Den grusomme sannheten om sykkelbyen Bergen

Denne uken er det sykkel-NM, og Bergen skal prøve å fremstå som hele Norges pedalby. Vi som bor her vet bedre.

LAGT I GRUS: Fra 17.-24. juni arrangeres sykkel-NM i Bergen, og snart kan byen bli vertskap for sykkel-VM. Men for innbyggerne er Sykkel-Bergen et mareritt. Slik ser sykkelstien mellom Nesttun og Skjold ut akkurat nå.

TV 2 Sporty har testet hovedsykkelåren fra Nesttun i sør til Åsane i nord. En strekning på knappe tre mil. De grusomme detaljene skal vi komme tilbake til senere i artikkelen.
Men terningkastet på Sykkel-Bergen kan du få allerede nå: 1.

Går i stå 
Aller først: Jeg har ikke noe imot sykkel-NM. Bergen har mange ivrige syklister og talentfulle juniorer som trener hardt og fortjener å få vise seg frem på hjemmebane. Men reklameeffekten for byen kunne vært ti ganger større om Bergen hadde vært en by det var enkelt og trygt å sykle i.

Jeg tilhører de skarve tre prosentene som drister seg til å bruke sykkel som daglig transportmiddel mellom De syv fjell. I andre norske byer er tallet på nyttesyklister langt høyere. Jeg forstår hvorfor.
Når du ber Googlemaps.com gi deg en sykkelveiguide fra A til B går nettstedet i stå. For det finnes ingen gjennomgående sykkeltrasé i Norges nest største by!

BOM STOPP: Dette er sykkelstien langs en av Bergens mest trafikkerte motorveier. Ved bomstasjonen i Sandviken møter du kryssende bilister som kun er opptatt av én ting: Å komme fortest mulig opp i fart.

It’s a jungle out there
Sykkel-Bergen er en lovløs jungel. Der de sterkeste overlever, de svake dukker under. Selv Tarzan ville tenkt seg om før han kastet seg ut i dette trafikkaoset.

Sykkel-NM blir garantert en artig opplevelse for deltakere og publikum. Festen startet med fellesstart i Åsane søndag 17. juni før man fortsetter med lagtempo og temporitt i Øygarden. Så er det gateritt på Bryggen fredag 22. juni og fellesstart i Åsane 24. juni som The Grand Final.
Trafikken blir lagt om og sikkerheten for ryttere og tilskuere satt i høysetet.

Dødelige feller
For oss som bor her er det langt fra trygt på to hjul. Jeg sykler daglig den relativt korte strekningen fra Lønborg i Ytre Sandviken til TV 2 på Nøstet. 7,2 kilometer.

Her passerer jeg en rekke potensielt dødelige trafikkfeller:
1) Sykkelstien går tvers igjennom flere busstopp, hvor publikum bare er opptatt av å se etter neste buss, ikke om det kommer en syklist susende.
2) I flere travle bilkryss dundrer bilene rett til høyre over sykkelfeltet, med fare for å kjøre deg ned.

PUNKTERINGSFARE: Her, på flisete metall og finerplater, mener Vegetaten at du skal sykle mellom Sandviken og sentrum.

3) I ni måneder har vegetaten jobbet med utbedring av påkjøringsfeltet ved bomstasjonen i Sandviken. Arbeidet skulle egentlig bare tatt fire uker. Et midlertidig sykkelfelt er bygget på et stillas laget av finerplater med skrøpelig, tynt metall som antisklifunksjon. Metallet ble fliset opp etter bare noen dager, og Gud vet hvor mange syklister som har punktert her.
4) Fra Bryggen, videre over Fisketorget og Torgallmenningen, og hele veien gjennom sentrum til Florida, er det Texas. Her finnes knapt sykkelfelt, du må veksle mellom fortau og gater, sykle mot enveiskjørt trafikk, og styre i sikksakk mellom biler og fotgjengere.

TUNELL: Et eksempel på en av flere metalltuneller du må igjennom dersom du sykler fra Nesttun til Lagunen i Bergen.

 5) Fra Nesttun til Lagunen, Vestlandets største kjøpesenter, er sykkelstien delt opp med gruspartier og metalltunneler som følge av Bybane-utbyggingen. Skiltingen er mildt sagt mangelfull.

To plusser i margen 
Legger vi til elendig brostein, høye fortau, omkjøringer, ulovlig uteservering som stjeler areal og mer veiarbeid har du sykkelbyen Bergen i et nøtteskall.
Den gamle Osbane-traseen og sykkelfeltene i Helleveien gir plusspoeng. Men der stopper også skrytet.

Søker sykkel-VM
På tross av sin elendige sykkelstatus har Bergen freidig nok søkt om å få arrangere sykkel-VM i 2016. «Pinlig»”, sier den profilerte Rødt-politikeren Torstein Dahle.
Og jeg sier meg enig. Før man øser ut millioner på et prestisjeprosjekt som VM bør man først ordne opp på hjemmebane.
Byråd Filip Rygg (Krf) svarer at Bergen allerede har bygget ut 50 enkeltstrekninger for sykkel. Og man skal bruke ytterligere 15-20 millioner kroner på sykkelvei frem mot 2016-2017.
Sykkelskandale Skandalen som Bergens Tidende avdekket på Kokstad-Flesland i fjor ligger oss fortsatt friskt på minnet: Her er 46 millioner kroner svidd av på en sykkeltrase i utkanten av byen som nesten ingen bruker, og som snart må legges om grunnet Bybanen!

Parkerer sykkelen for godt
Transportøkonomisk Institutt proklamerer, med regjeringens velsignelse, at sykkel blir stadig viktigere som transportmiddel. Når vi i fremtiden forflytter oss kortere distanser, mellom 5 og 20 kilometer, er sykkelpendling stikkordet. Andelen syklister skal økes fra tre til 10 prosent.
Inntil Bergen har fått en gjennomgående sykkeltrasé mellom sør og nord, og øst og vest, tror jeg det knapt er mulig å rekruttere en eneste ny jobbsyklist. Jeg kjenner flere som har parkert tohjulingen, og nå tar bilen, fordi sykkel-Bergen er for farlig.

KONFLIKT: Gang- og sykkelstien mellom NHH og Sandviken har ikke separate felter for gående og syklende. Ned denne bakken kommer syklister i 40 km/t, og kan risikere at beboere åpner en av dørene i veggen til høyre.

Overlever jeg?
Ifølge Trygg Trafikk søker 4500–5000 nordmenn årlig legehjelp etter sykkelulykker. De alvorligste skadene er hode- og nakkeskader. I verste fall dør du.
Enn så lenge gjør jeg korset tegn, spenner hakrereima på hjelmen enda strammere, og ber til høyere makter om at jeg overlever nok en dag i trafikken.