Crowdsourcing: En aha-opplevelse

Ofte handler journalistikk om å fange tall i et regneark. Det kan være en tidkrevende prosess. Men tenk om tallene kunne samle inn seg selv?

Det høres ut som magi, men er faktisk mulig. For denne helgen kunne jeg sitte begeistret foran skjermen min mens det ene tallet etter det andre la seg på plass i regnearket – helt av seg selv.

Men la meg begynne med begynnelsen, som var en mail fra kollega og kveldsredaktør i TV 2, Aleksander Valestrand. Han oppfordret et knippe musikkinteresserte kolleger til å komme med sine fem aha-favoritter.

Siden journalister generelt elsker lister kom svarene raskt, og det begynte å danne seg et mønster. Knut Olav Aarsnes foreslo et poengsystem, og snart hadde undertegnede laget et enkelt regneark.

Arket dyttet jeg ut på Google Documents før jeg via Twitter ba folk fylle på. I utgangspunktet var jeg skeptisk – å invitere hele Norge inn i et regneark høres ut som selve oppskriften på kaos.

Men det gikk oppsiktsvekkende fint. I løpet av noen timer hadde et trettitalls mennesker fyllt inn sine favoritter i regnearket. Alle forstod poengsystemet. Ingen rotet det til, tvert i mot. Noen (aner ikke hvem) rydddet og organiserte regnearket bedre enn jeg hadde fått til.
Resultatet ble denne listen over de mest populære aha-låtene i vårt lille utvalg:

115 Hunting high and
78 The Sun Always
75 I’ve been losing you
64 Stay on these
52 Take on me
36 Manhattan skyline
22 Velvet
20 The Swing of
18 Lifelines
17 Living Daylights
16 Scoundrel Days
14 Crying in the rain
13 Forever not
13 Cry Wolf
12 Celice
8 Weight of
8 Touchy
6 Foot of the Mountain
6 Mother nature goes
5 Angel
5 Living a Boy’s Ad
5 Minor Earth
4 Summer Moved On
3 Slender Frame
2 Here I Stand and Face
1 And You Tell me
1 Birthright
1 Soft Rain

Listen er spennende i seg selv, i allefall for oss som er vokst opp med aha. Samtidig ga dette lille eksperimentet meg et par-tre viktige aha-opplevelser når det gjelder sosiale medier:

For det første – kombinasjonen av Google Documents og Twitter gir uante journalistiske muligheter. På kort tid kan jeg som reporter dele research eller få hjelp til å samle inn ny. Jeg kan følge med mens tallene detter inn og kontakte dem som til enhver tid er aktive.

For det andre: Avstanden mellom idé og gjennomføring er kort. Ingen forberedelser er nødvendig svarene kommer raskt. Det er ikke snakk om en vitenskaplig undersøkelse, men det er mulig å fange en trend eller en stemning.

For det tredje – og dette tror jeg langt på vei er en sannhet innen alle sosiale medier: De friske, overraskende ideene kommer ikke før du prøver, deltar og deler. For via Twitter forteller for eksempel Erik Holten meg at innsamlingen av data kan gjøres enda enklere gjennom Google Docs.

Og tvitreren Geir Lyngstad Strøm har fått det for seg at han kan bruke Google Docs til noe helt annet:

– Artig eksperiment. Hvis det lykkes, tror jeg vi gjennomfører neste års lokale lønnsforhandlinger i fylkeskommunen i Google spreadsheet.

Kjetil H. Dale on Facebook