Vann på gåsa

– Altså for å si det mildt, det preller av meg som vann på gåsa, sa Samferdselsminister Liv Signe Navarsete etter å ha fått kritikk for manglende satsting på jernbane.

liv signe sint

En samlet opposisjon på Stortinget krever nå at Navarsete sørger for full åpnet om alle tall rundt nasjonal transportplan. Det var søndag jernbanedirektør Steinar Killi sa til TV 2-nyhetene at behovene for investeringer er mer enn dobbelt så store som de han selv la frem i transportplanen for en drøy uke siden.

I går var Senterpartistatsråden til stede under Vinterdagene på Beitostølen, der siste nytt av brøyteutstyr ble presentert. Hun ga klart uttrykk for at hun misliker debatten som har oppstått etter at fagetatenes plan for norsk samferdsel frem til 2019 ble lagt frem.

Kravet fra en samlet opposisjon om å sørge for alle tall på bordet bare fnyser hun av.

– Det har jeg absolutt ingen mulighet til å legge fram for de, for jeg har ingen anbefalt ramme fra planetatene, sa statsråden.

Men i to dager har jeg i innslag på TV 2-nyhetene vist tabellene som Jernbaneverket ikke fikk lov til å legge frem. Flere uavhengige kilder bekrefter at dette var årsaken til at transportplanen ikke ble lagt frem før jul. Etatene fikk nemlig klar beskjed om å gjøre som de var bedt om, å holde seg innenfor de rammene departementet hadde bestemt.

To av opposisjonspartiene på Stortinget vurderer nå å bruke Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite for å få tilgang til de tallene som fagetatene ønsket å legge frem i transportplanen. Tall som viser de reelle behovene for investeringer. Statsråden mener hun bare følger vanlig prosedyre og sukker oppgitt over kravet.

– Jeg skjønner ikke diskusjonen, det er litt sånn same procedure as last year James, for det er ingen overraskelser i dette. Hva mener du om saken?

29.jan.2008 @ 11:42av Sint dame

Denne dama har temperament, men det er ikke særlig troverdig å nekte for at det finens dokumenter som blir vist fram på tv da….

29.jan.2008 @ 21:21av Lite troverdig

Hun jernbanestatsråden har mindre troverdighet hver gang hun snakker. Hvem tror på henne lenger?

30.jan.2008 @ 07:59av Mye skryt, lite handling

Trenger man si mer? Den som er stor i kjeften er ikke alltid den som sørger for å gjre mest. Sjelden har jeg hørt mer skryt, men det er like vanskelig å ta tog, kjøre bil osv som før. Skam dere, i verdens rikeste land!

30.jan.2008 @ 08:35av Programsekretariatet

Kanskje det kunne være relevant å stille følgende spørsmål til *noen*?

Bygging av nytt dobbelt-spor Oslo-Ski koster omlag 2 mrdr kr (eller deromkring). Flytting av Veterinærhøyskolen til Ås koster litt mer……Er det riktig prioritering?

30.jan.2008 @ 10:47av Geir Tangstad Holdal

Jeg er forsåvidt ikke overrasket over dette. Det må da ikke være noe tvil om at alle statsrådene har sine politiske agendaer i sine gjerninger – også Navarseter. Man kan like det eller ikke.

Når det gjelder NTP – har også jeg sterke følelser av at det lå store og strenge føringer fra departementene på hva fagetatene skulle mene og hvilke rammer man skulle forholde seg til. Dette har da også Navarsete sagt tydelig.

Så syns jeg man heller skal angripe ballen og ikke spilleren. Saken er at det er flere regjeringer som har latt Norge sakke akterut, både når det gjelder vedlikehold til jernbane og vei.

Og dette kan altså nå Stortinget gjøre noe med – også via NTP 2010-2019. Alle partiene bør nå sette seg ned – og komme fram til et transport-forlik som har som mål å først og fremst redde liv, og utbedre veier og jernbane slik at miljø og økonomi blir ivaretatt på best mulig måte.

30.jan.2008 @ 18:31av Kjetil

Jernbaneverket har i følge den ikke offentliggjorte utgaven av NTP beregnet at bygging av dobbeltspor Oslo – Ski vil koste omlag 10,8 mrd.

31.jan.2008 @ 08:14av Programsekretariatet

Ikke rart utgaven ikke er offentliggjort 🙂

hm…da trenger vi altså fortsatt 8 mrdr kroner – og forresten en ny kostnadsberegning…

…har Strøm-Erichsen noen ikke-offentlige rapporter for kostander ved å flytte *hæren* sin ut av Oslo?