikke ekstrem trening, men regelmessig trening.
  • Nok mat. En sunn kropp vil ikke se sunn ut ved å spise tre salatblader til middag, men heller ved å spise nok så den får utbytte av treningen.
  • Fornuftig mat, som da også innebærer mer proteiner (kjøtt, egg, fisk, kylling) enn det man får i et par knekkebrød med magerost.
  • Utskeielser innimellom. Fordi en sunn kropp ikke skal ha dårlig samvittighet ved å spise en sjokoladebit til dessert, eller en neve potetgull en lørdagskveld. Fordi det å skeie ut innimellom er lov, og faktisk er et tegn på et sunt forholdt til mat.

Det er på tide at vi tar fokuset litt vekk fra kun utseende innimellom. Og fokuserer på velværebiten ved trening. Selvfølgelig skal vi fortsette å trene for mål som å komme inn i jeansen som har ligget i skapet ubrukt siden vi kjøpte den, eller fordi vi har lyst til å se bra ut i bikini. Men vi bør også ha i bakhodet at treningen gir oss så mye mer. Som bedre kondisjon og styrke så vi orker mer. Det gir oss mer energi, vi sover bedre, har mindre vondter og takler dagliglivets krav bedre.

En spenstigere kropp og en endring av kroppsammensetning vil skje hvis man opprettholder treningen over tid og spiser fornuftig.

Ønsker du å minske “grevinneheng”, redusere lår og mage skal du selvfølgelig få lov til det. Men resepten er  ikke å sulte deg,  men øke aktiviteten og skeie ut litt mindre enn før. Da vil endringer skje i kroppen. Endringer som vil vare lengre en enhver diett eller strengt regime.

Strong is the new skinny 🙂

 

    Anne Marte Anne Marte Sneve