Trenger du sprettrumpe?

Fredag ble vi lovet sprettrumpe på 12 uker. Gid det var mulig.

Jeg leste bare forsiden på tabloidavisen, så jeg kan egentlig ikke uttale meg om innholdet. Men forsiden var mer enn nok. Det sto 12 uker.

Erfaringsbasert kunnskap er viktig. Men i bunnen av all veiledning må det ligge realisme og forskningsbasert kunnskap. Vi må ikke love urealistiske eller tilnærmet uoppnåelige resultater, det er demotiverende på sikt. Hvem gir ikke opp når rumpa fortsatt oppleves flat etter 12 uker med tabloidavisenes rumpeøvelser? Kun den mest motiverte vil hive seg på 12 nye uker. Jeg betviler også det smale fokuset; «sprettrumpe». Jeg tillater meg likevel å dvele ved det.

Et løfte om sprettrumpe på 12 uker er dristig. Har du flat rumpe, bred, smal, asymmetrisk, nedoverrumpe, bortoverrumpe, hvilken-som-helst-rumpe, så er nok dette en rumpeform du har arvet samt formet gjennom livet ditt, og som du må leve med, hvis du ikke er forberedt på å legge ned et betydelig stykke arbeid. En liten rumpe kan bli en fyldig rumpe og en fyldig rumpe kan bli en liten rumpe ved at man enten øker eller reduserer muskelmasse og/eller fettmasse. Det kan man nok love over tid. Men at formen på rumpa di blir vesentlig forandret av et 12 ukers treningsprogram, det er tull for de fleste.

(Nå kommer det helt an på hva en definerer som sprettrumpe, selvfølgelig. Jeg definerer sprettrumpe som en synlig muskuløs oppover-rumpe.)

Å øke muskelmasse kan gi mer «sprett» i enden. Men muskelmasseøkningen hos en mosjonist med begrenset tid til trening, er ikke så stor at man kan garantere folk flest å vandre ned Karl Johan med splitter ny sprettrumpe om 12 uker.

”The butt-naked truth” er altså: Kun et mindretall vil evne å få sprettrumpe på 12 uker. Skal man opparbeide en form for sprettrumpe må de fleste, som begynner med et relativt flatt utgangspunkt, trene sessen i måneder og år for å få en tverrsnittsøkning i muskulaturen som bidrar til en estetisk endring i form av sprettrumpe.

Dessuten må sprettrumper vedlikeholdes. Trening er ferskvare.

Den utrente har stort potensiale for å oppleve endring som følge av trening raskt, så ikke gi opp hvis dette er noe du ønsker deg! Jeg vil ikke ta fra deg motet. Jeg vil bare ikke at du skal miste motet etter 12 uker, hvis du ikke skulle se noen endring. Med hardt arbeid over tid  kan en trimmet bakside opparbeides.

Selv om det ble mye snakk om bakender her, så hadde jeg ikke tenk at hovedbudskapet mitt skulle være at det krever arbeid å forme en sprettrumpe. Det som i utgangspunktet engasjerte meg, i tillegg til at vi stadig blir bomardert med hårete løfter, var det smale treningsfokuset. Hvorfor har vi behov for sprettrumper? Blir vi lykkeligere av slike?

Jeg ønsker meg sårt en ”fornøyd-med-meg-selv-trend” snart! En trend større enn den vi har i dag. Daglig tar mange direkte eller indirekte stilling til egen kropps utseende. Omgivelsene foreslår stadig at vi kan forbedre oss ved å modellere kroppene våre til å passe inn i en idealform. Daglig spilles det på vår selvfølelse og mange kjemper med tanker om at kroppen aldri blir bra nok. Og de som kjemper mest, sier det så godt: «Det er slitsomt».

Jeg har døtre. De kan lese. Jeg vil de skal være fornøyde med kroppen sin, som den er.

La oss derfor bruke de neste 12 ukene på å trene på å bli glad i den rumpa vi har!

 Og la oss trene rumpa fordi vi har lyst til å bevege den sammen med resten av kroppen, fordi vi vil ta vare på helsa over tid og fordi bevegelse gjør oss godt fysisk og psykisk!