Små tips som kan få barn til å spise litt sunnere

Barna våre får i seg for mye søtt, usunt fett og salt. Slik kan du gjøre de smarte endringene i familiekostholdet.

«Vi har det travelt», sier mor. Barnet svarer: «Å nei, ikke pølse til middag i dag også?!» Et utsagn fra virkeligheten. En virkelighet jeg tror mange lett kjenner seg igjen i.  Uhensiktsmessig kosthold gir oss på kort sikt ukonsentrerte og trøtte barn. Magene deres rommer lite. Usunn mat tar opp plassen til den sunne maten. Selv om vi en gang i blant må akseptere halvveisløsninger, er det viktig å stoppe opp og gjøre et regnskap med hensyn til hva barna våre får i seg i løpet av en uke.

I gode gamle dager fikk vi lørdagsgodt. I dag er det oftere lørdag enn før. I sum tilbys våre barn mye søtt, usunt fett og salt.

Det er mange faktorer som utgjør summen av søtt, salt og fett som våre barn får i seg i løpet av en dag. Det er ofte de små tingene, det lille ekstra som du tror er uskyldig, som veier tungt når alt legges sammen. Et hverdagsmoment, som jeg brenner ekstra for, er maten barn (og voksne) får tilbudt på idrettsarrangementer. Der er det fortsatt mest vanlig å finne kaker, pølser og brus. Disse alternativene burde ikke eksistere der. På slike steder hører god, næringsrik mat til, mat som ungene kan være fysisk aktive på, lenge. Rocka Mat (www.rockamat.no) er et foretak som forsøker å bevisstgjøre omgivelsene og tar opp kampen ved å tilføre markedet sunne alternativer.  Produktene kan du lage selv, oppskrifter ligger på deres hjemmesider. 

Som med alt annet, så behøver vi ikke å være fanatiske for å skape små endringer for våre barn!

En presisering: Det usunne fettet og sukkeret får en ofte fra «junk food» og «ferdigmat». Det er viktig å huske at fett ikke er farlig, det er en veldig viktig bestanddel i barns kosthold. Det anbefales totalt sett å velge mindre fett fra fjøset og mest mulig fett fra planteriket og fra sjøen! Naturlig sukker fra frukt og grønnsaker og fullkorn er det selvfølgelig fritt frem å spise.

Noen tips til hverdagen:

  • Ta en titt innom www.helsenorge.no og få gode kostholdsråd.
  • Se at maten til barnet er fargerik og variert! Varier mellom forskjellige grønnsaker, frukter og bær samt forskjellige kilder til grove karbohydrater (brød, pasta, ris) samt rene kjøtt- og fiskeprodukter. Ha alltid litt av alle disse næringskildene i matpakken eller på tallerkenen.
  • Selv om barnet ikke vil ha, la det ligge en symbolsk porsjon på tallerkenen/ i matpakken utallige ganger, erfaring tilsier at det kan bli spist til slutt.
  • La barnet venne seg til at vann er tørstedrikk.  Har barnet ditt med seg vann på skolen eller drikker han/hun kun skolemelk i løpet av en hel dag på skolen? Send med en drikkeflaske.
  • Ta en titt i matpakken. Hvis den ser lik ut hver dag, er det ikke sikkert den er optimal. Små endringer kan optimalisere den!
    • Varier fargesammensetning (forskjellige frukt og grønnsaker)
    • Varier mellom forskjellige pålegg. Husk også fisk! Unngå søte, fete og salte pålegg.
    • Sjekk at brødet virkelig er grovt (se grovhetsskalaen og velg gjerne det groveste, minst ¾ grovt).
    • Og når det passer: Det er lov å legge noe helt annet enn den gode, gamle brødskiva i matpakken!
    • Pakk en ekstra matpakke, som barnet kan spise på slutten av skoledagen før middag, hvis barnet er fysisk aktiv etter skolen. Dette slik at barnet får i seg godt med næring før aktiviteter.
  • Skjær opp frukt og grønnsaker, lett tilgjengelig ettermiddagssnacks.
  • La barnet lage middag og/eller matpakkene sammen med deg. Gode vaner læres like fort som dårlige, og de læres tidlig!

Til slutt: Alt behøver ikke være perfekt! Litt er godt nok og utgjør en forskjell!

Ha en fin dag!

Siri Marte