– Jeg er sponsor! Jeg er på tv!

Husker du linselusene?  Tenåringene som hoppet opp og ned bak fotballspillere da de ble intervjuet på tv?  Nå har de store sponsorene overtatt rollen.  De vil på tv – så ofte som mulig.

For noen år siden besøkte jeg et norsk OL-håp på treningsleir i utlandet.   Vi skulle lage en lengre reportasje og var sammen et par-tre dager.  I bagasjen hadde denne ambisiøse karen en hel rull med klistremerker fra Telenor. Før hvert intervju sørget han for at luen, trøya eller buksa ble utstyrt med sponsormerket.   Ja, han klistret til og med Telenor opp på senga da vi gjorde et intervju på hotellrommet.

Untitled

Historien dukket opp i hodet mitt da jeg så Lillestrøms Simen Brenne i en forhåndsreportasje før cupfinalen.  Går de virkelig rundt med sponsormerker på sine vanlige, sivile klær?  Eller sitter kanskje merkene litt løst? Jeg tipper vi snakker om klistremerker av samme type som mitt gamle intervjuobjekt.
   
Og når vi først er inne på cupen.  Under trekningen av semifinalene tidligere i høst hadde SAS forberedt seg grundig.   Målet var åpenbart å få inn logoen i hvert eneste tv-bilde.   Bak NFFs Trygve Bornø var det reist et stort banner med en stor SAS-logo øverst.   Nedover på plakaten var det klistret 10-15 ekstra logoer. Og på bordet ved siden av NFFs tradisjonelle sølvbolle stod en modell av et SAS-fly.

I tillegg hadde noen tatt seg tid til å merke hver eneste lapp i sølvbollen med SAS-logo. For sikkerhets skyld plassert OVER navnet til semifinalisten.

image16

 

Vi er kommet et stykke siden stadionreklame var noe som vakte debatt og reaksjoner i reklamefrie NRK.  Og vi venner oss til det meste.  Men virker sponsorene litt vel ivrige nå? Er all reklame god reklame?  Eller oppfører SAS og andre sponsorer seg som tenåringer som ikke får nok oppmerksomhet?

29.nov.2007 @ 15:00av Tom

Jeg har amnesti fra alt som har med fotball å gjøre. Jeg kan ingenting, vet ingenting og er ikke interessert. Når det gjelder reklameplassering måtte jeg allikevel trekke på smilebåndet her i høst. Jeg tok feil og trodde først at det var en spøk. Jeg kan godt leve med at det står SAS, Coca Cola, Pioneer rundt om på skjermen.
Når jeg derimot får høre at det nå kalles Adecco-ligaen, komplett.no-arena, Color Line-stadion etc. Da blir det rett og slett for dumt.

Om 15 år skal sikkert en eller annen kommentere en scoring som ble gjort på f.eks. Libresse-arena, men som i dag heter f.eks. Grandiosa-stadion.

21.des.2007 @ 00:39av Hei Kjetil- Kan du svare her tro?

Først en kommentar:
Jeg elsker nyhetskanalen!

Jeg liker måten dere legger sendeskjemaet opp på. Veldig stor tilhenger av live-reportasjer/intervjuer og pressekonferanser. Er det live-gir det grunnlag for et intenst, spenndene og uforutsigbart innhold. Stå på!

Tv’en min med Nyhetskanalen står alltid på i bakgrunnen når jeg er hjemme. Venter på at dere er først ute med siste nyhetsvarsel. Men: Savner flere MEDIENYHETER.

Hva med å ha en 5-minutters sending med medienyheter fra www.na24.no/propaganda ??? Dette hadde vært litt av en julepresang til oss journalister og infoarbeidere! Kan dere ikke diskutere dette? Jeg vet at mange av deres seere er nettopp medie og informasjonsmennesker, og disse bruker kampanje.com og propaganda sine nyheter flittig på nett.

5 minutter etter økonominyhetene eller 5 minutter før sporten? Eller kanskje 4 ganger om dagen før kl.17 ?? Har dette i det hele tatt vært diskutert Kjetil? Har dere noen planer om dette? Er dette noe som dere kunne vært gira på? Bare lurer….:) GOD JUL forresten!

04.mar.2008 @ 23:12av Emil

jeg er enig og for en 5 -minutters sending med medienyhter. Kona bruker alltid Se & Hør og Her & nå. og jeg savner det hos deres tv.