Category Archives: Valg 2007

Rødt ble blått

Arbeiderpartiet fikk rent flertall ved valget med 54,7 prosent, Høyre endte likevel opp med ordføreren.

Båtsfjord er en av kommunene det kanskje ikke er så lett å bli klok på etter kommunevalget. Selv om Arbeiderpartiet som for fire år siden gjorde rent bord,er det Høyres Frank Bakke Jensen som kan smykke seg med tittelen ordfører etter valget. Leshistorien på Nettavisen.

27.okt.2007 @ 17:56av NN

Sånn kan det gå…. Makta rår…. Ap er maktarrogansen i et nøtteskall, ingenting mer eller mindre. Ap har godt av utbrytere som sikrer demokrati

Ap+Frp=sant

Det er høyst unaturlig for oss å samarbeide med Fremskrittspartiet, sa Martin Kolberg før valget. I stadig flere kommuner gjør Arbeiderpartiet akkurat det partisekretæren advarte mot.

image256image255
Bare noen få kommuner har ikke fått på plass konstitueringen etter valget. I Oslo ble kabalen klar onsdag denne uka med Høyres Fabian Stang som ordfører og KrFs Aud Kvalbein som varaordfører. Landet rundt samarbeider partiene på kryss og tvers av blokkene for å fordele vervene seg i mellom.

Med en klar advarsel fra Arbeiderpartiets sekretær skulle man kanskje tro at lokalpolitikerne fra Arbeiderpartiet ikke lot seg friste til å dele verv med Fremskrittspartiet. I forrige periode var det åtte kommuner hvor de to partiene hadde valgteknisk samarbeid, nå er det 14.

I Vestby i Akershus er Frp med på en avtale som sikrer Høyre ordføreren og Arbeiderpartiet varaordføreren. I Ringebu i Oppland støtter Frp at Ap får begge de to øverste vervene.

I Kongsberg er Ap, SV og Frp i et samarbeid som gir Ap både ordfører og varaordfører, mens Ap og Frp deler vervene i Hurum. I Nore og Uvdal får Ap ordføreren og Frp varaordføreren.

I Nissedal får Senterpartiet ordføreren i et samarbeid med Ap og Frp. I Bø deler Ap og Frp toppvervene i et samarbeid med SV og Sp, I Drangedal samarbeider Ap, SV og Frp.

I Vegårshei får Ap ordføreren og Frp varaordføreren. I Tysnes sikret Ap og Frp at Senterpartiet fikk ordføreren, mens Ap og Frp samarbeider i Sande i Møre og Romsdal, hvor Høyre og KrF deler makta mellom seg.

I Selbu stilte Ap og SV fellesliste til valget. er fikk de ordførere i et samarbeid med Frp som fikk varaordføreren. I Bø i Vesterålen var det Ap og Høyre som stilte felles valgliste og fikk ordføreren, mens Frp fikk varaordføreren. I Øksnes fikk Ap ordføreren med Frp som vara. Her er også Sp med i samarbeidet og de tre har inngått en politisk avtale.

I 14 kommuner er altså de to erklærte hovedmotstanderne valgtekniske samarbeidspartnere. I mange andre kommuner samarbeider Høyre og Arbeiderpartiet. Konstellasjonene går på kryss og tvers av det politiske landskapet. Slett ikke alle lokalpolitikere gjør som partikontorene i Oslo ønsker. Hva synes du om det?

21.okt.2007 @ 09:36av Knut Johannessen – Vox populi

Mye av dette handler ikke om partipolitikk, men om mennesker. Det er typisk i mindre kommuner, der innbyggere er langt mer opptatt av hvilke mennesker de velger enn hvilket parti diss representerer. Jeg tror det derfor er vanskelig om ikke umulig å overføre dette til rikspolitikk. Men det blir selvsagt brukt som symbol og blir dårlig likt av Kolberg, men noen stor politisk betydning har det ikkke.

22.okt.2007 @ 16:08av Seide

Har selv aldri helt forstått hva den store forskjellen mellom Ap og Frp er.
Verken miljø, innvandring eller bruk av oljepenger viker de i noen særlig grad.
Godt samarbeid! =)

27.okt.2007 @ 13:06av Kjetil

I følge Nordkapp kommunes hjemmesider er det også inngått valgteknisk samarbeid mellom Ap, H og Frp der. Det betyr at denne oversikten så langt inneholder 15 kommuner med Ap-Frp samarbeid, mot åtte i forrige periode.

