Tips til rulleskituren

Sommeren er over oss, og det er kun landslagsløpere og andre hardtsatsende utøvere som oppsøker Sognefellet eller andre høytliggende steder for å trene spesifikt på langrennsski på denne årstida.

Det finnes imidlertid et annet alternativ som gir tilsvarende treningseffekt som Northug sine sommerskiturer med ski på beina. Jeg snakker da om rulleski. For en løper som har eksempelvis Birken som mål, er det definitivt en fordel å gå en del på rulleski også på sommeren og høsten. Jeg har hørt veldig mange som forteller om hvordan de rett og slett «visna» i armene eller stivnet i ryggen under turrenn. Slike opplevelser kan enkelt forebygges ved å begynne forberedelsene allerede nå.

Hvis man kun trener løp og sykkel sommerstid, holder man selvfølgelig motoren brukbart ved like, men overkroppsmuskulaturen blir da minimalt aktivert. Legger man derimot inn en rulleskitur eller to hver uke, sikrer man at overkroppsmuskulaturen holdes intakt, samtidig som man får nyttig teknisk trening.

Storparten av turløperne foretrekker ren staketrening når de går på rulleski. For min egen del har jeg aldri vært redd for å også gå en del diagonalgang når brattheten på bakkene tilsier det. Da jeg kom inn på elitelaget midt på 90-tallet var det nærmest tabu å sparke fra på klassiske rulleskiturer. Gutta ble riktignok bra til å stake, men jeg er temmelig sikker på at masse dyp staking i motbakker la grunnlaget for en stor hyppighet av prolapser blant flere av våre beste løpere.

Jeg er opptatt av at enhver rulleskitur bør ha et innhold, da staking på lette ski i lett terreng ikke nødvendigvis gir all verdens treningseffekt. Intervaller fungerer utmerket også på rulleski, selv om man selvfølgelig bør være forsiktig på tur ned hvis man kjører intervalldragene i en motbakke. Jeg har også tro på en del enkle styrkeøvelser på rulleski. Selv la jeg alltid inn ei ukentlig økt med såkalt «styrkestak». Det kan gjennomføres på flere måter. En av mine favorittøvelser er «diagonalstak», der man står med samla bein mens armene jobber som i diagonalgang. Da trenger man ikke den store hellinga på bakken før man begynner å kjenne det. Jo mer stabil og oppreist overkropp, jo tyngre blir det. Finn en slak bakke og start med å kjøre 3-4 x 2 min diagonalstak, så er jeg sikker på at du vil kjenne det både der og da og dagen etterpå.

Skøyting på rulleski setter enda høyere krav til både balanse og plass i bredden, men du verden så artig det er! I likhet med klassisktreninga anbefaler jeg at man gir øktene et innhold, og en fin øvelse her kan være å skøyte uten staver. Legger man inn noen minutter uten staver, er man sikret både balansetrening og god styrketrening for beina.

God tur!

  • En stor fan!

    hvis du skulle vært en frukt hvilken og hvorfor?

  • frida

    hva det fløut og synge til egor

  • Anil Chopra

    Bra råd med nye vinkler.

  • Marius Solli

    Hei sann. Er på utkikk etter noen frivillige medhjelpere til et frieri flash mob style. Er det noen som kunne tenke seg det?

  • marlenelindtner

    Er du klarer hvor vanskelig det er å kommentere på bloggen din?? «Pcen tillater ikke pop-ups» og det ene med det andre. Og nå som jeg endelig får kommentert, har jeg ikke noe fornuftig å komme med, annet enn at jeg synes en medley av ukas dancemoves ville vært kult – og at jeg håper mange møter opp. Tips: lag facebook-event. Alle er med på det.

  • Anonym

    Jeg ville ha likt sånn LMFAO dans, sånn løpe på stedet dans:)

  • Hvis du vil skape en flashmob som virkelig setter seg, så må du uten tvil ta Michael Jackson sin «The drill». Ikke er den så alt for vansklig heller. Legger med link så du ser hva jeg mener!

    http://www.youtube.com/watch?v=mKtdTJP_GUI&feature=relmfu

    Og for å gjøre det ennå lettere, så har koreografen til Michael Jackson selv lagt ut en tutorial på youtube til dansen!

    http://www.youtube.com/watch?v=9awyYESUm78

    Hadde vært utrolig morsomt å sett deg få til det iallfall 🙂

  • Linda Nergård

    Koreografi må jo være en medley av alle «ukas dænsmove»! 😉

  • Du kan ta det på operaen eller i Vigelandsparken.
    Sang, du kan ta Show me the way – Alexsandra Stan eller Justin Bieber – Mistletoe ( Mistletoe passer veldig bra fordi det er jo snart jul)
    Koreografi, Da kan du ta litt danse trinn fra freestyle disco jazz, hi-popp og du MÅ ha med moonwalk. 

    Super mange klemmer fra Tiril, Maja, kristine og Anja! ♥