Norske tilskuere bidrar til norsk sykkelsuksess

Solen har stekt nådeløst ned på slitne ryttere og entusiastiske publikummere langs Tour de France-løypen.

Svette og varme tilskuere får sympati og ekstra respekt for hva Tour-feltet gjennomgår, når de føler ubehag ved samme varmen som plager rytterne. Forskjellen er at publikum står i ro med lav puls, kan slå opp parasollen og nyte kald leskedrikk om solen blir for sterk.

For å vise sin solidaritet står tilskuerne der i millionantall langs løypa. Mellom 12 til 15 millioner heier hvert år på landeveisriddernes dramatiske ferd til Paris. I år blir tallet nærmere 15 enn 12 grunnet enorme tilskuermengder de to første etappene i Nederland og Belgia. 70 prosent av tilskuerne er menn, og hver tilskuer reiser en snittavstand på 130 kilometer for å se rytterne fare forbi.

Tatt den lange reisen til utgangspunktet i betraktning, er det kanskje bra at snitttiden er seks timer på stedet hvor heltene passerer? For mange blir plassen langs løypa et utgangspunkt for en minneverdig fest og møte med nye venner. Særlig fjellene, som opplever festivalstemning og folkefest døgnet før rittet passerer.

De mange norske flaggende langs løypa er iøynefallende. Robbie McEwen uttalte i et intervju med TV 2 at han er imponert over det norske publikummet. I feltet er de mange norske tilskuerne et samtaleevne. Nordmenn tolkes som glade i å reise og lojale mot sine helter.

De norske rytternes status øker med hordene av norske tilskuere, fordi konkurrentene konkluderer med at nordmennene i feltet er populære i hjemlandet.

Er du populær får du også respekt. Norske tilskuere langs veien er dermed direkte delaktige for den respekten nordmennene opplever blant sine konkurrenter. Veteranen Thor Hushovd og debutanten Edvald Boasson Hagen har grunn til å være stolte og takknemmlige for den betydelige støtte de mottar på veien til Paris.

Norske tilskuere, om dere leser dette, dere gir et fantastisk og viktig bidrag til de norske deltagerne i Tour de France. Vær klar over det!

Mads!