Livløs livsstil

Agurktid eller sommerstille. Året rundt ruller avisene ut tallrike featuresaker knyttet tett opp mot årstida.

Akkurat nå er det hage og hageliv som gjelder. Helgebilagene til avisene flommer over av dette. Hvor mange ganger har du ikke sett dobbeltside om å ta i bruk hagen?

En ting er hagemøbler, griller og planter. Men har du lagt merke til hvor mange som nå legger vekt på at det eneste som gjelder er utekjøkken. Disse artiklene er alltid spunnet rundt et univers klippet rett ut av et Carl Larsson-bilde – toppet med en ny, uunværlig dings:

Utekjøkken i rustfritt stål koplet til vann-og kloakk, strøm og gass. Med egen isbitmaskin. Til prisen av en bruktbil. Toppet med floskler som:

"Her kan du tilberede maten mens du prater med gjestene som nyter en forfriskende drink."

Alle reportasjene følger denne malen. Om vinteren ser de litt annerledes ut.

Da dreier det seg sjølsagt om det åpne kjøkkenet. Ledsaget av en tekst som ser omtrent slik ut:

"Nettopp derfor vil det passe fint inn i dagens moderne interiør som gjerne visker ut grensene mellom ulike rom i boligen. Tenk deg en gasspeis midt i rommet, et stort og solid spisebord som er like anvendelig til hverdags som til fest, og gjester som kan sitte i sofaen og nyte et glass vin mens de kan ha øyekontakt med vertskapet som gjøre de siste forberedelsene på kjøkkenet. Kan du annet enn å la deg inspirere? "

image2

Inspirere?

Hvor mange varianter av dette kommer på trykk før noen syn dette er drevet ut i parodien.

Featureredaktørene må da kjede seg brukbart når de får inn enda en skildring av en livsstil ingen har – men muligens drømmer om.

For forsatt er det vel slik at menn som sjelden lager mat kjøper den største grillen de kan finne, og steker kjøttet veldig lenge (for sikkerhets skyld, sjølsagt, vil jo ikke ha kugalskap).

Å selge en drøm. Det er tydeligvis det viktigste også for journalister som ikke selger annet enn tekst og bilder fra en reportasje du føler du har sett før.