Fabian Stang

Høyremannen Fabian Stang ble ny ordfører i Oslo. Det var ikke mange som trodde det for noen dager siden, de fleste redaksjonene avskrev ham helt.

image253
Mandag brakte vi i TV 2 Stang inn igjen i ordførerkabalen da vi fortalte at det nå stod mellom ham og Venstres Kjell Veivåg. Tirsdag kveld så det ut til at Ap kunne avgjøre, i dag samlet de borgerlige partiene seg om Stang som ordfører og KrFs Aud Kvalbein som varaordfører. På Nyhetskanalen fikk du vite det før de borgerlige partiene valgte å kunngjøre enigheten og lenge før de fleste redaksjonene var på plass i Rådhuset.

Knappe to timer før han ble valgt intervjuet jeg Fabian Stang i Bystyresalen. Han snakket spøkefullt om at ordførerstolen ikke var i helt topp forfatning. Etter å ha fått en stemme mer enn de borgerlige partiene har, inntok Stang ordførerplassen og startet litt nølende med å si at han fortsatt gjør som Høyres gruppeleder ber om.

I morgen starter hverdagen for Oslos nye ordfører. Han må møte opp tidlig for å rekke et møte før han overtar nøkkelen til kontoret klokken ni. Nå blir det ingen lang flytteoperasjon. Stang har fungert som varaordfører siden Frps Svenn Kristiansen rykket opp da Per Ditlev-Simonsen gikk av før valget.

Jeg tror ingen av de mange fotografene som var der fikk det med seg, men noen minutter etter bystyremøtet fikk Stang både klem og kyss av den kjæresten Catharina Munthe bakerst i bystyresalen, før han reiste på sykebesøk til sin mor Wenche Foss.

Tror du Fabian Stang blir en god ordfører i hovedstaden?

18.okt.2007 @ 12:02av Kim Eriksen

Riktig mann på riktig plass.

19.okt.2007 @ 10:35av Pelle

Ja.

20.okt.2007 @ 22:08av Bente

Ja, det tror jeg. Han er den beste ordføreren Oslo kunne få av de som stilte til valg som ordfører. Kjell Veivåg er alt for grå og kjedelig. Dessuten ville det være helt feil at Vensrte, som er et så lite parti skulle få den.

Thriller til siste slutt

Det blir spenning til siste slutt i valget av ordfører i Oslo. Arbeiderpartiet sitter med nøkkelen, men vil ikke si hva de gjør før i Bystyrets møte klokken 15.

De siste dagene har det vært komplett kaos rundt valget av ny ordfører i hovedstaden. Høyre og Venstre er enige om først å stemme for Venstres Kjell Veivåg. Om han ikke blir valgt stemmer de for Høyres Fabian Stang. Det gjør også Frp og KrF. Stang har dermed flertall bak seg, men Arbeiderpartiet kan likevel sikre Venstre ordføreren.

Det har siden valget 10. september vært klar at de borgerlige partiene fikk flertall i Oslo bystyre. Derfor er det et paradoks at det er Arbeiderpartiet som i dag kan bestemme om ordføreren kommer fra Høyre eller Venstre.

Dersom Ap støtter sin egen ordførerkandidat Nina Bache i første avstemningsrunde i dag blir det Høyres Fabian Stang som blir ny Oslo-ordfører. Vil Arbeiderpartiet heller ha Venstres Kjell Veivåg kan de stemme på ham i første runde, og dermed sørge for at det bare blir en avstemning om ordførervervet.

I går kveld sa Arbeiderpartiets gruppeleder Rune Gerhardsen at han har klare meninger og at han vil svare, men ikke før på Bystyrets talerstol i dag. Vil de ha spill, skal vi være med på spillereglene, sa Ap-toppen. Selv om den forberedende valgkomiteen møtes klokken 10 må vi vente til Bystyrets møte klokken 15 i ettermiddag før vi vet hvem som kan henge ordførerkjedet i Oslo rundt halsen.

Hva synes du om det som skjer i Oslopolitikken? Og hvem bør bli ordfører i hovedstaden?

17.okt.2007 @ 10:27av Steinar

Det har vært mye debatt om denne saken, og mye aggresjon har vært rettet mot Venstre. En interessant kommentar fra Alstadheim i DN i dag: “Mange lurer på hva i all verden Ola Elvestuen (og Venstre) driver med. Svaret er at han gjør akkurat det han har lovet velgerne.” Altså: Bidra til fortsatt borgerlig byråd, at Venstre ikke skal være med i et Frp byråd og gjennomslag for Venstres politikk i Oslo bystyre. Så får Frp forholde seg til at de bare har 9 av 59 mandater i bystyret.

17.okt.2007 @ 10:40av Ekorn

Det som kommer til å skje, dersom Rune G får bestemme, er at AP stemmer på Nina Bache i første valgrunde som et ledd i å innsette Fabian Stang. Dette vil skje fordi AP vil gjøre det de kan for å få valgt den ordføreren som vil skade byrådet og borgerlig side mest, og det er liten tvil om at det er Fabian Stang. Det er sikkert flere journalister som bare venter på å publisere noen godsaker fra Fabians fortid, og han har jo allerede klart å pådra seg klovnestempel. Pluss at alle vet at ledelsen i Oslo H ikke ville ha han i utgangspunktet.
Hvis AP vill ha den ordføreren som står dem nærmest, eller dersom de ønsker å velge den ordføreren som vil gjøre en best jobb for byen, er det liten tvil om at Veivåg er den de bør støtte. Men jeg er 90% sikker på at skadefryden og den politiske opportunismen vinner over redelighet i Oslo AP “hands down”, som de sier på engelsk.
Det eneste Oslo AP kan få igjen for dette ordførervalget er å sabotere mest mulig for borgerlig side, og da er det jo bare rett og rimelig at man gjør det, tenker nok de fleste i partiet.
Noen som vedder i mot?

17.okt.2007 @ 11:38av Snorre

Fin teori Ekorn. Eller kanskje Ap bare rett og slett stemmer for den kandidaten de mener er best – sin egen kandidat –
og lar de borgerlige få ta ansvar for rotet sitt selv?
Hvorfor i all verden er det mer redelig av Ap å skulle støtte den ene borgerlige gamle mannen framfor den andre? Og hvorfor skulle de ikke stemme for sin egen kandidat? Det er da virkelig ikke Ap som har skapt denne situasjonen.

17.okt.2007 @ 11:51av Ekorn

Snorre: Dette handler ikke om å “stemme på sin egen kandidat.” Alle som har noe som helst politisk forståelse vet at dette er et valg mellom to borgerlige ordfører. Å skylde på at man støtter sin egen kandidat og ikke tar ansvaret for “kaoset,” er en passende og god unnskyldning og god ryggdekning for å gjøre nettopp det jeg nevner tidligere – nemlig innsette Fabian Stang.
Hvis AP ønsket den ordføreren som var nærmest de politisk, er valget å stemme på Veivåg. Ønsker de å innsette Fabian Stang, som er lengre unna politisk, stemmer de på Nina Bache. Så enkelt er det, og alle som vil sitte i bystyresalen i dag vet at det er dette det dreier seg om. At man stemmer på sin egen kandidat er ingen unnskyldning når man inderlig vel vet hva konsekvensene av stemmegivningen blir.

17.okt.2007 @ 13:37av Snorre

For noe tull. Hvorfor er Veivåg nærmere Ap politisk enn Stang? Venstre har da vitterlig gjort det klart at de ikke vil ha noe med Ap å gjøre. Og jeg klarer i hvert fall ikke å se noen politisk forskjell på de to godt voksne mennene.
Ap er det største partiet, og har den kandidaten som i utgangspunktet har flest stemmer bak seg. For øvrig samme kandidat som alle ordførermålinger før valget viste at var mest ønsket av folk i Oslo. Hvorfor i all verden skulle Ap la være å fremme denne kandiaten for i stedet å stemme på en ordfører for å hjelpe de borgerlige ut av kaoset sitt?
Det er ikke Ap som i så fall innsetter Fabian Stang. Det er det selvsagt de partier som stemmer på ham som gjør. (Inkludert Venstre). Så da må de jammen ta ansvaret for det også.

Neppe loddtrekning

Ordførerkjedet i Oslo kan bli utdelt etter loddtrekning. Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen foretrekker pilkastkonkurranse, men det spørs om noen melder seg frivillig som blink.

Først satt de borgerlige partiene sammen i flere uker. Som vi kjenner til endte de forhandlingene i totalhavari. Venstreleder Lars Sponheim snakket om Frp som om de var sauer. Han stod naturlig nok ikke høyt i kurs hos Frp. Heller ikke KrF snakket pent om Venstre som de mente var alt for kravstore.

Så inviterte Ap og SV til samtaler med Venstre. I helgen var det latter. I dag kom de politiske realitetene på bordet. De røde partene ville ha Venstre med på en ordførererklæring. Det ville vært det samme som mistillit til det sittende byrådet.

