For lenge å vente?

Noen jubler, andre forvtiler. Det er få saker som engasjerer like mye som NTP.

Navarsete Ntp

årens største nyhet og regjeringens aller sikreste valgkampkort har strateger i den rødgrønne regjeringen omtalt Nasjonal Transportplan som.

Det var ikke uventet og faktisk varslet i går tid på forhånd at det ble langt mer penger både til jernbane og vei enn da den forrige planen ble lagt frem for snart fem år siden. Rødgrønne politikere jubler, mens opposisjonspartiene sutrer.

Det er liten tvil om at samferdsel blir en viktig sak i valgkampen. Statsråden er stolt, Frp sier latterlig, Høyre kaller det visjonsløst, KrF sier planen bare er et stykke på vei, mens Venstre mener satstingen er for svak.

Det er noen år siden jeg laget en reportasjeserie om forfallet på veinettet. Bare fem prosent av de viktigste veiene hadde den gang tilfredsstillende standard.

Etter milliarddrysset fra de rødgrønne partiene sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen at det vil ta 25 år å ruste opp de viktigste veiene slik at de kan få godkjent-stempel. Ennå lenger tid vil det ta på strekninger som ikke er den del av stamveinettet.

Liv Signe Navarsete kaller det et stort jafs, fordi det kunne tatt ennå lenger tid, men regjeringen vil ikke lage en forpliktende opptrappingsplan for Stortinget. Dermed er det fortsatt opp til de årlige budsjettene om planen blir fulgt.

Det er ingen tvil om valgkampen om vei og jernbane er i gang over hele landet. Hva synes du om regjeringens forslag til transportplan for de neste ti årene?