Kampen om veimilliardene

Vei ser ut til å bli en av de viktigste sakene for politikerne et år før valget. Alle har en veistump de er opptatt av.

E39 FartsgrenseMot slutten av året skal regjeringen legge frem transportplanen for de neste ti årene. Høringsrunden viser at behovene til investeringer er rundt 100 milliarder mer enn hva regjeringen bestemte at det skulle planlegges for.

En rekke av de viktigste veistrekningene (de såkalte stamveiene) er fortsatt ikke brede nok til å bli belønnet med gul midtstripe, og rundt storbyene er det ofte trafikkaos. Det er ikke så rart at lokalpolitikerne landet rundt nå krever at regjeringen åpner pengesekken.

Før sommerferien fortalte vi på TV 2 at blant annet at asfalt har steget kraftig i pris, uten at bevilgningene til veibygging har økt.

Nå krever derfor Senterpartiets transportpolitiske talskvinne Jenny Klinge at regjeringen ikke bare må innfri løfter om mer penger, men også sørge for at det bygges like mye vei som regjeringen lovet. For de neste ti årene mener partifellen til samferdselsministeren at bevilgningene til vei og jernbane bør økes med opp mot 50 prosent fra dagens nivå.

Også Høyreleder Erna Solberg har varslet at vei blir den viktigste valgkampsaken for partiet. Kampen om å ha den største pengesekken til veibygging før valget er utvilsomt i gang.

Det er ingen tvil om at vei engasjerer. Valgdagsmålingen til TV 2 i 2007 viste at samferdsel er i ferd med å bli en viktig sak også når velgerne skal bestemme seg. Når kampen om transportmilliardene havner i Stortinget er Stortingsvalgkampen godt i gang.

Fortell meg gjerne om en veistrekning du har erfaring med og hva du mener politikerne bør gjøre med veiene.