I Oslo lovet Venstre velgerne to ting. De skulle ikke stemme for en ordfører fra Frp og de skulle sørge for at byen fikk et borgerlig byråd. Dermed møtte forhandlingene mellom Venstre og de røde partiene bryte sammen, om Venstre skulle holde sitt ene løfte til velgerne.

Utover kvelden var det mange møter i Oslo rådhus. Partiene skulle posisjonere seg, de skulle lege kabaler i forhold til hverandre. Konstitueringen handler om langt mer enn ordfører og varaordfører. I Oslo er det rundt 30 heltidspolitikere, i tillegg til gruppesekretærer og rådgivere for bystyrepolitikerne.

Dersom Ap, SV og RV stemmer for Arbeiderpartiets Nina Bache som ordfører, mens Høyre, Frp og KrF stemmer for Høyres Fabian Stang og Venstre blir stående alene om sin Kjell Veivåg blir det stemmelikhet. Om det skjer i to omganger sier kommuneloven at valget skal avgjøres ved loddtrekning. Det er lite trolig, men kan skje.

Mer sannsynlig er det at flere partier fremmer sine kandidater. I første valgomgang kreves det flertall, i andre valgomgang vinner den kandidaten som får flest stemmer. Man kan altså bli valgt til ordfører uten å ha et flertall i et kommunestyre bak seg.

Hva som skjer i Oslo er veldig vanskelig å spå om. Ordførervalget kan ende med at Fabian Stang eller Kjell Veivåg blir valgt. Det er de mest trolige utfallene, så lenge det er et klart ikke-sosialistisk flertall i bystyret. Men ingenting er klart før stemmene er talt opp i bystyret onsdag ettermiddag. Det kan bli en thriller, men partiene kan avklare det meste på bakrommet i forkant. Loddtrekning er det få her i Oslo rådhus som tror og håper på.

16.okt.2007 @ 12:06av Fredrik Mellem

Du kan ikke hevde at en hver avtale mellom Venstre og venstresiden i forbindelse med konstitueringen innebærer mistillit til byrådet. Det er i så fall vanskelig å forstå.
Det som imidlertid synes klart er at Venstre kun er ute etter andre støtte, uten selv å betale noe som helst. Det minner meg om Senterpartiet etter deres brakvalg i 1993. Per Olaf Lundteigen sa da at “Nå skal vi jaggu forandre Norge.”
Sp har aldri hatt en større Stortingsgruppe enn de hadde i perioden 1993-97, og samtidig er det sjelden at Sp har mindre innflytelse enn de hadde i denne perioden.
Nå er det lite sannsynlig at Oslo Venstre havner i samme situasjon, men det er vel på tide de forstår at de har 5 representanter og ikke 50. Skulle de nå ende opp med å komme dårlig ut av konstitueringen –
vil det være høyst fortjent.

Blågrønt kaos

Forhandlingene om posisjoner i Oslopolitikken endre med sammenbrudd i går kveld. Dermed ryker trolig Venstres drøm om å få ordføreren i hovedstaden.

Klokken 19 møttes forhandlerne på såkalt hemmelig sted, eller Hotel Continental som ligger bare et steinkast fra Rådhuset. Her skulle de borgerlige partiene avgjøre hvem som skulle ha de ulike posisjonene i Oslopolitikken.

Etter bare tjue minutter forlot KrF og Frp møtet. KrFs støtte var ikke nødvending for å skape flertall, mens Frp forlot forhandlingene fordi de mente Venstre var for kravstore. Også KrF mener Venstre stilte store krav.

Den politiske matematikken tilsier at Venstre skulle fått en heltidspolitiker i Rådhuset. Men partiet ville ha mer for å støtte et Høyre/Frp-byråd. I avtalen som lå på bordet hadde Venstre forhandlet seg frem til at Kjel Veivåg skulle bli ordfører, mens Høyres Fabian Stang skulle bli varaordfører. Det var færre attraktive verv til Frp.

I tillegg til å forhandle om verv skulle Venstre og KrF i følge avtalen forplikte seg til budsjettsamarbeid i fire år. Høyre/Frp-byrådet ville dermed fått lettere arbeidsvilkår enn de har hatt i forrige periode. Frp krevde imidlertid større innflytelse og mer makt mens KrF ville ha litt mer makt. Derfor ble det brudd.

Oslo har sammen med Bergen en parlamentarisk styringsmodell. Det betyr en slags byregjering, mens Bystyremøtene ledes av ordføreren som en slags Stortingspresident.

Nåværende byrådsleder Erling Lae fra Høyre sa til TV 2 rett etter bruddet i går kveld at denne avtalen ville vært omtrent som å få Lars Sponheim til å gi grønt lys til å støtte en Høyre/Frp-regjering. Lae var tydelig skuffet etter bruddet, men har ikke gitt opp å samle de borgerlige partiene. Timeglasset er imidlertid i ferd med å tømmes.

I dag har fungerende ordfører Svenn Kristiansen fra Frp innkalt partiene i hovedstaden for å forbrede konstitueringen av bystyret. De folkevalgte i Oslo møtes onsdag. Det er ikke sikkert det er klart hvem som blir ordfører i Oslo når bystyret møtes.

Forsøket på en blågrønn samling endte i kaos i hovedstaden. Hvem mener du har ansvaret for at politikerne ikke er enige om hvem som skal styre Oslo en måned etter valget?

12.okt.2007 @ 08:50av Programsekretariatet

Svaret er enkelt: Venstre.
Det eneste partiet i dette landet som fatter vedtak om hvem de ikke liker…..Og som skal ha…masse….mer…og enda litt til.

12.okt.2007 @ 10:25av Per Hansen

Venstre
kunne fått ordfører og 1 heltidspolitiker til ved å samarbeide med AP. Men oppsluttningen fra lyseblå høyrefolk på Oslo vest setter stopper for dette.Selv om Sponheim,Dørum og Elvestuen protesterer er Venstre blitt et Høyre light parti. Det er liten overgang til Venstre fra AP og SV.
Ola tør derfor ikke ta noen sjanser.
Venstremedlem i 40 år.

12.okt.2007 @ 21:27av Meek

Venstre i Oslo gjorde det Siv Jensen og co har mast om i årevis; de satte seg ned og diskuterte grundig med FrP. FrP var “snille” og tilbød de samme vervene som man allerede vet at Venstre også ville fått tilbudt fra Ap+SV… til gjengjeld for en forpliktende avtale som ville bundet begge parter til å finne fram til enighet i avgjørende saker i bystyret.
Så trakk FrP seg fra avtalen. De var visstnok misfornøyde med at Venstre ikke hadde gått på et eller annet sviende politisk tap i bytte mot posisjoner. Dette viser: (1) FrP har ikke forstått at for V er politikk viktigere enn verv og (2) FrP er ikke å stole på.
Nå kan Venstre sitte fire år på vippen i oslopolitikken, og ha det avgjørende ordet i de aller fleste saker et H+Frp-byråd legger fram.
Og det er definitivt snart på tide at høyrefolk bestemmer seg – vil man samarbeide mot sentrum eller med rabiate FrPere?

12.okt.2007 @ 21:45av Bygdis

Helt korrekt analyse av Meek. Frp er et prinsippløst parti der taburetter er langt viktigere enn politikk. Ideologisk er Frp et bastardparti og en bastard kan man aldri stole på.

12.okt.2007 @ 22:20av Fredrik Mellem

Det mest vesentlige i denne historien er nå uansett at det var FrP som trakk seg. Venstre på sin side var innstilt på å undertgne på at de servilt skulle sikre byen FrP- og Høyrestyre i fire nye år. Et styre de selv ikke skulle være en del av.

14.okt.2007 @ 00:01av borger

Tull! Venstre krever de to viktigste politiske vervene i Oslo, etter å ha fått en brøkdel av stemmene ved valget. Snakk om frekkhet!

Miljøjippo?

I hele valgkampen kjørte Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen rundt i Oslo i en el-bil. Fem dager etter valget ble bilen levert tilbake.

image189 Rune Gerhardsen ved el-bilen han brukte i valgkampen (Foto: Kjetil Løset).

– Falskt sier Bellona-leder Fredrik Hauge til Dagbladet. Han mener Oslo Arbeiderpartis frontfigur burde beholdt bilen også etter valget.

Rune Gerhardsen avviser at det hele var et valgkampstunt, men innrømmer at han ikke hadde planer om å kjøpe bilen. Hva mener du?

08.okt.2007 @ 11:15av Jeg stemte Ap

Jeg stemte Ap, jeg trodde på miljø-Rune. Men dette var siste gangen. Skam deg Gerhardsen!

08.okt.2007 @ 12:18av

Heia Rune G. Akkurat som de andre er mer miljøvennlige. Stå på Rune G. Synd at ikke du, men kaoskameratene vant valget i Oslo.

08.okt.2007 @ 13:53av XmasB

Hvorfor er jeg ikke overrasket?

08.okt.2007 @ 23:44av

Fordi dette er Rune Kommune. Hvorfor skal man tro på denne fyren egentlig? Han
var mer opptatt av dokketeater i valgkampen enn politikk da jeg så han.

Blågule Bergen

Det gikk akkurat som ventet når det politiske flertallet i Bergen skulle fordele verv etter valget. Frps Gunnar Bakke ble ordfører og Høyres Monica Mæland skal lede byrådet i fire nye år.

image239
Nåværende Høyrebyråd Trude Drevland hadde nok sett for seg at det var hun som skulle arve ordførerkjedet etter Hermann Friele. Men Drevland måtte ta til takke med å bli varaordfører. Gunnar Bakke (bildet) fra Frp blir Bergens nye borgermester. KrF som er med på den politiske avtalen i landets nest største by får nestlederen i byrådet.

Bergens byregjering vil de neste fire årene bestå av tre fra Høyre, to fra KrF og to fra Frp. Byrådspostene er ennå ikke fordelt, men det nye Bergensbyrådet er enige om politikken.

KrF ble selve bybanepartiet under valgkampen i Bergen. De har fått gjennomslag for at bybanen skal søkes forlenget til Rådal og Flesland. Dette er stikk i strid med hva Frp lovet velgerne. KrF måtte gå med på å halvere eiendomsskatten innen 2011 og på sikt har de tre byrådspartiene forpliktet seg til å fjerne den helt.

Det nye blågule byrådet i Bergen vil ha mer konkurranseutsetting, gi bonus til flinke lærere og føre en strengere skjenkepolitikk. Her finner du lenke til byrådserklæringen.

I Bergen har altså Høyre, KrF og Frp funnet hverandre. I Oslo forhandler fortsatt Høyre, Frp og Venstre om makt og fordeling av verv etter valget. Hva mener du om at landets nest største by har fått Frp-ordører og blågult byråd?

29.sep.2007 @ 23:12av Joar

Jeg kan bare si det at jeg er utrolig trist over at Bergen får FrP ordfører. Bergen fortjener så mye bedre, dette var det siste Bergen trengte og jeg er full av sorg.
Kristelig Folkeparti har skuffet meg, jeg trodde de ønsket det beste for Bergen, men når de er mer opptatt av makt enn politikk så får de bare seile sin egen sjø.
Jeg er skuffet av Kr.F.. Nå har de vist sitt sanne ansikt.. Amen

30.sep.2007 @ 09:53av Bygdis

Er det ikke noe som heter “sølvpenger”? For dem kan man tillate seg mye. At er “kristelig” parti faller på kne for Mammonpartiet Frp, sier mer enn tusen ord…

30.sep.2007 @ 13:58av Joar

Jo det er dessverre det. Og da spiller det nok liten rolle om partiet fremstår så solidarisk som overhodet mulig når de velger side med det mest mørkeblå partiet.
Posisjoner betyr nok dessverre mye for Kr.F og jeg kan tenke meg KrF i Bergen har frekkhetens ansikt når de skal gå til Ap og oss på venstresiden når de skal hente støtte til Bybane-prosjektet sitt, hvorfor gikk de da i byregjering med FrP? :S

30.sep.2007 @ 14:53av

Nå hadde vel KrF fått bybanen da, Frp måtte gi seg der skrev BT.

02.okt.2007 @ 21:29av Filip Rygg

Dette var da dystre kommentarer. KrF har fått rekordmange gjennomslag for vår politikk. Det burde man jo juble over! Tyngdepunktet er dratt inn mot sentrum.
Les dokumentet her: www.hoyre.no//portal/filearchive…20bergensbyradet.doc

02.okt.2007 @ 23:34av Joar

Vel jeg innrømmer kanskje det at jeg har vært litt for brå i kommentarene, men kjære deg Filip, hvordan kunne KrF og Moltu i Bergen virkelig gå inn for å gi Frp så mye makt?? Og ikke minst ordføreren?? Jeg har ikke noe imot Gunnar Bakke, han virker ut som en fantastisk mann, men jeg er helt uenig med Fremskrittspartiet sine politiske standpunkter i de fleste sakene og da er det beklagelig at Fr.P skal få den høyeste tittelen i byen.
Men Filip, du bør ta en liten titt på resultatene og hvor du ser at KrF bare utgjør 6,7 % og FrP og H utgjør 45 %… KrF sin uttelling blir nok veldig liten, dessverre.. Jeg håper du kan tale Moltu til fornuft om å endre sitt vedtak og heller støtte Ruth Grung og Terje Ohnstad som byens videre ledere 🙂

Grønne bønder

Dersom velgerne i typiske landbrukskommuner fikk bestemme, ville Senterpartiet vært Norges største parti. Om byfolk fikk bestemme ville de vært mindre enn RV og neppe representert på Stortinget.

image237

Jeg har gått igjennom valgresultatene i kommuner som har landbruk som viktigste næring. Her stemte mer enn hver fjerde velger (27,6 prosent) på Senterpartiet. Nærmeste konkurrent var Ap med 24,1 prosent. Til tross for at Sp gikk noe frem i større kommuner, har det fortsatt flere velgere på bygda enn i de store kommunene.

I de største kommunene fikk Senterpartiet en oppslutning på 2,0 prosent ved valget, mens hele 27,6 prosent i de typiske landsbrukskommunene stemte på partiet.

Valgdagsmålingen som TNS Gallup laget for TV 2 bekrefter trenden. Mens 23 prosent av de spurte i de minst sentrale kommunene sier at de stemmer Senterpartiet, er det bare seks prosent av de spurte i de mest sentrale kommunene som sier det samme.

69 prosent av Senterpartivelgerne fra 2003 gjentok sitt valg ved kommunevalget 10. september. Partiet mistet flest velgere til Arbeiderpartiet, men også Høyre og Frp hentet velgere fra Senterpartiet. Partiet hentet imidlertid tilbake velgere som tidligere har stemt andre partier og holdt dermed stillingen på 8 prosent.

I følge valgdagsmålingen var det litt flere kvinner enn menn som ga sin stemme til Senterpartiet. Velgerne er jevnt fordelt i alle aldersgrupper. Partiet har størst oppslutning blant yrkesaktive som driver egen virksomhet, hvor bønder utgjør en stor andel.

Senterpartiet sa før valget at de skulle kapre flere byvelgere. Oppslutningen økte med 0,4 prosentpoeng i de 23 største byene. Men fortsatt er det stort sett folk på bygda som stemmer Senterpartiet. Hva tror du er årsaken til at Sp har så godt grep om bygdevelgere, mens byfolk ikke lar seg friste?

29.sep.2007 @ 14:14av

At bønder liker Sp ække no rart da. Er mer overraska over at noen som bor i by i det hele tatt stemmer på Bondepartiet.

30.sep.2007 @ 23:57av Seide

Grønne bønder? Har egentlig aldri skjønt hva som er så grønt og miljøvennlig med senterpartiet. Målet deres er ikke å skape et miljøvennlig norge, men å gi mest penger til bøndene. Samtidig er de konservative som bare det!

Venstres urbane velgere

Det er stor avstand fra Lars Sponheims sauefjøs i Ulvik til Venstres nye kjernevelger. Venstre har blitt et mer urbant parti etter valget.

image236 Lars Sponheim fikk stokken til Sverdrup i gave på 50-årsdagen (Foto: Ditlev Eidsmo/TV 2)

Det var bare i Finnmark og Sogn og Fjordane at Venstre gikk tilbake ved kommunevalget. I hovedstaden mer enn doblet partiet sin oppslutning fra 4,2 til 8,7 prosent. Også i en rekke andre store kommuner gikk Venstre frem.

Jeg har gått igjennom resultatene fra kommunevalget og sett på ulike typer kommuner. I de 23 største kommunene har partiet nesten doblet oppslutningen med 3,2 prosentpoeng til 6,6 prosent. Dermed har Venstre nå større oppslutning blant velgere i storbyene enn i de mest typiske nynorskkommunene hvor de gikk tilbake og bare fikk 5,6 prosent ved valget.

I de fire store byene var Venstres fremgang størst i valgkretsen Ullern videregående skole. Her gikk partiet frem med 14,7 prosent fra kommunevalget i 2003, og sørget for at Høyre mistet sitt rene flertall. I Stavanger var fremgangen størst i Våland og Indre Tasta, mens de i Bergen gikk mest frem i valgkretsen Vitalitetsenteret på Møhlenpris.

Det kan se ut som om Venstre har fått bedre grep om unge velgere. I følge valgdagsmålingen TNS Gallup laget for TV 2 står Venstre sterkest blant velgere under 30 år, og partiet kapret mange skoleelever og studenter. I følge valgdagsmålingen er Venstre omlag jevnstore med SV blant yngre velgere.

