Ved Kongens bord

For andre gang overtok Anniken Huitfeldt ansvar fra Trond Giske. I dag rykket Jessheimkvinnen opp til å sitte ved Kongens bord.

anniken huitfeldt
Det gikk som de fleste hadde ventet på forhånd. Anniken Huitfeldt var den eneste som i dag kom ut på Slottsplassen sammen med Jens Stoltenberg. Hun ble utnevnt til ny barne- og likestillingsminister.

En drøy time senere var det duket for nøkkelskifte i departementet. For de av oss som husker noen år tilbake i tid var det nesten som å se en politisk reprise. For tolv år siden overtok Anniken Huitfeldt som leder av AUF etter Trond Giske. Siden Manuela Ramin Osmundsen måtte gå av er det Giske som har fungert som statsråd også i Barne- og likestillingsdepartementet og det var derfor andre gang han overlot politisk ansvar til Huitfeldt.

Den ferske statsråden er født og oppvokst i Sandnes, men flyttet tidlig til Jessheim hvor hun i dag bor med mann og tre barn på sju, fem og to år.

Da Jens Stoltenberg overtok som partileder etter Thorbjørn Jagland var det flere som ønsket Huitfeldt som ny nestleder i Arbeiderpartiet, men i stedet valgte de å fortsette med bare en og ikke to nestledere.

I 2005 ble hun valgt inn på Stortinget hvor hun inntil nå har vært nestleder i Kirke- utdannings- og forskningskomiteen. Ved dannelsen av Stoltenbergs andre regjering i 2005 var Huitfeldt aktuell for en statsrådpost, men den gang ga hun beskjed om at hun ikke var aktuell fordi hun hadde tre små barn.

Tror du Anniken Huitfeldt blir en god barne- og likestillingsminister?

29.feb.2008 @ 18:44av Nils

Neppe. Vi kunne trengt noen andre enn nok en politisk broiler. Hvorfor er det forresten ingen av journalistene som spør om Huitfeldt nå bør ut av Ap sitt sentralstyre? Forrige gang det var landsmøte der var det kritikk mot at det satt for mange statsråder i sentralstyret. Men det er kanskje for mange som er venner med Huitfeldt?

01.mar.2008 @ 12:42av Ap-velger

Trenger vi dette minidepartementet egentlig? De gjør knapt noe. Den nye statsråden tviler jeg på. Savner faktisk Karita i politikken. Det var Jens sitt store feilgrep.

02.mar.2008 @ 14:03av Huff-da-feldt

Kan ikke tenke meg en statsråd som er mye verre enn henne. Hvorfor måtte Stoltenberg sparke Karita, den beste statsråden Arbeiderpartiet har hatt på lang tid. Sier alt om hans dømmekraft.

02.mar.2008 @ 23:04av Kapellan Magellan

Mohammed

####
o o
, V ,
—-

02.mar.2008 @ 23:12av Arthur Kabul

Min kandidat til barneminister var tidligere partisekretær Haakon Lie. Utrolig at han ble forbigått nå igjen…! Erfaring teller tydeligvis ikke nå lenger. Nei, da; i våre dager skal man være ung uten pung.

04.mar.2008 @ 23:00av Emil

Å ha erfaring har sine fordeler og ulemper. Fordelen som du kanskje mener er at en forhåpentligvis ikke begår sine feil engangtil. Ulempen er at mange lukker øynene, ører til nye innspill. De blir firkantet!

Penger og kjærlighet

Har du hørt kjærlighetshistorier i Stortingssalen? Dagens romanse inkluderer statsminister Jens Stoltenberg og en liten regel som handler om penger.  

stoltenberg vandrehall

Det var Høyreleder Erna Solberg som startet dagens kjærlighetsfortelling i den spontane spørretimen. Hun mente det var ganske sjarmerende å se statsministerens kjærlighet til den såkalte handlingsregelen. Det er en regel som fastslår hvor mye oljepenger økonomene mener kan brukes på statsbudsjettet hver år.

Solberg er imidlertid bekymret over at det hun mener er Stoltenbergs voldsomme kjærlighet til denne regelen overskygger det faktum at økonomien styres av reelle størrelser, ikke av politisk vedtatte regler. Hun mener regjeringen ikke har like stort fokus på hvordan de skal skaffe nok arbeidskraft i fremtiden.

Selv innrømmer statsministeren at han er en engasjert tilhenger av handlingsregelen, men sa i Stortingssalen at han prøver å kontrollere sine følelser slik at det ikke utvikler seg til et kjærlighetsliv, for som han sa: – Da tror jeg det blir en trist tilværelse.

Venstreleder Lars Sponheim uttrykte en smule bekymring for Statsministerens privatliv, dersom kjærlighetsforholdet skulle bli for sterkt. 

– Når handlingsregelens mor var daværende finansminister Karl-Eirik Schjøtt-Pedersen, vil jeg i alle fall ikke beskylde statsministeren for at den er unnfanget i kjærlighet, sa han til spontan latter og humring i Stortingssalen.

27.feb.2008 @ 19:59av velger

er det slik de holder på i Stortinget? Godt å få innblikk i hverdagen på Løvebakken.

28.feb.2008 @ 08:26av osloborger

godt å se at han har litt evne til følelser. Men ikke for oss som står i kø på jernbanen, elvene som blir syke i klasserom, bilister som må kjøre på dårlige veier i minst 30 år til, folk som står i stadig lenger sykehuskø osv… Hva med litt omtanke for oss som stemte på deg, Stoltenberg? Min tillit er oppbrukt. Pengebingen din er stor nok.

29.feb.2008 @ 11:48av Arve M. Bakken

Medlemene av den tidlegare Bondevikregjeringa må gå stilt i dørane når det gjeld å bruke pengar på å modernisere Noreg. Erna Solberg tynte kommunane i si tid. Etterslepet ser me den dag i dag. At ho og var med på å gje klarsignal til terraspekulasjonane betyr sjølvsagt ikkje at ho har ei glitrande jus- og økonomiforståing.

Handlingsregelen er som alle reglar som er unnfanga i dølgsmål noko suspekt. Den betyr kort og godt at me i Noreg investerer mindre i modernisering av landet enn det me ville vorte nøydd å gjera utan oljeinntektene. Det er ikkje berre eg som hevdar dette. Det sit mellom anna ein økonomiprofessor ein stad nede i Tyskland og riv seg i håret når han ser kor lite Noreg investerer i samferdsle i forhold til nye og fattige EU-land. Me er inne i ei omfattande sjukehusreform, og ei storstilt modernisering av sjukehusa, som har enda opp med prokuratorordskifte på Stortinget. Dei fremste fagfolk i norske forskningsmiljø stikk til utlanet avdi norske forskningsmiljø ikkje kan gje dei gode forskningsoppgåver grunna dårleg økonomi. Oppgåver som vil føra til nye og moderne arbeidsplassar i utlandet.

Handlingsregelen har gjort norske politikarar til det dei ikkje er og heller ikkje skal vere. Rekneskapsansvarlege utan vidare perspektiv.

Har ingen seddelpresse

Sylvia Brustad har ingen hemmelig seddelpresse som kan trykke ekstrapenger til sykehusene. De får nå klar beskjed fra Helseministeren om å rydde opp.

brustad

Helseminister Sylvia Brustad måtte i formiddag forklare seg i Stortinget om pengekrisen ved norske sykehus. I redegjørelsen rettet hun kraftig skyts mot helseforetakene som har brukt mer penger enn de har hatt.

– Slik kan ikke helsetjenesten fortsette, det er grunnleggende udemokratisk, sa Brustad som spurte hva som hadde skjedd om andre enn sykehusene hadde drevet på samme måte.

Samlet ser det ut som om sykehusene går med et udnerskudd på 1,5 milliarder kroner i 2007.  Men i følge helseminister Sylvia Brustad er det ingen krise. Hun minner om at sykehusene har fått 7,1 milliarder kroner mer i år enn i fjor. 

I statsbudsjettet som ble vedtatt av Stortinget før jul lover regjeringen at behandlingen av pasienter skal øke med 1,5 prosent på nasjonalt nivå. Det betyr omlag 18.000 flere pasientbehandlinger enn sykehusene gjennomførte i fjor.

Selv om flere sykehus nå kutter står Brustad fast på målet om at flere skal få behandling. Helseministeren vil imidlertid ikke bevilge mer penger til sykehusene før de har ryddet opp i den økonomiske situasjonen. Det går ikke an å si at sykehussektoren er i krise når vi er på verdenstoppen i antall leger, sa Brustad i Stortinget.

Hun avsluttet med å refse helseforetakene slik: Det er ikke sånn at noen kan ha noen kan ha noen private seddelpresser og si at jeg vil gjerne ha litt mer og regne med at jeg får det etterpå. Hva mener du om situasjonen ved sykehusene? Tror du ledelsen ved flere sykehus svartmaler situasjonen eller tar helseministeren feil? 

26.feb.2008 @ 19:34av Rune

Det er bare vås at de får ekstra penger hvert år, det er økte kostnader for og utføre det samme som tidligere. Hvordan kan de da se at de får ekstra tilskudd?

Hadde derimot det ikke vært lagt inn inflasjonsjustering + lønnsøkninger ville det kunne stått stille.

Hvis brustad klarer og få til EKSTRA utover inflasjonsjusteringer og lønnsøkninger, DA vil jeg godta at de får “ekstra” midler.

26.feb.2008 @ 19:38av Bare vås 2

Når kom denne dama med noe som ikke var vås? Det holder vel å nevne Brustadbua…. Hun imponerer ikke og det er komplett ubegripelig at ikke Stoltenberg bytter henne ut med noe bedre. Men kanskje hun er det beste Arbeiderpartiet har å by på? Da er det i så fall rimelig tynt i rekkene.

26.feb.2008 @ 21:54av Brustad-helse?

Om det kan settes likhetstegn mellom bua hennes og det hun nå driver med, vel da taler vel det for seg sjøl.

26.feb.2008 @ 23:10av ottar bighand johansen

Brustad har gjort en kjempejobb her ved å tørre å stå opp i mot høvdinger som Åge Danielsen i en sak som er vanskelig å selge politisk.

Poenget, Rune, er at sykehusene ikke selv har rett til å gå ut over sine bevilgede midler, det er *før* de bygger pasienthotell eller ansetter flere leger de skal spørre politiske myndigheter og ikke etterpå.
Sykehusledere som opptrer i strid med dette er landet ikke tjent med, og de må fjernes.

Det er viktig symbolsk at Åge Danielsen ryker for sin skamløse forvaltning av fellesskapets midler.

Selv om det er usaklig å dra inn Brustadbua i denne diskusjonen, vil jeg også der markere uenighet, da jeg synes disse små butikkene som alltid er oppe er veldig praktisk i min hverdag.

27.feb.2008 @ 02:02av Rainier

Siden vi er inne på Sylvia Brustads talenter: hun er også en av de mest naive politikere Norge har fostret i rovdyrpolitikken.

For å tekkes lokalvelgerne har hun hatt en rekke merkelige utspill om lokalisering av ulvebestanden i Norge, der de naturlige grenseområdene i Hedmark mot Sverige skulle være ulvefrie, mens det derimot skulle legges til rette for ulv i for eksempel fjerntliggende Nordmarka. Bestanden skulle styres etter kommunegrenser.

Dessverre viser det seg at ulven har veldig lite greie på geografi og lokalpolitikk og i liten grad respekterer kommunegrensene, så da må nok justisministerkollega Knut Storberget trå til og stramme opp regelverket for ulvene. Han kommer jo dessuten nesten fra samme geografiske område som Sylvia, og har sikkert et stort talent for å opprette en dialog med ulvestammen.

Kanskje det kan ytes et etableringstilskudd til ulver som vil bosette seg i Nordmarka? Litt gratis utlagt lammekjøtt fra varer som er utgått på dato hos Prix og Mega, kanskje? Det ville vel være en politikk i god AP-ånd og som sikkert ville appellere til Sylvia Brustad.

Ny verdensrekord

Jeg har kjørt bil 287 meter under havflata. I dag får alle mulighet til det samme. Du kan være med på verdensrekord når verdens djupeste veitunnel i dag åpner som en del av Eiksundsambandet.

Det er grytidlig lørdag morgen, de fleste sover fremdeles når jeg skriver dette, på dagen et år etter at jeg debuterte i bloggernes verden. Mange har skrevet kommentarer, det setter jeg stor pris på. Om et par uker skifter bloggen utseende sammen med resten av tv2.no.

Jeg er på Sunnmøre hvor verdens djupeste veitunnel åpner for trafikk når samferdselsministeren i dag klipper snora for Eiksundsambandet. Veisambandet som har kostet i underkant av en milliard kroner binder øykommunene Hareid , Ulstein, Herøy og Sande sammen med fastlandskommunene Volda og Ørsta.

To regioner som har ligget på hver sin side av en fjord blir til en. Fra Volda til Ulsteinvik tar det nå bare en halvtime med bil, inntil i dag har det tatt dobbelt så lang tid, og mange biler har stått igjen på fergekaia.

Det er en epoke som er slutt når ei ferge slutter å gå. Flere øyboere har kommet til verden på ferga, fordi de ikke rakk fram til sykehuset i Volda. Nå blir det døgnåpnet samband. Det blir felles arbeidsmarked for to regioner som er ganske forskjellige. Volda/Ørsta lufthamn Hovden kan få en trafikkvekst på 150 prosent.

Rett nok skal bilistene betale bompenger, men prisen for å kjøre Eiksundsmbandet blir omtrent som det fergebilletten har kostet så langt, 87 kroner hver vei.

Også en annen verdensrekord skal settes i dag Aldri før har det vært arrangert sykkelritt 287 meter under havet. Planen er selvsagt notering i Guinnes Rekordbok.

Dette er en festdag for befolkningen på Sunnmøre. Selv om noen kommer til å savne ferga. På nyhetene i går fortalte vi historien om Mette Irene Aarflot som har tunnelskrekk og dermed får dobbelt så lang vei for å besøke moren som bor på fastlandet. Rundt en prosent har sykelig tunnelfobi, mens ytterligere seks prosent er redd for å kjøre i tunneler. Det er noe også vegmyndighetene tar på alvor.

Snorklipping er ikke hverdagskost. Bare fire store veganlegg åpnes i år. Eiksundsambandet er med sine 14.880 meter ikke det lengste, men åpenbart det mest spektakulære.

Det var derfor med en viss spenning jeg i går satt bak rattet gjennom Eiksundtunnelen, 287 meter under havet. Jeg husker sist jeg tok ferga mellom Eiksund og Rjånes og ble stående igjen på kaia. I dag åpner en ny tidsregning her på Sunnmøre. Du kan følge verdensrekorden på TV 2 Nyhetskanalen fra klokken 11.55.

23.feb.2008 @ 12:35av Svein

Tragisk at samfunnet prioriterer slike unyttige gigantprosjekter for noen få innbyggere fremfor å ruste opp et livsfarlig stamveinett uten midtdelere. Lokaldemokratiet her i landet er sykt og består utelukkende av snorklippefikserte pamper.

23.feb.2008 @ 13:28av Geir Tangstad Holdal

Først av alt vil jeg få gratulere øykommunene Hareid , Ulstein, Herøy og Sande, og fastlandskommunene Volda og Ørsta med denne tunnelen.

Samtidig så er dette et godt eksempel på hvordan landets infrastruktur har vært bygd opp i 10-år. Vi bruker store ressurser på slike prosjekter. Før denne tunnelen ble fastlandsforbindelsen Lofast til Lofoten åpnet, mitt fødested.

Vi har et valgsystem som gjør at politikerne står på for å få utbygd prosjekter i sine hjemtrakter – dette blir ved neste korsvei omgjort til stemmer. Vi er nå bare knappe 1 1/2 år unna stortingsvalget – og våre stortingspolitikere har allerede begynt å posisjonere seg. Dette vil vi få synlige eksempler på når nå Nasjonal Transportplan (NTP) 2010-2019 skal ut på høring og diskuteres i Stortinget.

Jeg vil utfordre landets stortingspolitikere til å tørre mer – til å våge å ta et oppgjør med denne tankegangen, og se landet under ett. La oss ta et krafttak for alle disse meningsløse drapene som vi lar få lov til å skje, uke etter uke pga en elendig veistandard og et veimiljø som ikke tar høyde for dagens trafikk.

La oss sammen evne å gjøre noe. Få ned drapene, styrke konkurransen for fastlandsøkonomien og våre bedrifter, spare miljøet ved å få mer godstranport over på jernbane og samtidig korte ned kjøretiden for vogntog og persontransporten som gir lavere utslipp.

Gratulere med 1 år som blogger, Kjetil! Jeg kommer etter først i november 🙂

23.feb.2008 @ 18:43av Halvorlig talt

Jeg tok ferja mellom Eiksund og Rjånes da jeg besøkte Fosnavåg for 3 uker siden. Da blir det vel tunnel neste gang!

En sak lokalavisa var opptatt av da, var faktisk faren for at rev skulle vandre ut på disse ytterste øyene via den nye tunnelen. Det er et fint fugleliv på øyene ytterst på Sunnmøre. Mest kjent er fuglefjellet på Runde som har opp til en million hekkende fugler. En attraksjon av de sjeldne!

Til Svein: Nei det er faktisk ikke noen _få_ innbyggere på disse øyene. Bare Herøy kommune har over 8000 innbyggere og dette er et livskraftig samfunn med sterkt næringsliv. Det er vel faktisk mangel på arbeidskraft som er problemet der ute.

24.feb.2008 @ 06:33av Kapellan Magellan

Verdens dypeste veitunnel??? – Tøv; helvetestunnelen fra Grimstad til jordens indre er ca. 20000 mil lang. Fidel Castro drar dit i løpet av året.

24.feb.2008 @ 13:32av osloborger

gratulerer med dagen! Velfortjent etter så mange år med jobbing for en tunnel. Knut Nærø er en helt som skaffet samband. Hva om oslopolitikere brydde seg litt om samferdsel? Kanskje de hadde fått til noe da.

24.feb.2008 @ 16:18av Ingunn

Eg vil gratulere heile regionen med tunnelen og det nye sambandet, det er eit stort løft å ha fått dette igjennom. No gled vi oss til å reise til ytre og møte ein tidleg vår, og kunne besøkje kvarander til alle døgnet sine tider! Heretter treng vi ikkje tenkje på siste ferja heim, eller om vi kjem med. Ein må vere brukarar for å forstå kva dette dreiar seg om.

Spesielt glad er eg på næringslivet sine vegne. Industrien i ytre står for produksjonar i milliardklassen, og har fått tilgang til infrastruktur som andre har rekna som sjølvsagt.
Tunnelen er kjempeflott – og å køyre han er ikkje stort annsleis enn å køyre andre tunnelar – det er eit hol igjennom eit fjell. Likevel – banebrytande ingeniørkunst.
I sommar skal vi reise til Flø og nyte sola gå ned i havet – og så skal vi køyre heimatt, midt på natta! Det gled vi oss til !

24.feb.2008 @ 20:46av volding

Dykk austlendinga som trur verdia vert skapt i Oslo er blinde. Det er i distrikta vi skapar verdia og subsidierer oslobygda. Vi har kjempa og fått veg. I oslo sit dei og ventar uten å gjere n
oko. Men mest av alt vert eg kvalm av regjeringa som skryter uten grunn. Dei har ein historisk sjanse til å gi oss gode vegar, men nektar. Det må vi ikkje gløyme ved neste val, enten vi bor her vestpå eller i oslogryta.

Skulle bli billig, ble dyrt

Regjeringen lovet billigere bensin og diesel i distriktene, i stedet har prisforskjellen mellom by og land blitt fordoblet.

Det er Nationen som i dag skriver at en fersk og delvis hemmeligstemplet rapport laget for Konkurransetilsynet viser at prisforskjellene mellom by og land på drivstoff er økende. 

I regjeringserklæringen lovet de rødgrønne partiene å gjeninnføre den såkalte fraktutjevningsordningen for å redusere prisforskjellene på drivstoff.  Etter to og et halvt år med rødgrønn regjering har ingenting skjedd.

I følge Nationen var det i 2001 i snitt bare 38 øre dyrere pr. liter å tanke diesel i landets dyreste fylke Finnmark, enn i hovedstaden som har de laveste drivstioffprisene. I dag er prisforskjellen doblet til 74 øre pr. liter.

Nå krever fylksordfører i Finnmark, Runar Sjåstad at regjeringen innfrir løftet sitt.  Hva mener du? Er det viktig at drivstoffet er like billig i distriktet som i byene eller må folk i distriktet finne seg i å betale mer, rett og slett fordi det koster å frakte drivstoffet dit de bor?

20.feb.2008 @ 11:17av

Er du overraska over at de bryter løfter?

20.feb.2008 @ 11:19av Knut Johannessen

Om man tar utgangspunkt i en kjørelengde på 3000 mil (antar at det kjøres lenger enn snittet i distriktene), og forutsetter 0,8 l pr. mil, så utgjør prisforskjellen på 74 øre en økt årlig drivstoffkostnad på 1776 kr.

Jeg vil tro at det er mindre enn den reduserte forsikringspremien man får på bilen i Finnmark kontra Oslo f. eks.

Jeg er imidlertid
mer enn villig til å betale ekstra for bensin/diesel, dersom finnmarkingene er med på å betale de ekstra høye boutgiftene jeg har ved å være bosatt i Bærum. Om vi anslår forskjellen på en bolig til å være ca. 1,5 millioner, så er det ekstra renteutgifter på netto 65-70 000 (etter skattefradrag) pr. år.

Siden det er tilnærmet fritt valg hvor man vil bo, så har jeg valgt Bærum og tar også konsekvensene ved at det koster mer å bo her enn i f. eks. Lakselv. Men jeg kunne ikke tenke meg å be noen om å betale differansen for meg.

20.feb.2008 @ 11:47av S.Eide

Subsidiere “transport av bensin” i disse klimatider? Wow, regjeringa får det til!

20.feb.2008 @ 19:07av

Nok eit svik frå sosialistregjeringa. Kven trur på dei lengre? Ein må nesten vere kjøpt og betalt av regjeringa for ikkje å innsjå sanninga. Dei er lite ordhaldne og truverdet er på bånn.

20.feb.2008 @ 19:59av Nils

Faktisk enig med nynorskbrukeren over. By og land bør gp hand i hand og kaste denne regjeringa så snart som mulig!

21.feb.2008 @ 08:19av

send skryte- og bløffeminister Liv Signe Navarsete hjem til Sogn. Der passer hun sikkert som lokalpolitiker. Dama må snart levere, hun skryter sykt mye. Jeg er sikker på at hun går inn i historien som en statsråd folk glemmer.

22.feb.2008 @ 13:55av Arnfinn Storsveen

Idéen som ligger bak løftet er god. Man skal ikke straffes for å bo et sted hvor kollektivtransport ikke lønner seg, i Oslo er det derimot, jevnt over, svært godt utbygd kollektivtilbud som lønner seg og dermed vil det bli mer rettferdig å prise bensin høyere her – rett og slett fordi folk har valget. I Finnmark er det ikke miljøvennlig å ha en trikk eller buss fykende rundt omkring, fordi befolkningstettheten er alt for lav.

Så var det praksisen da. Liv Signe Navarsete er nok ikke ansvarlig for dette, jeg vil heller legge en del av ansvaret hos Kristin Halvorsen i finansdepartementet som ikke omjusterer avgiftene på bensin og diesel.

Rent idéelt skulle flest mulig brukt mindre bensin, men da må det finnes et forsvarlig alternativ. Skal vi be finnmarkingene gå hvorenn de skal?

22.feb.2008 @ 19:22av bygdebybilist

Det er ikke nødvendigvis slik at bensin alltid er billigst i byen og dyrest utenfor. Det er for så vidt heller ikke avstanden til byen som avgjør transportkostnadene, men avstanden til bensindepotet eller raffineriet. Dessuten presser jo konkurransen prisene ned. Et sted med kun en stasjon kan risikere at prisnivået blir høyere fordi det ikke er konkurranse. Kommer det en ubetjent stasjon og senker prisene, vil den etablerte også følge etter med senkede priser.

Fire mil utenfor Trondheim (Orkanger) er bensin og diesel ofte 65-70 øre billigere enn i byen på grunn av priskonkurranse fra to ubetjente stasjoner i tillegg til to betjente.
I Rissa, en ferjetur og en halvtimes kjøring fra Trondheim var bensinprisen på onsdag 12 øre lavere enn billigste stasjon i byen, selv medregnet kundekortrabatt!

Mer å betale i bompenger

Det blir dyrere bom rundt Oslo, ny bomring mellom hovedstaden og Bærum, nesten fire år ekstra å betale i Krifast og flere veibommer kommer. Bompenger utgjør nesten like mye som det staten betaler til investeringer.

liv signe sint

Det var en smilende samferdselsminister Liv Signe Navarsete som før helgen skrøt av at bompenger skal brukes til å gi bedre kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Nå er det bilistene som skal betale. Lastebileierforbundet raser. Dagens 40 kroner blir til 75 kroner, mens prisen for personbil øker fra 20 til 25 kroner. 

I tillegg kommer en helt ny bomring mellom Oslo og Akershus vestover. Der vil det koste 12,50 kroner for personbiler og 36,50 kroner for tyngre kjøretøy. Samlet gir de to tiltakene regjeringen har godkjent en betydelig større bomring for alle som er avhengig av bil.

Fremdeles vil ikke regjeringen fortelle hva de skal bidra med til utbyggingen av veier og kollektivtrafikk i hovedstadsområdet gjennom den såkalte Oslopakke 3. Dermed vedtas de nye takstene uten at folk kan være sikre på hva de vil få igjen for pengene.

Regjeringen sørget også for å sende ut en ny bompengeregning til bilister på nordvestlandet rett før helgen. I nesten fire år lenger enn planlagt blir bomstasjonene i det såkalte Krifast som binder Kristiansund sammen med fastlandet stående.

Pengene skal brukes til E39 mellom Knutset og Høgset like sør for bommen. Dette blir det andre prosjektet den rødgrønne regjeringen åpner opp for uten å legge en krone i potten, det er kun bilistene som skal betale de 164 millioner kronene arbeidene er beregnet å koste. I tillegg sier regjeringen ja til å bruke bompenger fra Krifast til utbedringer på riksvei 70 mellom Brunneset og Øygarden, her bidrar staten med noen få millioner kroner.

I år bidrar bilistene med nesten like mye bompenger som staten Neste helg åpnes nok en bomveistrekning når samferdselsministeren klipper snora for Eiksudsambandet.

Hva synes du om at bilistene betaler en stadig større del av regningen?

17.feb.2008 @ 13:15av Melkeku

Jeg føler meg som ei melkeku. Det er uansvarlig av regjeringen å knapt legge ei krone i potten. Bilistene i Norge er verdens mest avgiftsbelagte fra før. På tide å våkne i de svarte limosinene i regjeringskvartalet! Nei, det er sant, dere betaler jo ikke selv, dere har jo sjåfør…

17.feb.2008 @ 13:35av Kollektivbruker

Det som er dumt med Oslopakke 3 er at bilistene må betale mer, mens vi som reiser kollektivt heller ikke vil merke den store forskjellen. Vi står som sild i tønne på banen i dag. Bilene stamper i kø. Det er rett og slett fullt. Og staten tar ikke ansvar, den bare skyver fra seg regningen. Hva om den styrtrike staten kunne bygge litt mer, togtunnel, tbanetunnel og veier? Vi har råd, men regjeringen vil ikke.

17.feb.2008 @ 14:19av S.Eide

Jeg ser virkelig ikke hva som er problemet med at den som bruker en vei skal betale for den (som forøvrig som oftest er i strid med den sosialistiske tankegang).

17.feb.2008 @ 14:27av S.Eide

Du ser ikke hva som er problemet med at bilistene betaler over 55 milliarder kroner hvert år, og “får igjen” en femtedel i form av nye veier/vedlikehold av eksisterende? De veiene bilistene bruker har de betalt for mange ganger allerede!

17.feb.2008 @ 14:30av S.Eide

Vel, jeg ser selvfølgelig problemet med det. 🙂 Helst ville jeg ha hatt bompenger overalt, og dermed ingen annet “avgift” for veier. Har du noe statistikk på det, hører bare det argumentet en gang i blant uten å vite noe om det.

(forresten så
stjal du navnet mitt!)

17.feb.2008 @ 19:44av Frekk dame

Navarsete er ei av de frekkeste damene i landet. Skryter sykt mye uten grunn. Regjeringa sender regninga til oss, og gir blaffen i å gi oss noe tilbake. Hun kan egentlig bare dra seg hjem igjen, vi trenger en ny minister som gjør mer enn å snakke.

17.feb.2008 @ 20:18av Frekk Mann

E18 og E39 mellom Ørje og Haugesund/Stavanger har på de 10 mest trafikkert punktene over 300 000 kjøretøy pr. dag.

Med samme bomtakst som mellom Malmø og Billund delt på de 10 punkter, ville det nok blitt lettere å kreve inn pengene og bygge ut veiene alle steder langs strekningen.

Bare det at strekningen er 10 ganger lengre, men koster omtrent det samme og bygge, så skjønner ikke hvorfor dem klager så mye. Stemmer man på disse tusseladden i politikken får man heller leve med det som kommer, lønnsomt er det ikke ihvertfall for noen – det de driver med.

17.feb.2008 @ 20:20av christian

Bompenger i dagens from er en lite effektiv måte å finansiere veiprosjekter på. Riksrevisjonen har i en årrekke kritisert pengebruken i bompengeselskapene, hvor driften av selskapet tar mellom 10 og 43,7% av de totale inntektene.
Dette er i seg selv god nok grunn til å avvikle hele ordningen.

Jeg er kategorisk uenig i å bruke bompenger til å finansiere kollektivtransport. Brukere av ethvert transportmiddel bør betale sin andel av kostnadene for det fremkomstmiddel de benytter seg av.
Bilistene betaler allerede så mye i avgifter at politikere isteden burde omprioritere allerede innbetalte penger. Vi betaler drivstoffavgift hvis sum er så høy, at vi kan kjøpe dobbelt så mye CO2-kvoter tilbake, kun 20-25% % av innbetalt årsavgift går tilbake til veiene.

Hva betaler bilistene? Tall for 2007 var som følger:
(i millioner kr.)
Engangsavgift på motorvogner mv. 19030
Årsavgift 7992
Vektårsavgift 381
Omregistreringsavgift 2120
Avgift på bensin 8930
Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn og fritidsbåt (dieselavgift) 6135
Sum 44588 millioner
I tillegg kommer moms på bensin/mineralolje avgiftene 3766
I tillegg kommer bomavgifter på 5,2 milliarder.
Totalt 54,5 milliarder

Vi har Vest Europas dårligste motorvei-standard. 56% av stamveinettet faller iht. Veivesenets egen norm innenfor kategorien “ikke brukbar standard”. Kun 5% har “fullgod standard”…
Antar hovedårsaken til dette skyldes at vi i Norge ikke regner penger brukt til utbygging av vei som en investering men som rent forbruk. Det gjør at
tallmaterialet som kommer ut av regnestykkene i Finansdepartementet blir misvisende. Som den rake motsetningen til dette, regner man i USA med at hver $ 1 investert i motorvei gir $6 i avkastning over en 30-års periode.

