Sover du nok?

Sover du nok?

Er det en ting som setter meg ut så er det for lite søvn. Har jeg sovet lite, eller dårlig, merker jeg det på hele kroppen. Jeg merker at forbrenningen min er dårligere, jeg har et større behov for raske karbohydrater (jeg går rundt og er fysen fordi jeg trenger oppkvikkermat),  jeg merker jeg er mer ufokusert, jeg merker at jeg presterer dårligere på trening og jeg merker jeg er mer tiltaksløs.

Søvn er like viktig for helsa vår som det å trene regelmessig og spise sunn mat. Og BØR prioriteres like mye. Jeg har hatt PT-kunder som tilsynelatende har spist riktig og sunt, trent masse, men stagnert på vektreduksjonen. En frustrerende situasjon fordi de føler de gjør alt helt riktig. Helt til vi endret på søvnmønstre. Fra å sove fem timer hver natt skulle de få til syv timer. Denne endringen endret hele vektreduksjonsprosessen, fordøyelsen kom i gang og kiloene rant av.

Vi sover nesten en tredjedel av livet og tar søvnen som en selvfølge. Men få vet hva søvnen gjør med kroppen vår. Og de færreste tenker nok over viktigheten av søvn i forhold til trening og helse.

Fordi når vi sover, skjer det mange ting i kroppen som sørger for å holde oss sunne og friske.

Søvn setter ned energinivået

Søvnen reduserer kroppstemperaturen vår og på denne måten kan vi si at den er energibesparende.  Dette er evolusjonsmessig og går igjen hos alle pattetdyr. Mørket var i utgangspunktet en vanskeligere tid i fortiden til å skaffe seg mat på, dermed var det lurt at kroppen skrudde ned energiforbruket om natta. Ujevn søvnrytme, for lite søvn eller urolig søvn kan ødelegge dette termostatet helt. Dette viser studier på skiftarbeidere – det er lettere å legge på seg om natta enn dagen. Vi har vel heller ikke problemer med å å få tak i mat om kvelden/natta med overfylte kjøleskap og døgnåpne butikker?

Gjenoppbygger kroppens vev

Selv om man har en stillesittende jobb og lite aktivitet mye av dagen så jobber organene våre intenst og kontinuerlig (hjerne, hjerte, nyrer, lunger, fordøyelsessystem ) Dette gjør at de brytes ned litt om litt- i løpet av en dag. Søvnen er som en «healer» som bygger opp kroppen igjen. Hormoner frisettes under søvn og restituerer hjerne og kropp. Siden energiforbruket er satt ned under søvn får kroppen celler et velfortjent pusterom til å reparere og restituere seg. Hvem har vel ikke merket at en øm og sliten kropp føles mye bedre etter en god natt søvn?

Styrker immunforsvaret

De fleste kjenner seg vel igjen i å bli syke eller få influensa etter en periode med mye stress og lite søvn. Uka etter innlevering av eksamen er sykeprosenten blant studenter fordoblet.  Søvn er essensielt for kroppens immunforsvar. Lite søvn gjør at kroppen blir dårligere til å danne visse stoffer som immunforsvaret trenger for å fungere optimalt.

I det hele tatt ser det ut til at det er en sterk kobling mellom immunforsvaret, søvnmangel og stress. Det er blant annet tydelig ved store kirurgiske inngrep, som typisk stresser kroppen så mye at det har en negativ effekt på søvnkvaliteten.

Lagrer opplysninger i hukommelsen

Søvn har også en viktig og helt avgjørende rolle for oppbygningen av hjernen − spesielt i den delen av søvnen der vi drømmer fordi den er med på å lagre begivenheter i hukommelsen. Vi husker mer når vi sover fordi kroppen får tid til å lagre og tolke inntrykkene vi gjør i løpet av dagen. Drømmene er jo ofte veldig rare og man kan på en måte se på dette som en opprydning i hodet, der mye forskjellige tanker og handlinger blir systematiser og fortolket i sprø drømmer.

Sover man lite, er det vanskeligere å huske ting. Spesielt konsentrasjonen faller. Hvem har vel ikke opplevd å lese bok på sengekanten og etter en stund fundere på: Hva var det egentlig som stod på forrige side?

Holder blodkarene i form

Blodkar har også positiv effekt av søvn.  Søvn holder disse i aktivitet (sammentrekning og avslapning). Stivnede blodkar kan på et senere stadium påvirke forkalkning. Forskerne kjenner enda ikke helt forklaringen på dette fenomenet, men en mulig forklaring kan være at de som sover mindre har høyere blodtrykk. Høyt blodtrykk er jo som de fleste vet en stor risikofaktor for åreforkalkning.

Regulerer appetitten

Dette merker jeg på mine kunder som sliter med å gå ned i vekt. Dårlig søvn kan være en årsak til økende overvekt eller mangel på vektreduksjon. Amerikanske forskere har gått så langt som å konkludere med at de som sover i snitt over 7,7 timer per natt er slankere enn dem som ikke gjør dette.

Dette har en enkel forklaring i et hormon som jeg har fortalt om i tidligere saker: kortisol. Et “fælt” stresshormon som styrer apetitten opp og særlig lysten på noe søtt. Har vi mye kortisol i blodet blir vi svært sultne og ”fysne” på søtsaker og gjerne forspiser vi oss litt siden vi så raskt inntar mange flere kcalorier mer enn vi trenger.

Holder humør og energinivå oppe

Søvn gir energi til å gjøre alt spennende livet har å by på! 🙂

Søvn og humør henger ekstremt tett sammen. Det kan sikkert min samboer skrive under på i perioder jeg har sovet lite. For sover man for lite over tid blir man gretten, lettere irritert, urasjonell og sur. Forskning bekrefter dette. Faktisk endres hormonprofiler  i kroppen. Lite søvn over tid gjør at hormonprofilen vår likner mer profilene til mennesker som lider av depresjon, eller gamle mennesker.

Smugtrener kroppens muskler

«Søvn er atletens beste hjelp for prestasjon» kommer det fram i siste utgave at et magasin for atleter. Nordthug fortelller jo om livet som toppodrettsutøver: Sove, spise, trene, spise, sove, spise, trene sove.

Søvn er en av ingrendiensene i coctailen for å oppnå gode resultater. Som jeg begynte med. Trening, kosthold og søvn er tre sider av en trekant som er like viktige for å oppnå resultater og prestere på topp enten det gjelder kondisjon, vektreduksjon eller styrktrening. Eller rett og slett å ha et harmonisk balansert liv med en helse som gjør at du kan leve lenge 🙂

Sov godt!

Anne Marte Sneve

Anne Marte

Basert på artikkel om forskning på søvn fra: forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/214530

Det er aldri for sent å ta helsa tilbake- en historie fra virkeligheten

For meg er det å jobbe som Personlig Trener en givende jobb fordi jeg møter så mange forskjellige mennesker. Jeg møter på mennesker med ulike utgangspunkt, mål og forutsetninger. Alt fra de som allerede er i gang og som ønsker  å prestere bedre i en idrett eller få mer effekt av treningen,  til de som som trenger et program til å styrke opp svake områder,  komme seg etter sykdom eller graviditet – eller de som trenger meg fordi de ønsker hjelp til å endre den retningen helsa og hele livet har tatt.

Siste gruppe mennesker, gjør sterkest inntrykk på meg. Disse har tatt et omfattende valg om å endre fremtiden sin, og det valget står det respekt av. Mange av disse ønsker å komme ut av en dårlig sirkel med overvekt,  livsstilsykdommer og begrenset livskvalitet, til en mer aktiv hverdag. De vil ta livet sitt tilbake.

Marit, min PT-kunde, er en sånn en. Å se tilbake på hva hun har utrettet er imponerende og vitner om en innstilling og vinnermentalitet selv toppidrettsutøvere ville blitt imponert over. Jeg er stolt av å bli kjent med henne.

Anne Marte Sneve– Anne Marte

Dette er hennes historie: Les videre

TV 2 AS

Lars Hilles gate 30, Pb 7222, 5020 Bergen

Materialet på nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten avtale med TV 2 AS (utgiver) og/eller med annen klareringsordning (Kopinor www.kopinor.no eller Norwaco www.norwaco.no), er enhver lagring, eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring (herunder visning) bare tillatt når det er hjemlet i lov (til privat bruk, sitat og lignende). Utnyttelse i strid med lov eller avtale medfører erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel.