Blå ledelse i Oslo

En drøy uke før valget viser målingen til Osloavisa Aften at det er blå ledelse i kampen om hovedstaden.

image207
Partiene som i dag styrer hovedstaden ligger i følge dagens måling i Aften an til å få 32 plasser i bystyret, mot venstresidens 27.

I går presenterte Ap og SV en felles plattform for hvordan de ønsker å styre hovedstaden, dersom de vinner valget. rett nok vil et rødt flertall trolig måtte basere seg på støtte fra RV, og kanskje også Senterpartiet, selv om det langt fra er sikkert at de kommer inn i Bysrtret.

Med fem mandater på målingen ligger Venstre an til å få plassen som vippeparti, og kan sikre flertall for høyresiden uten KrF. Men Venstre varsler at de ikke ønsker å la fungerende ordfører Svenn Kristiansen fra Frp få fortsette.

Dermed er det stor spenning rundt Oslovalget. Ikke bare om hvilken blokk som får flertall, men også hvordan partiene i de to blokkene vil samarbeide etter valget.

31.aug.2007 @ 15:53av Torbjørn Sølsnæs

Dette blir spennende, selv om det er gledelig å se at det fortsatt er borgerlig flertall. Med Venstre på vippen ser det forresten ut til at spenningen kan fortsette også etter valget, så her er det nok rom for hyppige oppdateringer frem til Bystyret konstitueres… 😉
En ting jeg reagerer på er når målinger som denne, som tas opp med så hyppige mellomrom som hver uke, plutselig kan vise en fremgang for ett parti på f.eks. 5 pst., slik FrP opplever her. Skyldes dette at den forrige målingen var for lav? Er det denne som er for høy? Eller er det bare en tilfeldig tendens som skyldes at her er det mange velgere som ikke helt har kommet ned fra gjerdet, der du og ganske mange andre sitter?
Tilsvarende finner man også eksempel på fra Trondheim, kanskje bare med et enda mer ekstremt utslag, nemlig den at Arbeiderpartiet har fulgt opp en vanvittig god måling med en som er ENDA bedre i dag. Her kan det jo virke som om tendensen er klarere enn hva gjelder styrkeforholdet på Oslomålingene, men ser man på FrP i trondheim så er det også der en sterk jojo-tendens.
Noe som er et faktum er at valgresultatet vil vise at målingene tar feil. Altså: Får FrP mer enn 19 pst i Oslo så er det ting som tyder på at målingene til Aften har ligget uforholdsmessig lavt for FrP frem til i dag. Og tilsvarende i Trondheim. Og da kan man kanskje spørre seg hva nytteverdien er med slike hyppige målinger. Både som generell informasjon, kilde til politisk strategi og – kanskje vel så mye – av journalistisk interesse er jo disse målingene like lite spennende som en anbudskonkurranse i Nord-Korea.
Jeg merker jeg i grunn er litt irritert for at jeg lar meg henrive til å kommentere dette… 😉

Miljøkrangel i Bergen

Kildesortering av søppel, kollektivfelt, bussavganger, parkeringsplasser og rushtidsavgift. Dette er kommunevalget i Bergen.

Rundt 50 personer i et mørkt lokale med toppolitikere fra alle partier på podiet. I går kveld stakk jeg innom et lokalt valgmøte om miljø i landets nest største kommune. Her virket rikspolitikk og Oslogryta lenger unna enn en flytur.

Det er akkurat slike saker valgkampen handler om. Hvordan skal din kommune se ut etter valget. Slike debatter foregår langt unna tv-studioer, men i svært mange lokalsamfunn i dagene som gjenstår.

I Bergen er partiene uenige om det trengs flere plasser i parkeringshusene for å flytte bilene vekk fra gatene, om det skal legges miljølokk over veien fordi Danmarksplass, om rushtidsavgift skal innføres eller ikke og hvilke veier som bør få kollektivfelt for å bedre fremkommeligheten for busser.

Under gårsdagens valgdebatt i Bergen snudde Arbeiderpartiet. De har tidligere sagt at de er for kollektivfelt på Ringvei vest, men avviste dette i går, til protester fra SV og RV. De tre er også uenige om rushtidsavgift. Men det er også sprik i samferdsels- og miljøpolitikken mellom partiene på høyresiden i byen. Derimot er alle partiene i Bergen enige om å innføre kildesortering i hele kommunen, men ingen hadde noen oppskrift på hvordan.

Det var forfriskende å høre en lokal valgdebatt. Med engasjerte tilhørere og engasjerte lokalpolitikere. Det er lett å glemme at det er slik lokaldemokratiet virker når man til vanlig vandrer rundt i maktens korridorer i Oslo.

Gult kort til media

Norske medier får gult kort fra velgerne halvannen uke før kommunevalget. Alt for mye rikspolitikk, slår velgerne fast i en fersk meningsmåling.

Siv og Jens, krise for Høyre, en KrF-leder uten evne til å lytte. Slike overskfifter har det vært mange av i riksmediene. Langt færre oppslag har dreid seg om hvem som skal styre kommunene, og hva partiene vil med makta i kommune-Norge.

Når nesten sju av ti velgere i målingen TNS Gallup har laget for Kommunal Rapport mener det har vært for mye fokus på rikspolitikk. Dermed etterlyser de mer fokus på saker denne valgkampen egentlig handler om, og drar fram det gule kortet til riksmediene.

Lokale og regionale medier har etter min mening vært flinkest til å dekke valgkampen. De er opptatt av det den handler om. Riksmediene har i stor grad hatt fokus på helt andre saker enn hva dette valget egentlig dreier seg om.

Det finnes imidlertid unntak. Halvor Hegtuns har i Aftenposten foretatt en rundreise til mange småkommuner og skildret politikken derfra. Nyhetskanalen har i dag ordføreduell fra Tromsø. Vi har tidligere sendt tilsvarende dueller fra Tønsberg, og Skedsmo.

Søndag hadde vi en reportasje med Ap-ordførere som samarbeider med Frp stikk i strid Martin Kolbergs ønske. I dag følger VG opp med den samme historien. Tirsdag dekket vi en meningsmåling ved å bruke to ordførerkandidater i Drammen, onsdag ved å møte folk på gata i Bergen for å høre hva de mener om valgkampen. Vi har dessuten gjentatt vår valgserie Erleveien, hvor vi møter beboerne i et borettslag i landets nest største by.

Bildet er altså langt fra svart-hvitt. Det er lokalvalgkamp også i riksmediene. Men rikspolitikerne har en svært dominerende plass. At sju av ti spurte i målingen til Kommunal Rapport mener det er for mye fokus på rikspolitikk bør vi som medier ta til oss. Det håper jeg både min egen og andre redaksjoner gjør. Det er over en uke igjen til kommunevalget.

30.aug.2007 @ 10:36av Katrine

Ingen gule kort til mediene fra meg, men snarere heller rødt.

30.aug.2007 @ 17:36av Hans Kr.

Må nok si meg enig med ovenstående. Ville kanskje til og med vurdert utvisning.
Så min første valgsending i går. På TV2.
Det ble en begredlig greie. For første gang på mange år synes jeg faktisk Stenstrøm lot det ta helt av. Når han lar politikerne selv få overta slik KRf representanten gjorde blir det for dumt.
Og innholdet i debatten var jo totalt uten mening for et kommunevalg.
De 2 som gjorde den beste innsatsen var faktisk de 2 representantene for eleven i Bodø.
Klare og konsise i fremstilling og tale.
Samt at rektoren fra Ullern ga en god fremstilling av et flott stykke arbeid.
Samtlige politikere som var til stede gjorde etter min mening en meget dårlig innsats, men hvis noen fra valgredaksjonen kan peke ut noe som hadde verdi for lokale kommunevalg i den sendingen vil jeg gjerne høre den.

31.aug.2007 @ 08:52av Rune G

Litt på siden av posten din, men spørsmål: Skolevalgene
-de begynner å tikke inn etterhvert har jeg skjønt. Vil dere kommentere dem? Tror du de indikerer noen trender?

31.aug.2007 @ 10:37av Kjetil

Hei, Rune G: Skolevalgsresultatene er på vei ja. Vi har hørt en del skoler, og tror det vil vise en trend. Samlet oversikt offentliggjøres tirsdag kl. 20. Følg med på TV 2 Nyhetskanalen.

Transportkaos

Kaos på flyplassen. Stillestående kø på veiene. Kaos på jernbanen. Dette er en rapport fra Norge, august 2007.

Folk sprang rundt seg selv. Informasjonstavlene på Gardermoen var ute av drift og beskjedene haglet på høyttalerne. Samtidig er køen lang i sikkerhetskontrollen.

Gardermoen i dag tidlig var et møte med folk som løp rundt på jakt etter rett utgang. Stavanger er det her? Hvor er Trondheim? Hva med Tromsø? Nei, dette er Bergen. Svetteperlene kom frem hos svært mange på hovedflyplassen i dag tidlig. Informasjonstavlene var ute av drift, det var tilløp til panikk hos passasjerene. Før de kom inn hadde de nemlig stått lenge i kø i sikkerhetskontrollen der det var få sluser åpne.

Flytoget gikk i rute. Mange NSB-tog var forsinket. Det har de siste dagene vært togkaos NSB varsler at det vil fortsette, de mangler nemlig lokomotivførere. Passasjerene har snart gitt opp å klage, og tar bilen i stedet, dermed øker køene på veiene.

Tirsdag skulle jeg og en fotograf på reportasje til Drammen. Da var det kaos i togtrafikken. Vi prøvde oss derfor med bil fra Oslo Det tok over en halvtime fra Karl Johans gate gjennom Festningstunnelen. Køen stod så stille at det hadde vært raskere å gå.

Kaoset rammer alle deler av transportsektoren. Vi skriver august 2007. I verdens rikeste land. Skal vi godta at det er slik, eller bør noen rydde opp en gang for alle? Hvem er i så fall egnet til å sørge for kommunikasjoner? Hva mener du?

30.aug.2007 @ 18:21av Hans Kr.

Nei, og atter nei.
Slikt skal og kan vi ikke godta.
Vi må få folk inn som ministre som har en god faglig bakgrunn i forhold til det departement de skal styre.
Det nytter ikke med politiske broilere, som får slike stillinger som beløøning for en eller annen kommentar.
Detter er så vidt viktig jobber, at her MÅ det settes KRAV til fagkunnskap. Det holder ikke bare med interesse.
Vi har et samfunn som er blitt mer og mer innrettet på at alle yrker er et fag, og at fagbrev og fagutdannelse er en vesentlig del i arbeidslivet.
Til tross for dette har vi de senere årene stadig sett at fler og fler av de som havner på en ministerpost mangler både reel og formel kompetanse innenfor de området de skal styre i en gitt periode.
Det kan ikke holde at en aktiv fluefisker, skal kunne bekle jobben som minister i Fiskeridepartementet, bare fordi denne personen tilfeldigvis hjelp en statsministerkandidat med et hjulskift for noen år tilbake. (Tenkt eksempel)
Det er greit å si at man i departementene besitter nødvendig fagkompetanse. Men det holder ikke.
Det viser seg jo gang på gang.
Når det gjelder Gardermoen når alt svikter, er det bare å si at de nødvendige bakcupsystemer nok en gang har vist at de IKKE fungerer.
Dette er jo ikke noe nytt.
Det er kun få dager siden Oslo sentrum ble slått ut fordi en kran kortsluttet en trafo på Ulven i Oslo.
Og politiets nødsamband gikk ned for telleing pga dette.
Det er jo faktisk helt helt utrolig at slike ting kan skje i 2007.
At strømmen blir borte er så, men at politiet har et system som gjør at nødsambandet ikke fungerer pga dette.
Et hvert hjem med litt avanserte PC-brukere har som regel i dag en nødløsning for strøm til dataanlegget så de ikke skal miste sine private bilder og dokumeneter.
Men det har man altsp ikke på nødnettet til den organisasjonen som er tillagt koordinerende ansvar i en nødsituasjon.
Og akkurat her er jeg litt forundret over at dere i TV og Nettavsien har gjort mer med akkurat den saken, Kjetil.

30.aug.2007 @ 22:11av Bjørnar Lund

Selvfølgelig svikter et hvert system fra tid til annen, og der står vi, dumme stressede naut, uten verken alternativer eller reserveløsninger.
På Gardermoen har de sikkert ikke verken nødstrøm eller papp-plakater, og NSB har sikkert ingen å ringe til når bemanningen (og lønna?) blir for lav.
Hadde man fulgt med i timen og evnet å se litt foran seg kunne man hvertfall hatt en reserveløsning når enkelte uønskede tilfeller inntreffer.
Men sånt innføres bare hvis man tjener kroner og øre på å ha det, eller hvis man blir truet med straff for ikke å ha det.
Hadde samfunnet vært bygd opp UTEN kroner og øre hadde også mesteparten av stresset vært borte, arbeidsdagen kortere, smilet bredere, omtanken dypere, og fysisk og psykisk helse i befolkningen hadde vært langt mer tilfredsstillende.
Forurensningen hadde vært lavere og lufta hadde vært renere, samt at været i sommer hadde vært mer slik det skulle være.
Dette ville i sin tur medført at tekniske innretninger fungerte bedre og mer stabilt, man fikk tid og evne til å være mer forutseende, og man hadde gjerne alternativer hvis ting mot formodning skulle være ute av stand et øyeblikk.
Men det å filosofere litt og se foran seg hvis ingen krever det av deg, det er det ikke alle som gjør.
Da svikter ting, folk blir sure og stressede og alt blir gørt.
Avskaff pengene, innfør samarbeid og fagkunnskap, god logistikk og en våken hjerne.

Venstres beste

Venstre får årsbeste på kommunevalgbarometeret halvannen uke før valget. Partiet kan være på vei mot sitt beste lokalvalg siden splittelsen på Røros.

Det er ikke hver dag Venstre ser 6-tallet på en meningsmåling. Men på dagens kommunevalgbarometer som TNS Gallup har laget i samarbeid med Kommunal Rapport og TV 2 kan partiet notere seg for 6,3 prosent. Det er en fremgang, men det er verdt å merke seg at Venstre også for to uker siden gikk 6,2 prosent mens oppslutningen var på 6,0 prosent ved inngangen til ferien i begynnelsen av juli.

image206Venstres oppslutning er klart størst i Oslo og Akershus. 10 prosent av de spurte her sier i målingen at de vil stemme Venstre dersom det var kommunevalg i morgen. Dermed samsvarer tallet godt med en lokale målingen for Oslo som Aften presenterte i slutten av forrige uke da Venstre var nær ved å puste SV i nakken i hovedstaden.

– Jeg kjeder meg når jeg hører på Jens og Jensen, fastslo partileder Lars Sponheim da han besøkte partilederstolen på TV 2 Nyhetskanalen i forrige uke. Kanskje er velgerne hans enig. For fremgangen til Venstre har skjedd mens partiet har stått i medieskyggen av toppduellene.

Med kommunevalg utkjempes lokalt. Det er lokale politikere folk skal stemme på, ikke verken Stoltenberg, Jensen eller for den del Sponheim. I Oslo er det Ola Elvestuen som fronter Venstre mens Kjell Veivåg er partiets ordførerkandidat.

Tror du Venstre kan gå mot bestenotering siden splittelsen av partiet på Røros, eller vil velgerne som nå sier de vil stemme Venstre forsvinne i innspurten av valgkampen?

29.aug.2007 @ 09:11av Bygdis

“Gallup er ikke valg”, sa Trygve Bratteli en gang. Aldri før har vel meningsmålingene sprikt mere enn i høst. To prosent fram eller to prosent tilbake tolkes som en sannhet og gir store avisoverskrifter. Det er etter min mening ikke noe som tyder på et Venstre vil gjøre et godt valg. De vil trolig havne litt over sperregrensen på landsbasis. Krf kan komme til å gjøre sitt dårligste valg siden 1934. Arbeiderpartiet vil gjøre et godt valg og gå markert fram. Fremskrittspartiet ligger an til et valgresultat over forrige kommunevalg, men ikke stort mer. Høyre kan, tross alt bråket, komme på høyde med Frp. Senterpartiet vil havne på 6-7 prosent og SV rundt 9-10 prosent. Rødt på 2-3 prosent. Dette er mitt tips.

29.aug.2007 @ 10:32av Unni Hansen

Problemet med venstre er at de ikke klarer å være enig med seg selv…tror nok de gjør et godt valg nå, men de kommer til å tryne etterhvert.
Og for Oslos del kan dette føre til knall og fall for byrådet. skal vi fortsatt ha et blått byråd med Erling Lae i spissen, må vi ha et sterkt Høyre. Venstre er mest opptatt av ødelegge for Høyre enn å samarbeide.

29.aug.2007 @ 10:55av Hans Kr.

Enig med kommentatoren ovenfor.
Etter min mening sliter Venstre dessverre med en partileder som overfor mange kan virke rimelig arrogant, og er mer opptatt av egen ufeilbarlighet og mangel på samarbeidsvilje.
Lokalt virker det som om Venstre ikke klarer å kommer skikkelig ut med sitt budskap, det blir for mye prat og for lite handling. I hvert fall her i Fredrikstad. Politikken kan i og for seg ha mye foruft i seg, men den henges opp på en del merkelige synspunkter og fremstillinger.
At Venstre kommer til å gjøre et valg særlig bdre enn det de har gjort de siste årene er jeg sterkt i tvil om.
Uansett resultater fra meningsmålinger.
Var mye fornuft/visdom i det Brattli sa.

29.aug.2007 @ 21:32av Kjetil

Til: Unni Hansen & Hans Kr. Bakgrunnstallene viser at Venstre får 10 % i Oslo og Akershus. Det er i tråd med den siste Oslomålingen til Aften der partiet fikk over 10 % i Oslo. De pustet der nesten SV i nakken i hovedstaden. Venstre står imidlertid ikke like sterkt i alle deler av landet.
Til Bygdis: Målinger er ikke valg. Men målinger gir normalt en god indikasjon. Særlig om man forholder seg til de etablerte byråene.

Lysner det for Erna?

Høyreleder Erna Solberg smilte da jeg traff henne i går kveld. Det har hun ikke gjort på en stund. Men når Gallupen peker oppover da smiler selv en partileder som har vært i motvind.

image205
Nå er ikke 17,2 noe tall å jule over for et parti som Høyre. Det er fortsatt bak 18,1 som var det forrige kommunevalget. Det var Høyres dårligste kommunevalgresultat siden 1971. Men fremgangen til Høyre på dagens kommunevalgbarometer TNS Gallup har laget i samarbeid med Kommunal Rapport og TV 2 kommer etter at partiet har vært igjennom en turbulent tid.

Bakgrunnstallene viser at mye av Høyres fremgang kommer fordi flere kvinner nå sier de vil stemme på partiet. Kanskje snakker vi dermed om en slags sympatieffekt etter all kritikken partilederen har vært utsatt for.

Men Høyre mister også færre tidligere velgere til Fremskrittspartiet, og de klarer å mobilisere en del velgere som ikke stemte ved det forrige kommunevalget. Flere unge velgere gjør at Høyre nå er større enn SV i gruppen under 30 år.

Høyre følger nøye med på de lokale målingene som forestas ute i landet. Som jeg tidligere har skrevet på denne bloggen viser flere av dem bedre tall for Høyre enn mange nasjonale målinger. Sterke lokale målinger i byer som Drammen, Stavanger, Sandefjord, Bergen og til dels Oslo er med på å få Erna Solberg til å puste roligere.

Kan Høyre være i ferd med å reise seg igjen, eller er partiet allerede dømt til å bli en av valgets tapere i høst?

29.aug.2007 @ 09:31av Rune G

Flere av oss har påpekt at målingene TV2 har vist de siste gangen, har vært sterkt avvikende fra mange trender som har vært rundt om i hele landet – særlig lokalmålinger.
Det er interessant hvilken “konklusjon” du prøver å trekke – osm om du litt motstrebende må erkjenne at underlagsmaterialet til Høyre er et helt annet enn dere har operert med. Kan godt være at mange gir uttrykk for sympati, men de av oss som følger med litt over hele landet har sett denne trenden i hele sommer. Svaret kan rett og slett være at velgerne faktisk er opptatt av politikken – og synes Høyre har god politikk.
Det er med undring/resignasjon/skuffelse jeg registrerer at mange “rikskommentatorer” er veldig raske til å finne alle mulig andre grunner enn politikk, når målinger skal analyseres.
Men selvsagt, det er mange forhold som spiller inn, og valget er på ingen måte avgjort. 🙂

29.aug.2007 @ 21:35av Kjetil

Til Rune G: Nå trekker du ganske forhastede konklusjoner. Høyre har hatt en nedtur på Gallup, også synlig på lokale målinger. Høyres tall er svingende. Lokale målinger gir gode tall i en del storbyer og langt svakere tall andre steder. Om du skuler til poll of polls så stemmer tallene til TNS Gallup ganske godt.
Om jeg skal komme med et spark til andre byråer var det f.eks. på tide at norstat og nrk i dag justerte krf ned til det nivået de ligger på i de fleste andre målingene.

Ordførerkampen

Tore Opdal Hansen er Høyreordfører i Drammen. Han utfordres av Aps Hilde Klæboe. Det er slik valgkampen er i mange norske kommuner.

Det var siste bystyremøte før valget i Drammen i kveld. Der er ikke hver dag jeg kikker inn i en bystyresal. Lokalpolitikken virker litt langt unna det vi som jobber med rikspolitikk driver med. Men der er i bystyrene, kommunestyrene og heradstyrene den praktiske politikken som angår folks hverdag utformes.

Etter å ha takket av de som forlater politikken i Drammen kom ordføreren løpende ut av rådhuset for å møte meg og fotograf Pål Martin. Vi stod på utsiden og ventet sammen med Hilde Klæboe. Hun er Arbeiderpartiets kandidat til å overta, men sitter ikke i bystyret i dag.

Selv om mye av valgkampen på tv har handlet om Siv og Jens, er det ingen av de to som står på valg. Det er lokalvalg i 430 kommuner, 18 fylker og 15 bydeler i Oslo.

Over halvparten av velgerne ønsker en ordfører fra Arbeiderpartiet eller Høyre. Det viser en fersk måling fra TNS Gallup som vi i TV 2 presenterte fra Drammen i kveld. Uavhengig av hvilket parti de stemmer på, ønsker 36,9 prosent en ordfører fra Arbeiderpartiet. 22,2 prosent ønsker en ordfører fra Høyre, mens bare 16,8 prosent vil ha en ordfører fra Frp.

I kveld ledet Tore Opdal Hansen ledet det siste bystyremøtet i Drammen før valget, om han beholder ordførerkjedet også etter valget er han ikke sikker på. Det er du som bestemmer hvem som skal styre din kommune.

Flere stemmer

Valglokalene har vært åpne i 16 dager. I Oslo har antall velgere som har avgitt forhåndsstemme økt med 57 prosent. Velgerne synes ikke å være skremt av Ditlev-Simonsensaken.

Tallene fra Oslo kommune viser at 13793 velgere så langt har avgitt stemme. Etter like mange dager ved forrige valg var det 8793 velgere som hadde avgitt stemme.

Spådommene om at Ditlev-Simonsensaken skulle bidra til å trekke valgdeltagelsen ned ser så langt ikke ut til å ha skremt velgerne. Det er imidlertid for tidlig å si om den faktisk har bidratt til det motsatte, økt mobilisering.

Oslo kommune forklarer økningen med at det er flere lokaler hvor velgerne i år kan avgi forhåndsstemme. Men kanskje er det et tegn på at lokalvalget i år likevel engasjerer litt mer enn enkelte spådde?

28.aug.2007 @ 10:10av Rune G

Dette avslører jo også den idiotiske frekkheten til APs ordførerkandidat (klarer ikke huske navnet), som mente at Høyre prøvde å manipulere valget fordi stemmelokalene ikke er åpne søndag før valgdagen.
Hun vil ha valg i 2 dager, mens det i realiteten er valg i denne byen i flere uker.
arghhh…. ordførerkandidat som slenger dritt? fysjom!

28.aug.2007 @ 21:37av thorewiig

Dette er veldig positivt.. Håper trenden holder seg utover, og at ungdom og minoritetsgrupper mobiliseres til valglokalene. Da vinner venstresida makta i tigerstaden.

Endre er usikker

Tenk deg å stille til valg, men ha blitt usikker på om du vil stemme på deg selv. Det er situasjonen for Endre Juvik, en av beboerne i TV 2-serien Erleveien.

Han ble interessert i politikk for to år siden da han var med i TV 2s valgserie Erleveien. Den gang gjorde bredbåndsløftet til Senterpartiet størst inntrykk. I år endte Endre opp som listekandidat i Bergen. Men er usikker på om han stemmer på partiet sitt om to uker.

Det er Senterpartiets regjeringsdeltagelse som gjør Endre usikker. Fleipende etter å ha matet katten, ler han da kollega Trine Hvamb spør om det er noen politikere han kan tenke seg å kastrere. – Jeg kan gjerne ta noen i Arbeiderpartiet, som kulturministeren eller helseministeren og litt statsministeren, ler Endre.

Han synes åpenbart Senterpartiet har blitt overkjørt i alt for mange saker i regjeringen. Mest kritisk er han til Trond Giskes overkjøring av norske kommuner i spilleautomatpolitikken.

Selv om Endre bor i blokk i Bergen beskriver han det rødgrønne regjeringssamarbeidet på typisk Sp-vis: Jens styrer traktoren, helt bak på høylasset sitter Åslaug og Kristin som to små nisser som bare blir diktert, sier han.

26. kandidaten til Senterpartiet er altså usikker på partivalg to uker før valgdagen. Og han er slett ikke alene. Vi som ennå ikke har bestemt oss er mange. Vi som leser partiprogrammer en god del færre. Det er mange saker som kan avgjøre hvor både Endre, jeg og mange av dere vil ende. Det er ikke sikkert dere får hjelp, men en pekepinn på hvor du står kan du kanskje få ved å ta partitesten. En slik test har selvfølgelig bare med et utvalg av saker. Det er mange andre saker i en lokalvalgkamp med store variasjoner fra kommune til kommune.

27.aug.2007 @ 14:21av Bygdis

Dere jobber beinhardt for å finne folk som uttrykker seg i negative ordelag mot regjeringen. Det er etter manges mening alt for mange som støtter den, så her gjør
nok Nettavisen og TV2, uten å være klar over det, en god jobb for å skaffe de rødgrønne flere stemmer. Prøv med en snev av objektivitet!

27.aug.2007 @ 14:39av Kjetil

Hei, Bygdis.
Erleveien er en tilfeldig utplukket adresse i en gjennomsnittlig valgkrets i Bergen. Endre Juvik var usikker på partivalg da han medvirket i serien i 2005. Like før valget landet han på Senterpartiet. I mellomtiden er han nominert på partiets liste ved kommunevalget. Imidlertid er han som det fremkom i reportasjen kritisk til at partiet blir overkjørt av Arbeiderpartiet i regjeringen og nok en gang usikker på hva han skal stemme ved valget. I år som for to år siden følger vi Endres vei mot valgurnen.

27.aug.2007 @ 16:06av Geir

Og hva fikk du som anbefaling i din egen partitest da, Kjetil?

27.aug.2007 @ 17:19av Kjetil

Hei, Geir.
Jeg har tatt både Nettavisens partitest og andre tilsvarende tester flere ganger for å sjekke dem opp mot hva partiene mener. Ikke bare hva de skriver, men hva de faktisk mener. Jeg synes flere av testene treffer ganske bra. Jeg har faktisk ikke tatt testen med tanke på hva jeg mener selv ennå.

27.aug.2007 @ 18:19av Bygdis

Kjære Kjetil. Det hadde kanskje vært lurt av deg å se hvor langt ute på høyresiden du befinner deg. For på venstresiden befinner du deg i hvedrtfall ikke. Langt derifra. Så min oppfordring er. Ta testen på valgomaten og finn ut hvor du befinner deg i det politiske landskapet. Å være betalt for å rakke ned på dagens regjering er ikke mye frittstående og uavhengig.

27.aug.2007 @ 19:43av Kjetil

Kjære “Bygdis”.
Jeg kan forsikre deg om at jeg skal ta partitesten også for å sjekke hva den forteller om mitt ståsted. Jeg skal også lese mer i valgprogrammer (jeg startet med å lese bydelsprogrammene der jeg bor i helgen). Jeg kan også berolige deg med at jeg ved ulike valg har stemt på flere politiske partier. At jeg i denne bloggen stiller spørsmål ved hva de som styrer landet gjør er vel ikke unatrlig. Journalister som ikke gjør det svikter vel egentlig sitt samfunnsoppdrag. Om du leser med objektive briller, så er det flere enn dagens regjeringspartier som får kritiske spørsmål her inne.

27.aug.2007 @ 23:50av Stian

Til “Bygdis”: Jeg tror faktisk både jeg og en god del andre ved enkelte anledninger har vært betydelig mer kritisk til de rødgrønne det siste året enn hva Kjetil har vært. Men det går faktisk an å være tilhenger av rødgrønn politikk likevel. Ja; for min del er jeg faktisk av den oppfatning at de rødgrønne partiene blir MER troverdige og får enda mer gjennomslag for sakene sine ved at det synliggjøres for offentligheten at den politikken som føres konstant er under sunn debatt og diskusjon internt i regjeringspartiene. At noen titalls statsråder og statssekretærer hver bidige dag gjennomfører Regjeringens politikk til unisone kamprop fra alle regjeringspartienes medlemmer fremstår jo som særdeles lite overbevisende, selv om jeg jo registrerer at også en slik strategi har sine tilhengere.

Stoltenberg sprakk

Det kokte over for Jens Stoltenberg da han ble bedt om å gi en skriftlig garanti mot rushtidsavgift etter en debatt i Trondheim. I følge statsministeren er det nok å tro på det han sier.

image202
Rushtidsavgift eller køprising har blitt en av de store debattene i flere store byer. Særlig het er debatten i Bergen og Trondheim, der Stoltenberg og Ap-ordfører Rita Ottervik møtte Høyreleder Erna Solberg og Høyres ordførerkandidat til dobbeltduell.

Det var etter duellen at Høyres Bengt Eidem (tidligere politisk rådgiver i Forsvarsdepartementet, som ble landskjent for sin kamp mot blodkreft for et drøyt år siden) ville ha Stoltenbergs underskrift på en garanti mot avgiften. Det blånektet statsministeren, som sa at ingen kommuner må innføre en slik avgift mot sin egen vilje.

Problemet for de rødgrønne er at de er rykende uenige om denne saken. Både samferdselsminister Liv Signe Navarsete fra Senterpartiet og Miljøvernminister Helen Bjørnøy vil ha en slik avgift. I klimameldingen skriver regjeringen at den skal innføres i de 10 største byene.

Dermed synes det ganske åpenbart at det vil bli forhandlinger om en slik avgift skal innføres etter valget. I Bergen har et klart flertal i en meningsmåling sagt nei, det vil ikke være overraskende om folket i Trondheim gjør det samme. Men at det sprakk for Stoltenberg viser at saken er svært politisk betent for de rødgrønne.

Hva mener du om at det kan komme til koste en 50-lapp å for stå i kø med bil inn og ut av de store byene i rushtiden?

26.aug.2007 @ 12:20av Katrine

Vedder gjerne 1000 kroner på at rushtidsavgift vil bli innført, til tross for Stoltenbergs “lovnader”. Plutselig så dukker det opp nye “momenter” som gjør at de må revurdere holdningen til rushtidsavgiften.
Jada, noen som har hørt den før?

26.aug.2007 @ 12:56av Peroskar

Det er typisk at vi gang på gang skal være tvunget til å betale ffor politikeres manglende evne til å planlegge lenger enn til neste valg. Dette er bare nok en skatt å betale. Å bruke av de milliardene som er plassert i utlandet vil
bidra til en bedre infrastruktur og vil være en god investering. Den hellige handlingsregelen er konstruert for å kunne inndra vår kjøpekraft. Men plutselig en dag kan det si pang og vekke er pensjonsfondet. Men infrastrukter, skoler og helse ville bestått

26.aug.2007 @ 13:03av Helge

Rushtidsavgift er selvfølgelig det eneste fornuftige.
Los Angeles prøvde å bygge seg ut av kø-problemene. Da de hadde 7 filer som stod helt stille ga de opp og satset på andre løsninger.
Hvor mange filer skal vi ha i Norge før vi gir oss?
Vil det være nok med 3-4, eller skal vi forsøke oss på noen flere?

26.aug.2007 @ 14:21av Weinberg

Rushtidsavgift er et godt tiltak gitt at det finnes alternative transportmetoder, altså kollektivtransport. Kø er det samme som overforbruk av veitjenester, en tjeneste som da bør prises høyere.

26.aug.2007 @ 14:46av stine

Utrolig frekt å komme med dette da det ikke er alle som har råd til å betale kr. 50,- i avgif(ter) i rushtrafikken det vil gå utover vanlige arbeidsfolk
Det er mange som ikke har noe valg enn å bruke bilen til og fra jobb, så dette ville bli en form for ekstraskatt for disse. Nei bygg ut en kollektivtrafikk som man kan leve med så folk har et alternativ først så kan man sette opp gebyrene da man faktisk har et
alternativ å ty til.
At Stoltenberg sprakk da det ble forlangt garanti
forbauser meg ikke det er ikke første gang han stikker fra lovnader/garantier som blir gjort i det offentlige rom, husker et debatt program ang fattigdom for noen år tilbake, da alt skille bli så mye bedre for de fattige her i landet, enden på den garantien bedre? nei tvert i mot sosialhjelpsatsene gikk ned i flere kommuner.

26.aug.2007 @ 15:58av Nina

For å være helt korrekt så var det Høyres ordførerkandidat Frank Jenssen som ba Jens og Rita garantere skriftlig at det ikke skal innføres rushtidsavgift i Trondheim. Og om de ikke sprakk, så ble de i hvert fall tatt kraftig på senga og ble skikkelig forb….
!! Og jeg er slett ikke beroliget av deres muntlige garantier. Hvis de skulle få et fortsatt rød-grønt flertall i Trondheim, så er det svært sannsynlig at
varaordfører Fagerbakke vil kreve rushtidsavgift i bytte mot innføring av parlamentarisme, som AP er veldig opptatt av. Mange i det lokale AP er tilhengere av denne avgiften og de har ikke nevnt den med ett ord i sitt kommunevalgprogram. Så det eneste håpet vi har er et borgerlig flertall – da blir det IKKE rushtidsavgift!

26.aug.2007 @ 20:46av Nadim Rajha

Trenger vi egentlig flere grunner til å få Rita Otttervik ut av ordførerstolen?

27.aug.2007 @ 08:21av Ole R

Det er helt vanvittig naivt og studid og tro at folks kjøremønster blir endret i særlig betydning pga en slik avgift.
Det er først og fremst folks arbeid, arbeidstid og oppgaver som styrer dette, faktorer som svært sjeldent lar seg påvirke.
I mitt virke som selger har jeg ikke noe valg, jeg er desverre nødt til å kjøre inn til byen når butikkne åpner og ut igjen etterpå.
Regningen for kosnaden?
Den kommer tilbake til staten gjennom utgiftsføring i mitt regnskap.
Jeg regner med at dette gjelder svært mange av de bilene som ER i trafikken, de er direkte eller indirekte yrkesbiler hvor regningen kan utgiftsføres.

27.aug.2007 @ 09:10av Lars H.

Det kan bli litt mye for en statsminister når ikke alle gjør som han sier. Han ønsker jo heller ikke å prate om 20 milliarder i skattelette til rederiene. Nettopp denne holdningen er kanskje mye av grunnen til at mange ikke stoler på Ap sine valgkampløfter. Jens ble vel ikke sint på Bengt for ingenting?

27.aug.2007 @ 09:15av Rune G

Skal dere konfrontere Jens med de nye milliardene i skattelette som de skal gi: 20 milliarder til de aller aller rikeste?
Etter at regjeringen ga tidenes skattelette forrige år til de rikeste, og fikk så hat
ten passet av LO, trodde jeg jommen de ville passe seg for å gjøre dette igjen.
Nå skjønner jeg hvorfor de vil innføre eiendomsskatt i alle kommuner
– de må jo finansiere skatteletten ett sted 🙂

27.aug.2007 @ 09:58av Katrine

20 milliarder i skattelette til rederiene, jaha, jeg får begynne å spare snarest mulig for her lukter jeg lunta – det er “vanlige” folk som får regningen, tipper jeg.
Lurer på hvor smellen kommer…

27.aug.2007 @ 13:26av Snorre Valen

Adresseavisen melder i dag at 54 prosent av byens innbyggere støtter rushtidsavgift.

27.aug.2007 @ 14:24av Katrine

Snorre Valen, i følge NRK så sier 54,8 prosent trøndere nei til rushtidsavgift, mens 36,6 prosent sier ja. Så jeg velger derfor å ikke sluke artikkelen i adressaavisen rått, og dermed heller ikke artikkelen som er ute på NRK.no.
Link til NRKs artikkel:
nrk.no/nyheter/distrikt/nr…_trondelag/1.3296062
Link til Adressa.no:
www.adressa.no/nyheter/valget/article917605.ece

27.aug.2007 @ 14:30av Programsekretariatet

det vi vet er jo at de rødgrønne vil innføre eiendomsskatt. Og de ønsker seg denne rushtidsavgiften – det har jo miljøvernministeren og finansministeren sagt og det er deres departement i denne saken – og AP nekte å protestere skriftlig på dette…..
Rune G har et interessant poeng. Må disse avgiftene på plass for å finansiere 20 milliarder i lomma til rederne? NB – det er budsjettkonferanse i regjeringen i disse dager….

28.aug.2007 @ 15:04av Per Berge

Selvfølgelig blir denne avgiften innført som alt annet fra sosialistene. Og her gjemmer Stoltenberg seg galant bak de enkelte komuner den dagen disse innfører avgiften, sitat Stoltenberg:
“statsministeren, som sa at ingen kommuner må innføre en slik avgift mot sin egen vilje”.
Med andre ord har han som sedvanlig gjemt seg bak andre slik han og AP pleier å gjøre. Dette gir ham en full oppbacking for å innføre avgiften via komunene samtidig som han da går fri. For en sleiping han er.

TV 2 AS

Lars Hilles gate 30, Pb 7222, 5020 Bergen

Materialet på nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten avtale med TV 2 AS (utgiver) og/eller med annen klareringsordning (Kopinor www.kopinor.no eller Norwaco www.norwaco.no), er enhver lagring, eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring (herunder visning) bare tillatt når det er hjemlet i lov (til privat bruk, sitat og lignende). Utnyttelse i strid med lov eller avtale medfører erstatningsansvar, og kan straffes med bøter eller fengsel.