18.feb.2008 @ 08:22av Flaff av,bare starten.

Dette er bare forsmaken av veiprising.

18.feb.2008 @ 13:17av Geir Tangstad Holdal

Hadde vi bare sett flere konkrete resultater av alle pengene som bilistene kanaliserer inn i samfunnsregnskapet, så hadde kanskje forståelsen vært større for å betale høyere egenandeler. Men slikt virker ikke å være tilfelle.Imens blir menneskeliv ofret pga manglende evne hos våre politikere til å handle. Det virker å ligge en lammelse over Storting og Regjering!

På nytt har det skjedd en frontkollisjon på Rv. 3 med døden som utfall. 2 personer ble drept i denne tragiske ulykken igår. Politiet sier de ikke vet årsaken til ulykken – men det vi vet er at det ikke eksisterer fysiske midtdelere på en av våre største gjennomfartsårer. For noen månder siden måtte Statens vegvesen sette ned fartsgrensen fra 90 til 80 på denne strekningen, pga at vi ikke evner å følge utviklingen i transportsektoren.

Tragisk – og enda mer tragisk er det at ingen på dagens Storting eller Regjering evner å ta tak i denne store utfordringen. Og på grunn av manglende evne til å gjøre noe blir mennesker ukentlig drept i frontkollisjoner.

Ingen høy og mørk Sponheim er å se på banen nå, ingen Per Kristian Foss eller Høybråten. Pga at pressen ikke jager slike nyheter, så viser politikerne heller laber interesse og det kommer lite eller ingen handlig fra dagens Regjering. 10 km midtrekkverk fant Jens Stoltenberg plass for i årets statsbudsjett. 1 km mer enn for 2007.

Var det noen som sa av vi bygger veien mot Soria Moria?

19.feb.2008 @ 00:47av Antibom

Dette er helt forkastelig, på toppen av verdens høyeste avgifter på kjøp av bil kommer også verdens høyeste bompengetetthet. Det er aldri brukt så lite av bilagiftene til vei som nå, og aldri så lite i prosent av statsbudsjettet som nå. Når det legges så enorme bomskatter på bruk av bilen, så må vel avgiftene på kjøp av bil settes kraftig ned?! Hvorfor skjer ikke det? Selvfølgelig fordi bilen er kun et skatteobjekt og melkeku!

19.feb.2008 @ 07:54av

Bomring minner om de gamle bymurene i middelalderen. Der tollere tok ågerpris av folk som skulle inn i byen. Et gufs fra en fortid vi skulle ønske også sosialist-regjeringen forstod at folket ikke vil ha. Men folkeviljen betyr lite for Frogner-fiffen og blårussen Soltenerg.

20.feb.2008 @ 16:05av Hansemann

Utbygging av infrastruktur til alles beste ligger på et lavmål i Norge. Andre land i Vest-Europa med langt dårligere økonomi enn Norge bygger veier/broer, havner, flyplasser, jernbane osv da oppgående politikere naturligvis innser at uten en god infrastruktur stopper samfunnet før eller siden (gjerne før) helt opp. Enten man liker det eller ikke. Miljøvennlig eller ikke. Men at bompenger skal løse fremtigige trafikkproblemer burde vært ulovlig. La oss betale for veiene vi kan kjøre på, men ta bort årsavgiften. At biltrafikken delvis skal finansiere kollektivtrafikk og sykkelstier burde ikke vært lovlig. Kan ikke forstå at nærmest ingen politikere er voksne nok til å ta et oppgjør med påfunn som strider mot enhver sunn fornuft og logikk! Det er bare å se ut av vinduet for å skjønne at trafikken har kommet for å bli. Men bygg gjerne gode gjennomfartsveier så vi slipper å kjøre innom de store byene når vi ikke har noe der å gjøre. F. eks. fra Buskerud/Vestfold mot Gardermoen, Østfold mot Gardermoen og
Asker/Bærum etc. Oslofjordtunnelen er for dårlig og tilslutningsveiene elendige. Altså ingen skikkelig gjennomfartsåre.

21.feb.2008 @ 18:12av Jon

Beslutningen om å flytte fra norge føles mer og mer riktig.

Exit fra regjeringen

Seks statsråder har forsvunnet ut av regjeringen på knapt to og et halvt år.

ramin

Det skjedde selvsagt direkte på Nyhetskanalen i går da Manuela Ramin-Osmundsen fortalte at hun hadde bedt Jens Stoltenberg om å få gå av. Bare noen få minutter senere svarte statsministeren benektende på kollega Terje Svabøs spørsmål om hun startet samtalen i dag med et ønske om å gå. Dermed fikk hun i realiteten sparken.

Det skjedde dagen etter at Venstreleder Lars Sponheim også på direkten i Nyhetskanalen hevdet at Ramin-Osmundsen fremstod som en løgner.

Omtrent samtidig var Stortingets kontroll- og konstituasjonskomite samlet noen hundre meter unna. Der bestemte de seg for å åpne sak, som trolig ville ført til åpen høring. Der måtte både Ramin-Osmundsen, Ida Hjort Kraby og andre som har vært tilstede på de sosiale sammenkomstene som har vært sentrale i saken ha møtt.

Det har bare gått fire måneder siden hun ble sjef for et av de minste departementene. Men for statsminister Stoltenberg lå det prestisje i å hente henne til regjeringen. 
 
Fire måneder er ikke noen lang statsrådkarriere.  Men Manuela Ramin-Osmundsen er langt fra den første som må gå fra Jens Stoltenbergs flertallsregjering. Da hun kom inn i den store rokkeringen i oktober erstattet hun Karita Bekkemellem som barne- og likestillingsminister. Hun la ikke skjul på at hun gjerne ville fortsatt.

Samme dag forlot også Helen Bjørnøy sin ministerpost i Miljøverndepartementet til fordel for Erik Solheim og Øystein Djupedals Kunnskapsdepartement ble splittet mellom de to nye statsrådene Bård Vegar Solhjell og Tora Aasland.

Fra før er Odd Eriksen byttet ut med Dag Terje Andersen i Næringsdepartementet, mens Odd Roger Enoksen overlot olje- og energidepartementet til Åslaug Marie Haga.

Manuela Ramin-Osmundsen er den sjette statsråden som forlater Jens Stoltenbergs regjering på knappe to og et halvt år. Til sammenligning var det bare Victor Normann og Einar Steensnæs som forlot den siste regjeringen til  Bondevik i løpet av hele fireårsperioden.

Hva synes du om de mange statrådskiftene i Jens Stoltenbergs regjering?

15.feb.2008 @ 12:00av Hun løy

Løgnere skal ikke styre landet. Derfor måtte dama gå. Men jøss så mange det er som er sparka, en av tre statsråder jo. Sier litt om kvalitetssjekken til hr. Stoltenberg kanskje?

15.feb.2008 @ 14:37av Nils

Hvem stoelr på Stoltenberg etter dette. Hun løy ja, men han gjorde ikke jobben sin. Ap-sjefen fremstår som en dårlig etterligning av tidligere statsministere.

15.feb.2008 @ 15:58av Isaac Stern

Mitt vitenskapelig begrunnete innlegg her er blitt sensurert bort. Kjetil Løset er en farlig mann som EGENTLIG vil fylle maktens korridorer her til lands med inntrengere fra den 3. verden. La dere ikke lure av den mannen!

15.feb.2008 @ 21:32av Nils

Om han sletta innlegget ditt “Isaac Stern” (som neppe er navnet) er det sikkert fordi det ikke egna seg, for eksempel i forhold til norsk lovgivning. Det du skriver i sutre-innlegget taler jo for seg.

15.feb.2008 @ 21:53av Arthur Kabul

Hallo Nils: Du er en klassisk idiot som ikke ønsker at andre skal ytre seg fritt. Isaac Sterns første innlegg var utmerket og sannferdig, jeg leste det. Du, derimot, uttaler deg om et innlegg du ikke en gang har lest… Det at du ønsker regjeringen full av innvandrere for stå for din regning selv om Manuela kanskje ikke falt i smak.

16.feb.2008 @ 03:10av abhtj

Gjentar mitt spørsmål fra en tidligere bloggpost:

“Et lite forslag til deg, Kjetil Løset: Kunne du gi en liten omtale av EUs datalagringsdirektiv på din blogg? Som medlem av Stortingets presselosje (antar jeg) har du sikkert en del kjennskap til hvordan stemningen er i maktens korridorer mht. dette direktivet. Er det ikke et demokratisk problem at det ikke finnes en reell opposisjon? En ting til: Så vidt jeg har sett, har verken Dagsrevyen eller TV2-nyhetene prioritert denne saken. Kunne du som ansatt i TV2 prøve å øve litt innflytelse på hva som blir sendt? Informasjon er en absolutt nødvendighet i denne saken, slik vi som er blitt engasjert i dette, ser det.

Se for øvrig:
www.liberaleren.no/2008/01/13/kampanje…alagringsdirektivet/
www.opprop.no/opprop.php?id=neitileudir
www.nettavisen.no/it/article1572760.ece

Kunne Løset gi dette en aldri så liten omtale (som det tør fortjene)?”

16.feb.2008 @ 10:19av Kjetil

Heisann, ja jeg er enig i at EUs datalagringsdirektiv er en viktig sak, Jeg skal ta forslaget med meg til redaksjonen.

16.feb.2008 @ 21:46av Kalle Prebens

Hvilken regjering? – Det har ikke vært noen regjering her til lands siden Magnus Lagabøte trakk seg tilbake…

19.feb.2008 @ 08:11av Rune G

Løgnere skal ikke sitte i regjering sies det lenger opp. Kan vi da håpe på at Halvorsen snart skal holde barnehageløftet sitt? Dvs gå av fordi hun ikke nådde målet i 2007—eller var det bare en løgn?

Bygd for hest og kjerre

Veien ble bygd for hest og kjerre. Den er utvidet med noen centimeter og heter i dag E6. Over hele landet skriker veinettet etter penger til utbedring.

e6dunderlandsdalen

                             Foto: NAF Falck redningstjeneste, Mo i Rana

For noen uker siden la transportetatene frem sine forslag til Nasjonal Transportplan frem til 2019. Men TV 2 har avslørt at planen slett ikke inneholder de reelle anbefalingene til fagetatene, rammene er nemlig fastsatt av regjeringen og samferdselsminister Navarsete.

I et brev til Stortinget innrømmer nå regjeringen at Vegdirektoratet ønsker ekstrabevilgninger på tilsammen sju milliarder kroner, i tillegg til at alle budsjetter må økes med 20 prosent.

På E6 gjennom Dunderlandsdalen i Nordland har redningsmann Odd Rune Hansen i NAF Falck redningstjeneste berget mange biler med problemer de siste ukene. Det er han som mener veien knapt er utbedret fra den ble bygget for hest og kjerre. 

Det er to uker siden TV 2 avslørte at jernbaneverket bom mer enn dobbelt så mye som de fikk lov til i nasjonal transportplan. Nå innrømmer også Vegdirektoratet at de ønsket å prioritere utbygging av en lang rekke viktige veistrekninger – og ønsket seg langt mer penger enn de fikk lov til å skrive i den samme planen.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete innrømmer at det er regjeringen som har fastlagt rammene for planen. Det får flere av opposisjonspartiene på Stortinget til å hevde at det som skulle være en faglig anbefaling er en plan laget med påhodlen penn.
 
I planen er en rekke prosjekter skjøvet ut i tid. Flere sentrale veistrekninger er prioritert av Vegdirektoratet, men fikk ikke plass innenfor regjeringens økonomiske rammer.  Blant disse er: E6 Manglerudtunnelen på Ring 3 i Oslo, E18 Knapstad – Akershus/Østfold grense – Vinterbru, E39 Ålgård – Hove sør for Stavanger i Rogaland, E16 Skaret- Steinsletta fra Sollihøgda til Steinsletta i Buskerud, E16 Fagernes – Øye, E6 Berkåk – Løklia i Soknedalen i Sør-Trøndelag, Rv 4 Roa – Jaren, Rv 3 Hedmark grense – Gullikstad, E6 Mo – Bolna i Dunderlandsdalen i Nordland, E10 Tjeldsundbrua – Gullesfjorden og E6 Olderdalen – Sørkjosen over Sørkjosfjellet i Troms.

Hva mener du om vegstandarden der du bor? Synes du myndighetene gjør nok? Send meg gjerne kommentarer her på bloggen eller din historie på epost til meg kjetil.loset(a)tv2.no.

14.feb.2008 @ 11:46av Per

Hadde det ikke vært for at tyskerne bygde ut infrastrukturen i Norge under krigen hadde vi fortsatt kjørt med hest og kjerre ja. Ser ut som om vi trenger å okkuperes av noen igjen. Det kan bare føre positive ting med seg. Diktaturet har vi jo allerede.

14.feb.2008 @ 12:06av Geir Tangstad Holdal

TID FOR SPRSKIFT NÅ!
Overskriften er hentet fra en kronikk i Aftenposten 12. februar, av tidligere statsråder Sigbjørn Johnsen og Matz Sandman.
“Ubehaglig sannhet. Forslag til NTP for 2010-19 bl nylig lagt fram. Den forteller en ubehaglig sannhet. Norge er havnet på etterskudd i løsningen av nasjonens behov for infrastruktur både når det gjelder jernbane og vei.”

Det er helt klart en tankevekker og ikke minst urovekkende – at en regjering skuler seg bak en NTP som de hevder er en anbefaling fra de faglige etatene, når man vet at det har vært klare føringer både på tidligere NTP’er og dagens forslag som foreligger og skal ut på høring med høringsfrist 30.04. iår.

For en noen uker siden mottok jeg en epost fra en ansatt i Statens Vegvesen, Hordaland. Han oversendt en kronikk han hadde skrevet på – den starter slik:

“Tragediene på vegene kan halveres med et knippe av tiltak som er godt dokumenterte og har lav kostnad. De vil gi en gevinst tilbake til samfunnet som er opp mot 10 ganger større enn innsatsen. Hvorfor gjøres ikke dette? Er det et kortsiktig inflasjonsspøkelse som skremmer de bevilgende myndigheter?

233 drepte i 2007. Ofte dødsstraff for små uoppmerksomheter. 1000 nye lemlestede. Titusenvis av skadde. 26 milliarder i kostnader for samfunnet. På ett eneste år. Det samme mønsteret som tidligere år.”

En ting er at selskapene daglig taper i
konkurransen
med utlandet pga dårlige veier. Dette kan vi kanskje leve med i en tid. En annen ting er at det ukentlig drepes 2 personer og flere 10 talls lemlestes for livet, bare i frontkollisjoner. Mens løvene sover videre på Stortinget – eller er opptatt av å løpe etter journalist-Norge som løper i flokk etter lukten av statsrådsblod.

Dette er en skam!

14.feb.2008 @ 12:53av

hun derre vei og jernbaneministeren er så frekk at hun bør skamme seg. Hun bør gå av om hun ikke lar vegvesenet fortelle det de vil. Hele regjeringa bløffer når de sier de satser. De bryter jo egne løfter hver dag.

14.feb.2008 @ 15:08av Nils

Enig med siste innlegg. Navarsete bør gå. Hun har null tillit hos meg som trafikant. Hun er denne regjeringens mest oppskrytte statsråd, uten å ha innfridd løfter.

15.feb.2008 @ 01:05av Ny vei nå

om det ikke snart blir noen nye veier bør hun derre statsråddama gå. Hun skryter så fæl at jeg blir kvalm.

15.feb.2008 @ 12:48av

Et kroneksempel er Ringvei Vest i Bergen. Der blir de ferdig med første byggetrinn av motorveien i 2010, men pga endringer i NTP så kan de tidligst fortsette i 2016 og bli ferdig i 2019. Nå har de alt av utstyr til å ferdigstille motorveien og bli ferdig i 2012, men de vil vel heller at vi som pendler fra Kokstad/Sandsli til Bergen Vest skal sitte i kø i tunnellen i stedet. Helt molbo..

15.feb.2008 @ 13:17av Roy

Synes hele regjeringen må gå. Omtrentlig alt av statsråder viser seg jo og være ett gjeng med overbetalte løgnere, med statsministeren i spissen.. Til Sta(t)sministeren: Jeg kan godt bli en overbetalt statsråd for ett eller annet nikkedukke departement. Men vil selvfølgelig ha veldig bra lønn, veldig gode pensjonsordninger, null ansvar for alle mine løgner. Kan love deg jeg skal lyg så mye, at det skal bli normalt for det Norske folk å høre på slikt. Da blir det vell lettere for resten av regjeringen og komme seg unna med sine løgner.

16.feb.2008 @ 20:47av Alf Kåre

Vi har de politikerne vi fortjener.
Dersom vi ønsker en annen politikk, så velger vi andre politikere.
Folk er oppegående nok til å skjønne at politikk handler om prioriteringer mellom gode tiltak, og at vi ikke kan få alt.
Og vi er dumme nok til å la oss blende
av planer om nye bruer og tunneller, framfor utbedring av eksisterende veier…

Dyrere bensin

Lokalpolitikerne i Trondheim vil ha dyrere bensin, flere bomstasjoner og betalingsparkering på kjøpesentrene.

ottervikmkjede

I helgen vedtok Trondheim Arbeiderparti med ordfører Rita Ottervik (bildet) i spissen en såkalt klimapakke. Den betyr 60 øre dyrere drivstoff, avgiftsbetaling på kjøpesentrene og flere bomstasjoner. Men til gjengjeld kan byen få økte bevilgninger til kollektivtrafikk.

Selv om den rødgrønne regjeringen først kuttet i den såkalte belønningsordningen til byer som satser på å legge til rette for kollektivtiltak, skal det nå satses. Opposisjonspartiene på Stortinget fikk gjennomslag for å øke bevilgningene under klimaforliket tidligere i år.

Statsminister Jens Stoltenberg gratulerer i dag sine partifeller i Trondheim med vedtaket, vel vitende om at det vil betyr økte bensinpriser for innbyggerne i trønderhovedstaden.

Men med en lokal bensinavgift står Arbeiderpartiet fast på sitt løfte fra valgkampen om ikke å innføre rushtidsavgift i Trondheim i denne fireårsperioden. Det var nettopp i Trondheim at det sprakk for statsministeren da han under valgkampen ble bedt om å gi en garanti på at det ikke ville bli innført rushtidsavgift i byen. 

Fra før har Tromsø lokal bensinavgift. Der i byen koster det 60 øre for hver liter som fylles på tanken. Pengene skal brukes både til vegprosjekter og kollektivtrafikk, og er noe lokalpolitikerne har valgt i stedet for bomring.

Jeg husker godt 3. mai 2001. Da vedtok Odelstinget en lovendring som åpnet for at lokalpolitikerne kunne bruke både bensinavgift og rushtidsavgift i stedet for bompenger.  Under debatten sa flere talere at det neppe ville skje i mange byer. 

Nå følger Trondheim altså etter Tromsø. Arbeiderpartiet i byen frir til nabokommunene, og fra sentralt politisk hold åpnes det for at flere storbyregioner tar i bruk lokal bensinavgift.

Hva mener du om at politikerne ønsker å innføre lokale bensinavgifter?
 

11.feb.2008 @ 11:31av Avhengig av bil

Vi har verdens dyreste bensin. Kanskje politikerne kan begynne å bruke dagens bensinavgift på veier og kollektivtrafikk før de skal flå oss bilister nok en gang? Partier som stemmer for nye bensinavgifter får ikke min stemme neste gang, det er i alle fall bombesikkert.

11.feb.2008 @ 12:13av Eystein S. Husebye

Bensinpris økninger – Galskap.
Ap med statsministeren har godkjent gigantiske CO2-utslipp
på Kårstø, Mongstad og Melkøya – tilsvarer kjøring av millioner av biler. Så kommer dette tøvet om økte bensinpriser for miljøets skyld. Enda verre, byene våre blir utilgjengelig med gigantiske parkeringsavgifter så folk flest tar ’tilflukt’ på kjøpesenterene. Bare et forsvar mot denne galskapen – Stem disse Politikerne bort fra Styre & Stell.

11.feb.2008 @ 12:13av Eystein S. Husebye

Bensinpris økninger – Galskap.
Ap med statsministeren har godkjent gigantiske CO2-utslipp
på Kårstø, Mongstad og Melkøya – tilsvarer kjøring av millioner av biler. Så kommer dette tøvet om økte bensinpriser for miljøets skyld. Enda verre, byene våre blir utilgjengelig med gigantiske parkeringsavgifter så folk flest tar ’tilflukt’ på kjøpesenterene. Bare et forsvar mot denne galskapen – Stem disse Politikerne bort fra Styre & Stell.

11.feb.2008 @ 13:30av Kjell

Norske avgifter på energi er allerede langt høyere enn hva økonomer beregner kostnadene av global oppvarming til å være. Den tyske økonomen Richard Tol, som for øyeblikket forsker ved Economic and Social Research Institute i Dublin, anslår at median-kostnaden ligger på rundt $16 per tonn CO2, etter å ha gjort en litteraturanalyse på klimaøkonomiske forsknings-artikler. Han antyder også at det er usannsynlig, basert på gjennomgangen av publiserte artikler på området, at kostnaden kommer til å overstige $50 per tonn CO2.

Nå vet jeg at norske politikere har forelsket seg i den britiske økonomen Nicholas Stern. Hans kostnadsestimat ligger langt utenfor det faglige konsensusområdet med sine $85 per tonn CO2. Uansett hvilke av disse tre tallene som man velger å ta for god fisk, så tilsvarer det en CO2-avgift på henholdsvis 22 øre, 65 øre, eller 1,09 kroner per liter, hvilket er langt mindre enn miljøavgiftene på bensin i dag.

Våre politikere eier ikke magemål.

11.feb.2008 @ 18:48av Duste Ap

Dette er Ap i et nøtteskall. Duster! Endelig en sak som vil åpne folks øyne og bli kvitt dem!

11.feb.2008 @ 21:56av Trondheimer

Håper Ap har god samvittighet, det var siste gang for meg. Neste gang blir det blått valg.

11.feb.2008 @ 22:34av Kollektivbruker fra Trøndelag

Nå får det være nok med nye skatter og avgifter i Norge! Trondheim trenger ikke slike nye avgifter på bensin og det som har med biltransport å gjøre. Skal en få billigere billettpriser på kollektivtransport i Trondheim bør dette settes på anbud og ansvaret tas fra fylkeskommunen!

Jeg tror AP i Trondheim begår politisk selvmord med en slike usosiale avgifter som vil ramme næringslivet i byen og vanlige folk der som er avhengige av bilen! Hvorfor skal dette hjelpe miljøet? Jeg tror det har minimal betydning. Da bør en heller gjøre mere i Kina og India, og ikke drive med symbolpolitikk lokalt som liksom skal være miljøvennlig!

11.feb.2008 @ 23:22av Kay

Bensinbiler er mest miljøfientlig tror du kanskje? Les følgende artikkel og få et nytt perspektiv:

www.bilaksjonen.no/page.aspx?CNT_CONTE…TLIST_CATEGORYID=964

11.feb.2008 @ 23:34av

Hva med å avgiftsbelegge tåpelige forslag som dette. Kanskje Trondheim Arbeiderparti kan nomineres til dusteforbundet eller tullingtoppen? I så fall må vel både Stoltenberg, Halvorsen og Navarsete være med å dele prisen. Dette er nemlig toppen av dumskap. Ingen andre land i verden avgiftsbelegger vanlige folk mer. Hva med å bruke de pengene dere allerede soper inn? Skam dere!

12.feb.2008 @ 08:02av Bilist

Ja, hvorfor ikke miljøavgift på dumme utspill. Støy er jo tross alt
forrensing det også ;-). Dette tilhrer de tåpeligste forslag norske politikere har stått bak. Mange som har skrevet her mener de betaler nok i bensinavgift. Hva med bilavgifter? Hvorfor ikke bruke litt mer penger på samferdsel, det folk flest er mer opptatt av, kanskje i stedet for feite politekerklønninger? Så dårlige ideer som lokal bensinavgift, nei dere fortjener trekk i lønna eller Ottervik & Stoltenberg.

12.feb.2008 @ 22:07av

det er vel nesten bare å gratulere ap. De serverer stadig oftere flere velgere på et sølvfat til frp. Skulle tro de trivdes med å gjøre det.

13.feb.2008 @ 10:00av Terje Taper

Og samtidig sier Sintef det motsatte, bare bedre veier vil ha miljø-effekt som er verdt å snakke om.

www.adressa.no/tv/index.jsp?id=4183

13.feb.2008 @ 19:18av Jon

At AP liksom skal redde verden ved å sette opp parkeringsavgifter og legge til ekstraavgift på bensin sier noe om hvor fjernt de lever fra vanlige folk.

Pengene brukes til å sette folk på trygd som etterpå stemmer sosialistisk. Norge er i en ond sirkel skapt av venstresiden.

13.feb.2008 @ 21:38av abhtj

Et lite forslag til deg, Kjetil Løset: Kunne du gi en liten omtale av EUs datalagringsdirektiv på din blogg? Som medlem av Stortingets presselosje (antar jeg) har du sikkert en del kjennskap til hvordan stemningen er i maktens korridorer mht. dette direktivet. Er det ikke et demokratisk problem at det ikke finnes en reell opposisjon? En ting til: Så vidt jeg har sett, har verken Dagsrevyen eller TV2-nyhetene prioritert denne saken. Kunne du som ansatt i TV2 prøve å øve litt innflytelse på hva som blir sendt? Informasjon er en absolutt nødvendighet i denne saken, slik vi som er blitt engasjert i dette, ser det.

Se for øvrig:
www.liberaleren.no/2008/01/13/kampanje…alagringsdirektivet/
www.opprop.no/opprop.php?id=neitileudir
www.nettavisen.no/it/article1572760.ece

Kunne Løset gi dette en aldri så liten omtale (som det tør fortjene)?

13.feb.2008 @ 22:12av Halvorlig talt

Politikere som tør å foreslå upopulære tiltak til beste for miljøet har min respekt.

Jeg ser det er mange protester mot økte avgifter her, men lite konstruktive forslag til alternative miljøtiltak.

14.feb.2008 @ 11:50av Per

Er det virkelig noen som tror at dette er for miljøet? Det er for å få penger i kassa, intet annet. De som tror annerledes er utrolig naive.

29.feb.2008 @ 10:43av antibom

Har vi ikke allerede verdens høyeste bensinavgifter? Og hvilke land har større bompengetetthet enn oss?
Hva med engangsavgiften på kjøp av bil som hos oss er på ca 100% men i resten av Europa ca 25% (Vanlig moms) Hadde politikerne virkelig ville gjort noe med miljøet ville de selvfølgelig satt engangsavgiften på nye og miljøvennlige biler ned til det resten av Europa har. Men da mister selvfølgelig bilen statusen som melkeku og det er nok en vanskelig kamel og svelge for en politiker

Exit Høyre

To Høyretopper har sagt takk for seg. Samtidig som Per-Kristian Foss sa nei til å fortsette som nestleder, søkte frontfiguren i Trondheim Frank Jenssen om fritak fra alle politiske verv.
  perkristian foss       frank jenssen

Mange sentrale Høyrefolk jeg snakket med i løpet av fredagen mener at også den andre nestlederen Jan Tore Sanner bør trekke seg. Han vil ikke svare på hva han gjør før etter at valgkomiteen i partiet har hatt sitt neste møte.

Allerede nå er en rekke kandidater lansert som mulige nestledere. De to tidligere statsrådene Torild Widvey og Ansgar Gabrielsen trekkes sammen med lederen i Unge HøyreTorbjørn Røe Isaksen frem av mange som svært sterke kandidater.

Widvey og Gabrielsen som erfarne politikere med andre interessefelt enn de tre som inntil nå har utgjort Høyres ledelse, Røe Isaksen som ung og annerledes. Han går forøvrig av som leder i ungdomspartiet bare en drøy måned etter Høyres landsmøte.

De to byrådslederne Monica Mæland i Bergen og Erling Lae i Oslo blir nevnt. Det gjør også Stortingsrepresentantene Bent Høie (Rogaland), Ine Marie Eriksen Søreide (Oslo) og Peter Gitmark (Vest-Agder). Enkelte nevner også Linda Cathrine Hofstad Helleland (Sør-Trøndelag).

Nettopp i sistnevntes hjemfylke har det skjedd noe som kanskje er mer overraskende i politikken. I skyggen av nestlederspekulasjonene har Høyres freste politiker i Trondheim Frank Jenssen søkt om fritak fra alle politiske verv fordi han ikke er motivert til å fortsette.

Frank Jenssen ledet Høyre til et fiaskovalg i Trondheim i høst. Bare 15-blank i en by hvor partiet i mange år dominerte fullstendig under ledelse av Marvin Wiseth. Tidlig i sin karriere var Jenssen rådgiver for Wiseth. Senere ble han hentet til Kommunaldepartementet som Erna Solbergs statssekretær.  

Med de to avgangene forsvinner to profilerte Høyrefolk fra hver sin arena.

09.feb.2008 @ 11:20av

Det burde vært exit for hele Høyre spør du meg.

09.feb.2008 @ 13:21av Per

Det ville vært et løft for Høyre om den svært lite folkelige og ekstremt uengasjerte Sanner ble erstattet isteden.

09.feb.2008 @ 13:50av Nils

Enig. Sanner er en av grunnene til at jeg ikke stemmer Høyre. For min del ville jeg heller hatt PK Foss som formann enn Erna Solberg. Hun og løpegutten Sanner er ikke noe for meg. Men den dagen de er borte er Høyre et alternativ.

09.feb.2008 @ 14:51av

heller Foss enn Sanner ja. Han trekker vel knapt en velger, snarere tvert om.

09.feb.2008 @ 16:32av Julian Farner-Calvert

Torbjørn og Ine er svært gode kandidater til nestleder valget i Høyre.

Håper Høyre kan være tøffe nok til å satse på en ung og frisk kandidat.

10.feb.2008 @ 14:44av Trønder

Frank kunne ikke matche Rita i Trondheim. Høyre bør prøve med Bunnpris-Lykke eller Rema.-Reitan neste gang. Byen savner Marvin sårt, Rita gjør mye skade. I Oslo kan de godt kaste han tørrpinnen Sanner, få noe ungt i stedet.

11.feb.2008 @ 07:53av Nils

Exit Høyre blir det nok for alvor når Erna lefler ytterligere med Siv Jensen. Da vil nok gamle ærverdige Høyre raskt bli ødelagt av de politiske bastardene i Frp. Merkelig at ikke de mange vettuge Høyrefolkene ser dette.

11.feb.2008 @ 10:45av Tor I.

Er det egentlig noen andre enn Børge Brende som vil være i stand til å få folk til å ta partiet seriøst? Høyre trenger nye velgere, ikke bare gamlehjemsbeboerne som kjenner igjen navnet til Gabrielsen.

TV 2 AS

Lars Hilles gate 30, Pb 7222, 5020 Bergen

Materialet på nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten avtale med TV 2 AS (utgiver) og/eller med annen klareringsordning (Kopinor www.kopinor.no eller Norwaco www.norwaco.no), er enhver lagring, eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring (herunder visning) bare tillatt når det er hjemlet i lov (til privat bruk, sitat og lignende). Utnyttelse i strid med lov eller avtale medfører erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel.