Den grusomme sannheten om sykkelbyen Bergen

Denne uken er det sykkel-NM, og Bergen skal prøve å fremstå som hele Norges pedalby. Vi som bor her vet bedre.

LAGT I GRUS: Fra 17.-24. juni arrangeres sykkel-NM i Bergen, og snart kan byen bli vertskap for sykkel-VM. Men for innbyggerne er Sykkel-Bergen et mareritt. Slik ser sykkelstien mellom Nesttun og Skjold ut akkurat nå.

TV 2 Sporty har testet hovedsykkelåren fra Nesttun i sør til Åsane i nord. En strekning på knappe tre mil. De grusomme detaljene skal vi komme tilbake til senere i artikkelen.
Men terningkastet på Sykkel-Bergen kan du få allerede nå: 1.

Går i stå 
Aller først: Jeg har ikke noe imot sykkel-NM. Bergen har mange ivrige syklister og talentfulle juniorer som trener hardt og fortjener å få vise seg frem på hjemmebane. Men reklameeffekten for byen kunne vært ti ganger større om Bergen hadde vært en by det var enkelt og trygt å sykle i.

Jeg tilhører de skarve tre prosentene som drister seg til å bruke sykkel som daglig transportmiddel mellom De syv fjell. I andre norske byer er tallet på nyttesyklister langt høyere. Jeg forstår hvorfor.
Når du ber Googlemaps.com gi deg en sykkelveiguide fra A til B går nettstedet i stå. For det finnes ingen gjennomgående sykkeltrasé i Norges nest største by!

BOM STOPP: Dette er sykkelstien langs en av Bergens mest trafikkerte motorveier. Ved bomstasjonen i Sandviken møter du kryssende bilister som kun er opptatt av én ting: Å komme fortest mulig opp i fart.

It’s a jungle out there
Sykkel-Bergen er en lovløs jungel. Der de sterkeste overlever, de svake dukker under. Selv Tarzan ville tenkt seg om før han kastet seg ut i dette trafikkaoset.

Sykkel-NM blir garantert en artig opplevelse for deltakere og publikum. Festen startet med fellesstart i Åsane søndag 17. juni før man fortsetter med lagtempo og temporitt i Øygarden. Så er det gateritt på Bryggen fredag 22. juni og fellesstart i Åsane 24. juni som The Grand Final.
Trafikken blir lagt om og sikkerheten for ryttere og tilskuere satt i høysetet.

Dødelige feller
For oss som bor her er det langt fra trygt på to hjul. Jeg sykler daglig den relativt korte strekningen fra Lønborg i Ytre Sandviken til TV 2 på Nøstet. 7,2 kilometer.

Her passerer jeg en rekke potensielt dødelige trafikkfeller:
1) Sykkelstien går tvers igjennom flere busstopp, hvor publikum bare er opptatt av å se etter neste buss, ikke om det kommer en syklist susende.
2) I flere travle bilkryss dundrer bilene rett til høyre over sykkelfeltet, med fare for å kjøre deg ned.

PUNKTERINGSFARE: Her, på flisete metall og finerplater, mener Vegetaten at du skal sykle mellom Sandviken og sentrum.

3) I ni måneder har vegetaten jobbet med utbedring av påkjøringsfeltet ved bomstasjonen i Sandviken. Arbeidet skulle egentlig bare tatt fire uker. Et midlertidig sykkelfelt er bygget på et stillas laget av finerplater med skrøpelig, tynt metall som antisklifunksjon. Metallet ble fliset opp etter bare noen dager, og Gud vet hvor mange syklister som har punktert her.
4) Fra Bryggen, videre over Fisketorget og Torgallmenningen, og hele veien gjennom sentrum til Florida, er det Texas. Her finnes knapt sykkelfelt, du må veksle mellom fortau og gater, sykle mot enveiskjørt trafikk, og styre i sikksakk mellom biler og fotgjengere.

TUNELL: Et eksempel på en av flere metalltuneller du må igjennom dersom du sykler fra Nesttun til Lagunen i Bergen.

 5) Fra Nesttun til Lagunen, Vestlandets største kjøpesenter, er sykkelstien delt opp med gruspartier og metalltunneler som følge av Bybane-utbyggingen. Skiltingen er mildt sagt mangelfull.

To plusser i margen 
Legger vi til elendig brostein, høye fortau, omkjøringer, ulovlig uteservering som stjeler areal og mer veiarbeid har du sykkelbyen Bergen i et nøtteskall.
Den gamle Osbane-traseen og sykkelfeltene i Helleveien gir plusspoeng. Men der stopper også skrytet.