Hva tror du er årsaken til at Venstre kaprer flest nye velgere i storbyene? Hvorfor har Lars Sponheims lokalpolitikere bedre grep om velgere under 30 år enn de eldre velgerne?

27.sep.2007 @ 11:40av Hans Kr.

Interessante tall, og jeg tror faktisk at Venstre som parti hadde fåt enda flere velgere fra urbane strøk, hvis Tommesen hadde blitt partileder.
Sponheims til tide arrogante oppførsel og uttalelser, tror jeg i mange tilfelle skader partiet. På samme måte som den stadig konflikten med Tommesen.

27.sep.2007 @ 13:55av Jonas Vik

Thommesen er grunnen til at jeg meldte meg ut av Venstre.
Hilsen Urban-Turban

27.sep.2007 @ 13:59av Marius

Tommesen annser jeg som den største trusselen mot en videre vekst for Venstre.
Mvh, Venstrevelger

27.sep.2007 @ 14:02av Balle Klorin

Det er flere grunner til Venstres fremgang. De er næringsvennlige, miljøvennlige og liberale. Hadde de begynt å fokusere mer på individet og dets ansvar for egen hverdag, ville de blitt Norges tredje største parti, lett.

27.sep.2007 @ 14:04av Per Hansen

Det er naturlig å få miljøbeviste folk fra byene, det er ikke langt mellom Høyre og Venstre,litt grønnere.Venstre tar ikke noe fra AP og SV grunnet et dårlig forhold til fagrørsla og en markert høyredreining. Jeg har vært medlem i 40 år.
Thommesen er jo en ren høyremann med myk innvandrerprofil.

27.sep.2007 @ 16:38av Joar

Til Per Hansen,
Hvordan kan du si at Thommesen er en ren høyremann?
Det er Sponheim sine synspunkter som har gjort at partiet har dreid seg så langt mot høyre, ikke noe galt i det, men vær ærlig.
Olaf Thommesen har jeg en følelse av står lengre til venstre enn Sponheim. Men jeg håber virkelig partiet kan få seg en ny leder, for Sponheim er en kjepphøy og arrogant mann.

27.sep.2007 @ 21:58av Per Hansen

Den politiske avstand mellom Thommesen er på invandring og miljø. økonomisk/skole/privatisering ingen avstand. Det er ofte miljøet du ferdes i som skaper den politiske kursen.Vinderen er jo mørkeblått. Når en bekjenner seg til ordtaket #Når det regner på presten,drypper det på klokkeren# er en langt fra det Venstre jeg meldte meg inn i . Jeg er oppvokst i nord,desverre er det blitt FRP land.

27.sep.2007 @ 23:35av Joar

Åhja.
Vel jeg vet at Olaf Thommesen er fra vestkanten, men det gjør ikke noe etter min mening. Sålenge personen er tolerant, liberal og anti-FrPer så er jeg mer enn fornøyd.
Sponheim er mer utydelig på avstanden til Fremskrittspartiet noe som gjør Venstre til et forvirrende parti, mens Olaf Thommesen derimot har markert seg tydelig.
For Sponheim så er valget mellom Ap og FrP det samme som pest og kolera, for det er ingen hemmelighet at Sponheim helst vil i regjering med Høyre og KrF, men man kommer ikke uten FrP og det bør Sponheim skjønne.
Sponheim bør tenke seg grundig om hvem han ønsker å velge side med i stedet for å angripe i hytt og pine (FrP og Ap) For en av de to skal han velge å støtte i regjering og da kan ikke fortsette det cirkus-showet som både han og sentrumskameraten høybråten gjør i dag.
De to er noen utydelige spirevipper som leker fulle alker etter min mening, og fører velgerne bak lyset ved å være så utydelig som dem er. Dette viser seg at det partisystemet vi har i dag kan ikke fortsette, vi er nødt til å rydde bort småpartiene og sette sammen et mer systematisk storting, hvor ideologiske forskjellene blir tydeligere.
Venstre og KrF har seg selv å takke for den suppen de driver med i dag.

TV 2 AS

Lars Hilles gate 30, Pb 7222, 5020 Bergen

Materialet på nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten avtale med TV 2 AS (utgiver) og/eller med annen klareringsordning (Kopinor www.kopinor.no eller Norwaco www.norwaco.no), er enhver lagring, eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring (herunder visning) bare tillatt når det er hjemlet i lov (til privat bruk, sitat og lignende). Utnyttelse i strid med lov eller avtale medfører erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel.