Opprettholdelse er den største bragden.

For den som ønsker det, kreves det en stor porsjon motivasjon og handlekraft for å endre vaner. Enda mer kreves av den som ønsker å opprettholde endringene resten av livet.

Hvor mye vilje og utholdenhet skal til før du, som høyrehendt, endrer vane og automatisk begynner å pusse tennene med venstre hånd og greier å gjøre det resten av livet? For en voksen som skal endre vaner, kan en kanskje sammenligne kravet til opprettholdelse av livsstilsendringer med denne tannpussen (Iallefall for meg som er ekstremt høyrehendt;)?

Kanskje kjenner du deg igjen? De første ukene er kjøleskapet fylt av de flotteste frukter og grønnsaker. Noen uker senere er kålrota skrumpet inn (bakerst, lengst nede i kjøleskapet), brokkolien har gulnet og det nye sunne fiskepålegget har gått ut på dato? Den første måneden var du i bevegelse minst 30 minutter daglig, den neste måneden en gang i uken…og plutselig var det glemt (eller fortrengt) at du var ute etter å endre noe som helst. Eller, du gikk ned fem kilo på åtte uker. Etter tre måneder er du tilbake til utgangspunktet? Eller for ikke å snakke om Ole Johannes Øvretveit (http://blogg.bt.no/maratonmannen), som har gått ned 50 kilo, hvordan skal det bli å opprettholde det?

Ja, man står til slutt alene med valgene sine og har selv hovedansvaret for å holde ut, men…

Omgivelsene er i regelen ikke gode nok til å støtte den som ønsker å opprettholde livsstilsendringen sin. Når man har gått ned i vekt, er omgivelsene liksom «ferdig» med det. Og når støtten fra omgivelsene svinner og nyhetens interesse rundt livsstilsendringen er borte, vil motivasjonen lett dabbe av. Selv de små endringene kan da være lett å glemme og vanskelig å opprettholde.

Jeg har sterk tro på at du og jeg kan hjelpe mange til å opprettholde sine livsstilsendringer hvis vi fortsetter å heie etter at målet er nådd, lenge etter at målet er nådd, mange år etter at målet er nådd. Resten av livet.

Heia Ole Johannes!

Siri Marte:)

PS! Husk, en livsstilsendring behøver ikke være å gå ned 50 kilo! Det kan også være noe så enkelt som å velge et grovbrød i stedet for et halvgrovt brød til frokosten, eller å ta trappene i stedet for heisen på jobben;)! Kan hende du trenger å bli heiet på likevel, lenge, for at endringen skal bli en vane/noe som det går automatikk i!

 

 

 

 

  • Aguero er en av de med lite muskelmasse? Kraftig og ekstremt tyngdepunkt, selvfølgelig overlever han

  • Genialt! Fantastisk bra skrevet artikkel 😉