Søker sykkel-VM
På tross av sin elendige sykkelstatus har Bergen freidig nok søkt om å få arrangere sykkel-VM i 2016. «Pinlig»”, sier den profilerte Rødt-politikeren Torstein Dahle.
Og jeg sier meg enig. Før man øser ut millioner på et prestisjeprosjekt som VM bør man først ordne opp på hjemmebane.
Byråd Filip Rygg (Krf) svarer at Bergen allerede har bygget ut 50 enkeltstrekninger for sykkel. Og man skal bruke ytterligere 15-20 millioner kroner på sykkelvei frem mot 2016-2017.
Sykkelskandale Skandalen som Bergens Tidende avdekket på Kokstad-Flesland i fjor ligger oss fortsatt friskt på minnet: Her er 46 millioner kroner svidd av på en sykkeltrase i utkanten av byen som nesten ingen bruker, og som snart må legges om grunnet Bybanen!

Parkerer sykkelen for godt
Transportøkonomisk Institutt proklamerer, med regjeringens velsignelse, at sykkel blir stadig viktigere som transportmiddel. Når vi i fremtiden forflytter oss kortere distanser, mellom 5 og 20 kilometer, er sykkelpendling stikkordet. Andelen syklister skal økes fra tre til 10 prosent.
Inntil Bergen har fått en gjennomgående sykkeltrasé mellom sør og nord, og øst og vest, tror jeg det knapt er mulig å rekruttere en eneste ny jobbsyklist. Jeg kjenner flere som har parkert tohjulingen, og nå tar bilen, fordi sykkel-Bergen er for farlig.

KONFLIKT: Gang- og sykkelstien mellom NHH og Sandviken har ikke separate felter for gående og syklende. Ned denne bakken kommer syklister i 40 km/t, og kan risikere at beboere åpner en av dørene i veggen til høyre.

Overlever jeg?
Ifølge Trygg Trafikk søker 4500–5000 nordmenn årlig legehjelp etter sykkelulykker. De alvorligste skadene er hode- og nakkeskader. I verste fall dør du.
Enn så lenge gjør jeg korset tegn, spenner hakrereima på hjelmen enda strammere, og ber til høyere makter om at jeg overlever nok en dag i trafikken.

  • Blogge mereeee! 🙂

  • Det finnes mye bedre ting å gjør en å sykle rundt i illusjonssirkler

    • Torbjørn Helgesen

      Det gjør det, så det må du slutte med.

  • Gode Eivind! Du er særdeles dårlig oppdatert på både budsjetter, planer og sykkelveier i den vakre byen både du og jeg bor i! Ikke vanskelig i å være enig i at det sentrum-nord er ekstra krevende, dette skal og må løses samtidig som vi nå planlegger bybanen mot nord. Bergen har nettopp vedtatt å tredoble investeringene. Du skriver «15-20 millioner kroner på sykkelvei frem mot 2016-2017». Hadde du lagt på en null, dvs 150-200 millioner ville du være nærmere sannheten, men det er kanskje en uvesentlig detalj.

    I neste uke vedtas traseen for sentrum sør, med dette har vi en sammenhengende trasee fra Os til Festplassen midt i sentrum. At denne må gå nordover er vi helt enige om, dette arbeidet vil selvsagt fortsette samtidig som vi nå regulerer bybanen mot nord.Bybanen er ellers et nøkkelord. I tillegg til å ha økt sykkelinvesteringene i Bergensprogrammet, finansierer bybanen nye sykkelveier der vi bygger. Feks mot Flesland som vil få gode løsninger, kall det gjerne en skandale at Vegvesenet(ikke Bergen kommune) bygde sykkelvei til Flesland, men i motsetning til alle rykter som verserer kan jeg informere om at den ikke skal rives. Noen skandale er det derfor ikke.Mye kan bli bedre, men dette blogginnlegget er jo bare en smørje av påstander som også er feil adressert. Flere av bildene som tas er jo knyttet til Statens Vegvesen sitt arbeid, det kan neppe Bergen som vert for sykkel NM svare for.PS! Jeg tar når som helst en prat om dette. Gi en lyd hvis du vil ha oversendt både budsjetter og vedtatte planer.

    • Hvordan kan Bybanen være et nøkkelord for sykkelvei utbygging når Bybanen ikke har bidratt til en cm ny sykkelvei langs den traseen som faktisk eksisterer idag. Inndalsveien er blitt praktisk talt fjernet som mulig sykkelrute etter bybanen.
      Sammenhengende sykkelvei fra Os til sentrum. Det har vi hatt lenge og traseen er elendig. Fjøsangerveien som et rotete innkjørsel, busstopp, fotgjenger preget sirkus. Nygårdsbroen, hvordan kan dette forklares, syklende til sentrum befinner seg uten varsel i feil kjøreretning ved Florida bybanestopp. Det gjenspeiler hele sykkelopplevelsen i Bergen. Stykkevis, delt, lite gjennomtenkt og krampeaktig. For alle nye veiprosjekter som er blitt gjennomført i sentrumsområdet er ingen ny sykkelvei anlagt. Tror dere at en trase gjennom sentrum gjør sentrum sykkelvennlig? Om biler eller fotgjengere hadde en trase å komme seg gjennom sentrum på, ville det vært tilfredstillende? Dere har brukt tiår på å fable om denne ene fantasi traseen, men selv om den en gang i min livstid kommer er ikke dette noe å være fornøyd med som Norges nest største by. Vi har mistet flere meter med sykkelfelt og sykkelvennlige ruter i sentrum enn er blitt anlagt.
      Plukk og miks, ditt svar på blogginnlegget er som en dårlig salg på smågodt. Jeg tar gjerne en prat, fra sykkelsetet fra Minde til sentrum.
      Sykler du?

  • Oddny Miljøteig eller hva hun nå heter, sa engang om jeg ikke tar HELT feil (uansett har jeg hørt flere si det samme) at Bergen bør se til København. Ikke i min villeste fantasi kan jeg finne EN likhet mellom Bergen og København, verken som by nå, eller som framtidig sykkelby. Lille Bergen er en by med 263 000 mennesker fordelt på ett stort område med fjell og fjord. jeg repeterer, FJELL. Faktisk er befolkningstettheten beskjedne 566 per km2! København derimot, har 1,2 millioner mennesker, regnet UTEN hele hovedstadsregionen. Befolkningstettheten her er 5680 per km2! og det på ett areal som er helt flatt, høyeste punktet i stor-København er 50 meter, femti. Innse det folkens, Gud glemte å ta sykkel med i beregningen når han skapte vår vakre by! Dessuten går alle bilene på strøm om 20 år anyway, da kommer vi til å angre på at vi ikke bygget skikkelige veier…

    • Til opplysninger det like flatt som i Danmark fra sentrum av Bergen til Flesland flyplass. Også store deler av Fana er flatt som en pannekake. Så dette er ikke hele forkalringen..

  • Anonym

    Mulig Eivinds tall er noe pessimistiske, og at man ikke kan laste Bergen Kommune for en del dårlige midlertidige løsninger. Men BK har heller ikke så mye å skryte av i Sandviken, selv om det ble slåttt stort opp den gang vi fikk Sandviksruten. For  sykkeltraseen til Sentrum fra Sandviken er virkelig trang og farlig, og i stor grad delt med biler, fotgjengere og busser. legg til et krydder av biler som svinger til høyre over gangfelt og diverse farlige utganger fra boliger, som her i bakken nedenfor NHH.   En god test på om en sykkelvei er trygg for alle: Ville du latt barna dine sykle her? Alle jeg kjenner som sykler her daglig har hatt en eller flere (nesten)påkjørsler av biler, spesielt i de kryssene der biler har vikeplikt for sykkelfelt. Som syklist blir man flink å lese både trafikken og tankene til halvdøsige bilister i rushtrafikken. Jeg får både trent toleransen og lårmusklene daglig, og velger uansett å fortsette å sykle året rundt fordi det langt overgår å kjøre bil, målt i både effektivitet, lønnsomhet, helsegevinst og livsglede.  Flere burde prøve det, også fra Sandviken. Det er en perfekt distanse til byen! Jo flere man er, jo mer synlig blir syklistene i trafikkbildet, og jo tryggere sykler man.

  • Anonym

    Jeg er helt enig med hva du skriver. Dette og kollektivtilbudet er en medvirkende årsak til at man ikke får folk til å la bilen stå. Det er derimot ett punkt jeg ikke er helt enig med deg på. Du skriver «Sykkelstien går tvers igjennom flere busstopp, hvor publikum bare er opptatt av å se etter neste buss, ikke om det kommer en syklist susende.» Syklister skal på lik linje med biler tilpasse atferd og fart etter forholdene. Det er ikke gunstig å legge et sykkelfelt gjennom et busstopp, men det blir syklistens ansvar å tilpasse farten i slike situasjoner. Å komme «susende» gjennom en folkemengde er da uansvarlig.

    Til slutt, resten er bra og dette må frem i lyset.

  • Omtrent som i Oslo, altså..

  • Kan ikke si meg mer enig. Liker spesielt at du tar med bildet av gang og sykkelstien mellom NHH og Sandviken. Kanskje dette hjelper folk til å forstå hvorfor vi velger å sykle i hovedveien her. Det er ingen skilter som viser at dette er forbudt. Men folk bruker hornet og vifter med armene stort sett hver gang. De eneste som gjør noe ulovlig er vel i bunn og grunn de som bruker hornet. Men nå ser de kanskje hvorfor. Alternativet er faktisk mye mer risikabelt enn å kjøre hovedveien.