Fra ski til sykkel

Vi har allerede fått kjenne på våren, i hvert fall på østlandet, med varmerekord for mars måned flere steder. Skisesongen nærmer seg definitivt slutten. Mange setter punktum etter Birkebeineren og tar så frem sykkelen i stedet. Et godt tips er å ta seg tid til å ta vare på skiene før de settes bort. Fjern smurning og sett skiene inn med glider. Da vil det være mye hyggeligere å ta de frem igjen neste vinter, og du beskytter i tillegg skisålen gjennom sommerhalvåret.

Omtrent samme prinsipp gjelder for sykkelen. Hvis du ”glemte” å gå over den i fjor høst, er sjansene store for at den trenger en service nå. Gleden og opplevelsen på den første turen blir mye bedre om sykkelen fungerer som den skal. Kroppen trenger også gjerne litt ekstra tid i overgangsperioden. Selv om sykling er en skånsom bevegelsesmåte kan den ta på kroppen når du skifter bevegelsesform. Hold tilbake på intensiteten og kjør kortere turer i startfasen. Været kan jo fortsatt by på utfordringer og det gjelder å være godt kledd. Selv om solen varmer godt i solveggen, kan en vårtur på sykkelen være frisk. Ta alltid med en regnjakke/vindjakke på lomma. Dette gjelder også for dere som tar turen til varmere strøk, som for eksempel Mallorca. Det er alltid lurt å ta på en ekstra jakke i utforkjøringene. Når man kommer ned til en treningsuke i varmere strøk har mange tendens til å kjøre seg i senk. De fleste vil ha valuta for pengene, og utnytte været. Men resultatet kan fort bli at man kjører alt for mange timer og holder alt for høy intensitet. Dette kan i verste fall føre til overbelastning og skader. Gi deg selv tid. Ikke alle turer trenger å vare hele dagen!

Hvis du har ambisjoner for sykkelsesongen så er det lurt å være litt tålmodig. Sett opp et fornuftig rammeprogram og sett deg selv noen realistiske mål. Et mål kan for eksempel være antall timer og/eller økter i uka. Det er viktig å styre intensiteten på treningene også. Her er det mange som bommer. En klassisk feil er å kjøre halvhardt hele tiden. Vær fornuftig og hold litt tilbake på langturene. På intervalløktene kan man selvfølgelig dra på noe mer, men begynn heller litt for rolig enn litt for hardt. Starter du for hardt kan du fort ødelegge hele økten. Starter du litt for rolig er det bare å legge på et ekstra drag til slutt.

Gratulerer til Anders Aukland med seier i Birken og ny løyperekord i dag!