Ferietrim litt utenom det vanlige

De fleste jeg kjenner tar nå sommerferie og setter kursen mot varmere strøk. Jeg drar til regnvåte Haugesund for å delta på Ironman.

KLARE FOR HAUGESUND: Den erfarne triatleten Christen Skjerven (til v.) og den litt mindre erfarne Eivind A. Pettersen fra TV 2 Sporty tester den idylliske sykkeltraseen utenfor Haugesund. Søndag klokken 08.00 står begge på startstreken i Norges første offisielle Ironman-konkurranse.

113,1 knallharde kilometer i vann og på land. Helt frivillig. Og det midt i den helligste feriemåneden. Jeg kan ikke ha tenkt særlig klart da jeg trykket «bekreft» i påmeldingsfanen til Ironman Haugesund før jul i fjor.

Kanskje ble jeg blendet av at dette er tidenes første offisielle Ironman i Norge. Et triatlon kan hvem som helst arrangere, men Ironman er et beskyttet varemerke med VM-finale på Hawaii hvert år. Ironman-brandet innebærer strenge krav til arrangør, utøvere og løypetrase, der halve byen blir avstengt.

Så nå står jeg her. Spent. Mens værmeldingen for søndag sier regn. Og det er ingen vei tilbake.

Triatlon er sporten som skiller mus og menn. Der du fysisk må innom den mørkeste kjellerkroken før du er i mål. Dette vet jeg, for jeg har allerede en Ironman under beltet. Debuten på Askøy utenfor Bergen i 2011 ble en blandet opplevelse. Lykkefølelsen over å ha fullført kan ikke beskrives, ei heller skuffelsen over å sprekke på løpingen. Ni uker trening var ikke nok, selv om jeg kom i mål. Jeg bestemte meg for å ta revansje.

Etter tolv måneder med målbevisst trening har sannhetens time kommet.

1,9 kilometer svømming i åpent vann. 90 kilometer solosykling på landeveien. Og en halvmaraton i Haugesunds gater som dessert. Dette er hva som venter meg og 500 andre triatleter søndag morgen klokken 08.00. Mens du ligger og koser deg under sommerdynen, god og mett etter grillmat og jordbær – og kanskje et glass eller tre – fra kvelden i forveien, står jeg barbeint på kanten av Skeisvatnet i våtdrakten og badehetten min.

Uheldigvis for deg som fortsatt befinner deg på sommerferie i Sør-Norge har værdamene i Storm meldt 12 grader, regn og lett bris søndag. Litt kjipt, tatt i betraktning at det i skrivende stund er sol og 25 grader.

Hva er viktig for å bli en jernmann? Jeg har valgt å fokuser på tre ting: Trening, kosthold og utstyr.

FULL RULLE: TV 2 Sportys reporter på treningstur med skiverdensmester Terje Langli (til v.). Hans beste rulleskiråd kan du lese mer om på www.tv2.no/sporty

Trening: Min Sporty-treningsdagbok viser at jeg har snittet på 11,5 timer fysisk trening ukentlig siden oktober i fjor. Det siste halvåret har jeg syklet 2100 kilometer på rulle og landevei. Deltatt på ukentlige spinning- og svømmetimer med instruktør. Jeg har gått 450 kilometer langrenn og løpt 300 kilometer flatt. Likevel føler jeg at det kanskje ikke er nok! En elitetriatlet trener dobbelt eller tredobbelt så mye! Men han har ikke full jobb ved siden av.

Løping er bokstavelig talt min akilleshæl siden jeg har et par rustne volleyballknær. Etter råd fra Sporty-ekspert Johan Kaggestad har jeg supplert med gåing, motbakkeløp – og golf. Sistnevnte er mitt eget påfunn.

Å lære kroppen å trene med høy intensitet over lang tid er viktig i triatlon. Derfor har jeg kjørt flere seige treningsøkter i måneden med varighet på tre-fire timer. Gjerne ispedd blokktrening der du først sykler eller svømmer, og så løper en tur rett etterpå. Slik vi gjør på helgesamlingene i Bergen Triathlon Club: 1 time svøm, 2 timer spinn, 1 time løp. Jeg har i løpet av våren debutert i to sykkelritt (Skjærgårdsrittet 85 km og Bergen-Voss 162 km). Jeg har løpt Fana-karusellen (5 km gateløp), tatt idrettsmerket, deltatt i seks sprinttriatlon og gått langrenns-Birken (54 km), noe du kan lese om i tidligere blogger og reportasjer på tv2.no/sporty 

Kosthold: Her venter du sikkert at jeg skal legge ut om gulrotsaft og grønnsaker. Tvert imot. Når du trener mellom 45 og 70 timer i måneden (april og mai) er det viktigste å spise nok. Det er jeg god på! Jeg tar omega-3 hver morgen, og en salat i kantina i ny og ne, men må innrømme at jeg ellers har fråtset i både cola og pizza. En triatlet spiser for to. Likevel har jeg gått ned to kilo siden jul. Langturer brenner fett! Under en ironman regner jeg med å forbrenne 5000 kalorier. Halvparten bør jeg spise og drikke underveis i form av sportsdrikk, gel og barer. Nam!

TEMPOSYKKEL: En skikkelig triatlonsykkel koster flesk, men du sparer mange minutter på en aerodynamisk og komfortabel sittestilling når du sykler solo. At du ligner på uhyret i Alien-filmene får så være.

 

Utstyr: Triatlon er i teorien en ganske basic idrett: Du trenger en sykkel, badebukse og et par joggesko. Men ikke i praksis. I Norge er det så kaldt at man trenger våtdrakt. Pris: 2500 kroner. Og så er det kjekt å ha en pulsklokke som logger svømmemeter, antall tak, løypeprofil, kalorier og kilometer i timen på sykkel og løp. Pris: 3000. Joggesko har alle, men trener du mye løping bør du ha minst to par å veksle mellom, i tillegg til et konkurransepar. Pris: 3000 kroner, inkludert klubbrabatt. Og så må du ha treningstøy med klubblogo på, sykkelsko, regntøy og overtrekk.

Så var det denne sykkelen, da. Trek-raceren jeg kjøpte for 12.000 kroner i fjor holder fint til Voss, men Ironman er en helt annen idrett.

Her er det nemlig ikke lov å drafte, altså ligge i ryggen på konkurrentene. Du må gjøre hele jobben selv, og dermed er det viktig å ha en mest mulig aerodynamisk sittestilling. Ingen seriøs triatlet stiller til start uten tempostyre. Jeg er så heldig å ha en kollega som er på Italia-ferie. Han har tilbudt å låne meg sitt 100.000-kroners karbonmonster med platehjul og limedekk. Og eggeformet hjelm. Den går fort! I forrige uke prøvesyklet jeg (her overlater vi ingenting til tilfeldighetene!) Haugesund-løypa, og kan skrive under på at du sparer mye tid på temposykkel i en flat, vindfull og lettkupert løype. Da får det heller være at jeg ligner på uhyret i Alien-filmene fra 1980-tallet. At det er trafikkfarlig å ligge over forhjulet og kikke ned på asfaltstripen er en annen historie…

Så nå gjenstår det å se om sluttiden søndag står i stil med forberedelsene. Om jeg klarer å barbere persen min fra 6.19 til godt ned på femtimerstallet! Eller om jeg burde droppet alt treningsmaset og heller ligget på en solseng! Svaret får du i neste blogg!

PS: TV 2 sender utdrag fra Ironman Haugesund og andre store triatloneventer på Sportskanalen.

  • Dette hørtes spennende ut Eivind! Kul reportasje 🙂 Håper du kom deg i mål, og at du fikk deg en velfortjent pizza og cola da du var ferdig 🙂

  • Takk for det, Trine! Du vet jo allerede at jeg kom helskinnet i mål i Haugesund. Var godt med en kald cola da – men pizzaen venter jeg med til helga! Håper du står på og trener bra med de nye joggeskoene! Stå på!

  • Good luck Ben 🙂 Keep on writing….we are always reading  your blog 🙂

  • Good luck Ben 🙂 we always read this blogg 🙂

  • Anonym

    Hi!
     I don`t know what planet you`re from! You talk about numbers in obama`s favor? First of all the number 7,8 is not only highly controversial but down out right wrong! The real numbers will come out soon and you will see that the number 7,8 is false and a desperate try from obama to get back into the race. I can tell you that both analyst` s on wall street and people in the congress are investigating where these numbers really came from! The majority of the American people don`t believe in these numbers and the majority of the American people don`t want obama to continue to occupy the white house and do more devastating damage to our country! And further more, the amount of money obama takes in are far less than Romney`s! Get a grip on what you`re talking about. You have clearly no idea of what you are talking about! Check your facts and stop dreaming. Get yourself some real knowledge! How on earth did they let you write articles and how on earth did they let you get to comment on American politics in the first place? Moron!