På tide med en ny norsk sprint-vinner?

Kvinnene må tilbake til 2004 og herrene tilbake til 2009 for å finne siste gull på sprint i VM i skiskyting.

Anno 2013 høres uttrykket skiskyttersprint nesten merkelig ut. Spesielt med tanke på at menn går 10 kilometer og kvinnene 7,5 kilometer. Man er vant til at sprint er kortere enn det. Men tanken når sprinten kom på programmet i 1974 var enkel: Man halverte distansen fra den opprinnelige 20 kilometeren og halverte antall skytinger fra fire til to.

Sprint er den neste eldste individuelle distansen, og gjorde at VM-programmet ble større på -70 tallet. Vel og merke VM-programmet for menn. Skiskyting må ha vært en konservativ idrett, kvinnenes første VM gikk ikke av stabelen før i 1984.

Magefølelsen tilsier at sprint for menn er en norsk distanse. Det er riktig hvis vi ser på de siste verdensmesterskapene. Norge har vært på pallen i samtlige VM-sprinter siden 1999. Men i VM-sammenheng er det ikke mange norske utøvere med gull. På herresiden har bare tre forskjellige nordmenn tatt VM gull i sprint gjennom historien, til sammen syv gullmedaljer på 30 forsøk.

Norske verdensmestre i skiskyttersprint, menn:

Eirik Kvalfoss (1982 og 1983)

Frode Andresen (2000)

Ole Einar Bjørndalen (2003, 2005, 2007 og 2009)

I Nove Mesto er håpet at Emil Hegle Svendsen skal bli den fjerde, og ta vårt åttende sprint-gull i VM-sammenheng. Med tanke på Super-Svendsens prestasjoner i år er han sammen med franske Martin Fourcade gullfavoritt på sprinten. Langrennsfarten taler for Svendsen, stående skytingen i mot. Men Emil Hegle Svendsen er godt inne i VM-bobla nå, han virker meget fokusert og begynner å få selvtilliten tilbake. Sprint er en vanskelig distanse å spå, den er også vanskelig å vinne. I verdenscupen denne sesongen har seks forskjellige utøvere fra fem forskjellige nasjoner vunnet de arrangerte sprintkonkurransene. 

På kvinnesiden er det fem forskjellige vinnere på seks løp denne sesongen. Også her er nasjonsvariasjonen god, med fem ulike. Tora Berger vant sesongens første sprint og virker fortsatt å være i godt slag. En glimrende mix-stafett bekrefter inntrykket. Tar Tora gull blir det Norges første siden Live Grete Poiree vant i 2004. Tora har aldri tatt VM-medalje i sprint. Nå er det på tide å bryte Tysklands dominans på distansen, de har vunnet seks på rad.

Norske verdensmestre i skiskyttersprint, kvinner:

Sanna Grønlid (1985)

Anne Elvebakk (1989 og 1990)

Grete Ingeborg Nykkelmo (1991)

Liv Grete Poiree (2000 OG 2004)

Fire norske vinnere med til sammen seks gull på totalt 23 sprinter i VM-sammenheng. Spørsmålet på lørdag er hvem kan slå Tora Berger i kalasform? Det er hun alle ser på nå, så det blir tøft. Jeg tror sprint er hennes «svakeste» distanse, men selvsagt kan det klaffe også her. Men det er i duellene Tora er på sitt råeste, i morgen slipper konkurrentene den frykten.

  • linea elefsen

    Ja, TV2, en god begynnelse
    men det var ikke så vellykket som dette
    http://mildred.no/2016/top-5-murders-in-casino/

  • Birger_Skruddusvingen

    «Du føler ikke at det er litt rart å svare på kommentarer som ble postet for 2 uker siden?»

    Nei! Skulle jeg føle det, mener du?

  • Arild2440

    Du føler ikke at det er litt rart å svare på kommentarer som ble postet for 2 uker siden?

  • Birger_Skruddusvingen

    «5) Agnete Haaland som representant for Kultur-Norge.»

    Hmm… Jeg tror ikke jeg vet hvem det er.

  • Birger_Skruddusvingen

    «Har forstått at en del synes de er tøffe som står fram med fullt navn, ikke alle er helt enige i det.»

    Jo, de er tøffe.

    Men som det heter når det gjelder bl.a. trafikksikkerhet:

    «Det er ikke tøft å være død!».

  • Birger_Skruddusvingen

    «Det at Martin Kolberg misliker Frp er faktisk en god grunn å stemme Frp.»

    Men ikke det at Frp misliker de andre fire nevnte?

  • Birger_Skruddusvingen

    Tor Mikkel Wara:

    Hva med Thomas H. Eriksen?

  • Birger_Skruddusvingen

    «Her har nok Wara bomma litt. På første plass troner den ubestridte ener: Carl Ivar Hagen.»

    Har Frp valgt ham som fiende?

  • tjukken18

    Jeg vill kalle dem samfunnets verste fiender…
    En nydelig bukett, alle like elsket av landets tenkende individer…

  • Laban

    Synest valgkampen begynner å bli en parodi på seg selv med alle disse agurknyhetene. PR-rådgivere har alltid en skjult agenda. Agenda til Wara er skjult i en av disse «beskrivelsene» .. og i dette tilfellet er det «Arbeiderpartier hadde Stein Erik Hagen som hoggestabbe i 2009» . Bra. Dette er ett godt eksempel på den fiendtlige holdningen regjeringen har ovenfor de i dette landet som sysselsetter flest mennesker utenfor det offentlige.

    Senest i går uttalte Kristin Halvorsen at «formueskatten til de 7% rikeste i landet er nok til å dekke frukt og grønt satsningen i ungdomsskolen» . Mange borgere blir provosert når de hører at rikingene skal få skattelette. Og via eksempler så går de fem på. Enkleste måte å vinne velgere på. Men det store bildet er at de siste 8 år har mange flagget ut. Senest Seadrill i Stavanger. Mange mister jobben pga skattepolitikken som ikke gjør det mulig å konkurrere mot utenlandske selskaper. Særnorsk formueskatt.

  • the_94th_united

    Nå vil jeg si at dere venstreekstreme ikke har mye bedre dannelse akkurat.

  • Perso22

    Ja Tor Mikkel.Her har du jo plukket på øverste hylle i arogansens og dumskapens høyborg .

  • gvor

    Hva med LOs Thon boikott. En demonstrasjon i at de har økonomisk makt via sine medlemmer til å skusle bort en 1/2 million kroner. Respektløshet er usjarmerende uansett hvem den er siktet mot. Det er en ærlig sak å være uenig i partipolitikk, men å bedrive straffesanksjoner på eget initiativ mot enkeltvelgere er jo bare skremmende. Det er ikke en oppgave for et overordnet organ.

    Var det Lo som også hadde en sjarmerende pr-kampanje mot privatisering av helsevesenet ved forrige valg? Der hvor helsepersonell i det private ble fremstilt som reneste, ja hva skal man kalle det, gærninger. Herregud så flaut.

    Intelektuell aktivitet og finesse er tydeligvis helt fraværende. I tillegg klarer de selv å bygge seg et antirenome, og gjør seg selv til drømmefiende nr.1, mot hvilket parti det nå skulle være.

  • Pellepoliti2

    haha, snakker meg om… NM i å drite seg ut for snaue 2000kr…

  • Pellepoliti2

    Rene skjære Brekkmiddelet

  • Arild2440

    Det at Martin Kolberg misliker Frp er faktisk en god grunn å stemme Frp. Makan til motbydelig, frekk, selvgod pamp skal man lete lenge etter.

  • drusus

    Ja, med slike fiender trenger man jo ikke venner. De overnevnte har gjort en utmerket innsats for FrP i valgkampen 2013. Partiet burde sende en flaske god rødvin til hver og en av dem etter valget (eller kanskje en tepose i Krekars tilfelle).

  • ann

    lanskje du kan komme hjem og hjelpe til med den grønne politikken slik at de for starthjelp fra deg .evaj joly .

  • Les Paul
  • Beer_oculos

    Hehe, hadde helt glemt den. LOL Veldig bra!

    Korrupsjonsjegerinnen….

  • sjises

    Symboleffekt

  • sjises

    Men de kan også bruke mykere ord som «våkne opp», «sosialister» og «kneblet»

  • sjises

    Ja, det var en del flinke politikere som sluttet/måtte slutte etter Dolkesjø. Men Siv stod igjen (som den eneste)

  • Les Paul
  • Fullt Navn

    Rødt synes det var synd at TMW trakk seg fra politikken.

  • Det kan jo ha sammenheng med kuppet av ikkedemokratiske institusjoner (i hovedsak media/forlag, utdanning og fagforening) initiert av KGB via underbruket STASI… hvor blir det av STASI-arkivene? Det har kommet fram at utenlandske forskere stadig forundres over hvorfor de ikke når fram med sine søknader, i motsetning til i andre land. Slik, har de fått faktisk (definisjons)makt i Norge, innflytelsesagenter heter dette i fagterminologien. «Behovet» deres har ikke vært til stede i like stor grad som i andre land.

  • På hvilken måte mener du debattene som feks krever FB-konto er bedre enn andre debatter? Hvor mange dager tror du det tar å lage en troverdig falsk profil?

    Si det som det er. Du ønsker å kneble en masse folk som av en eller annen grunn ikke kan stå fram offentlig.

    PS
    Har forstått at en del synes de er tøffe som står fram med fullt navn, ikke alle er helt enige i det. Særdeles ikke i disse overvåkningstider.

  • Igec

    Det beste med Kolberg er at han virkelig ikke skjønner og oppfatter hvor langt ute på jordet han faktisk er!

  • Terje Røberg

    Hmmm var det etter … eller før han dro ned til Kirgisistan og hadde møter med presidentetn der. Korrupt som få. Ble avsatt og lever vel pr dags dato i eksil i Russland! Ja dem har vel gått i «læra» noen steder!

  • Finn Oddvar Stensrud

    Der har du et poeng! 🙂
    Jeg har lurt på hvorfor kommentarfeltene totalt domineres av høyreekstreme holdninger – parret med dårlig folkeskikk?
    Det er ikke det at man vil ha en «blå» politikk, jeg reagerer på – nei det er personhetsen og mangel på språklig dannelse: Ord som «tulling», «klovn» m.v. blir flittig brukt om de man er uenige med…
    Det må være flaut for «Erna» og «Siv» at venstresidens ufine debattanter utgjør en så liten andel av netthaterne?

  • Finn Oddvar Stensrud

    Helt enig – men jeg tror vi også tar med ekstremister på høyresiden. Vi har opplevd terror fra ytterste høyre – vi kan; meget sannsynlig oppleve terror fra ekstreme islamister. Ekstreme terrorister på ytterste venstre – slik som de hadde i Tyskland – har heldigvis ikke vært til stede i Norge.

  • SolarClep

    Sjekk opp hva som hendte på Dolkesjø.

    Hagen kvittet seg med den liberale fløyen og satt tilbake med byoriginaler og bygdetullinger. Og siden har ikke partiet forandret seg.

  • Regnskapsfører

    No shit? Skjønte du artikkelen?

  • Anonym

    Velgerne kan ikke miste troen på at det er velgerne som avgjør valget.
    En ny regjering skal dannes etter valget på grunnlag av valgresultatet.
    Dette kan det ikke være noen tvil om.
    Usikkerhet om valgutfallet er ikke rot, for det er en normal situasjon i et demokrati.
    En ny regjering bør ikke dannes før etter valget, og valgresultatet må ligge klart på bordet før noen bestemmer hvem som skal delta i en ny regjering.
    Politikerne i Høyre bør ha dette klart for seg .
    Det er greit å ha ønsker, men det bør likevel bli tydelig at velgerne skal bestemme.
    Hvis velgerne bestemmer at Høyre og FrP får flertall på Stortinget, skal det være utgangspunkt for hvem som blir med i en ny regjering etter valget.
    Hvis de rødgrønne får flertall til sammen, skal det være utgangspunkt for dannelsen av en ny regjering.
    Etter min mening har norsk presse plikt til å bidra til å styrke norsk demokrati og ytringsfriheten og menneskerettighetene i Norge.
    Plikt.

  • Anonym

    KrF er på vei ut, Gudskjelov hadde jeg nær sagt. Virkelig kristne oppegående velger heller «De kristne» som ikke lefler med alt og alle slik KrF gjør.

  • Anonym

    » Audun Lysbakken gjorde det bra som angriper mot de borgerlige – men han fikk i liten grad fram SVs politikk.»

    Hvordan kan en journalist mene dette? at han gjorde det bra med å angripe de borgelige???? 🙂 nei kjære journalist, Lysbakken fremsto som en skole gutt som aldri burde vært satt fremfor et kamera, han jamret på de samme strofene han har brukt siden han ble leder i sv, han fremstår som UVITEN,mangler ordforåd og ikke minst forståelse i slike sammenhenger, det er nesten flaut å se på han.

  • Per Johnny Halden

    HVor er det blitt av demokratiet her i landet , når man i parti leder debatten
    har en mann som odvar Stenstrøm , som angriper de blå til de grader , og
    snakker rolig til de røde, Senere kommer det kommentarer fra stein kåre
    kristiansen , som ikke holder mål , Jeg trodde at en kommentator skulle være demokratisk ,men nei , her skulle det være kunn til en side ,, DE RØDGRØNNE …… OG en ting til , få tilbake den gamle ordningen med
    lik taletid , Sånn at ikke den ene parten for en fordel

  • Anonym

    gå på en håndballtrening og si du vil spille strek en time..hvis du overlever all julingen du får der..skal jeg spandere en øl på deg..for du aner ikke hva du snakker om

  • Anonym

    la oss sette deg på strek i håndball,hvor du får juling i 6o min konstant..så vil du se at enn 8-10 dueller iløpet at 90 min med jaap stam blir barnemat

  • latterlig svar! Hvor ofte blir noen taklet med to strake bein???? Enig i at håndball har en viss feminin side ved seg, men da kommer du ikke med sosse pappagutte idretten tennis som eksempel….

  • Var nok litt tullete å utelukke rugby her, til tross for at du sa at det var unntaket. Ser at mange her vil ha Amerikansk fotball som ett alternativ, jeg har selv spilt amerikansk fotball i canada (ja jeg ser ironien) og det var ett helsikes adrenalinrush hver gang. Allikevel føler jeg at amerikansk fotball har for forskjellige krav til hver spiller til å kunne hevde seg her. Fotball er ikke en fysisk idrett og det må noen bare innse så det er helt utelukka, volleyball fyller jo ingen andre krav enn at det brukes en ball, men da kan jo baseball også vurderes. Så da står vi igjen med håndball og basketball, også blir det for dumt å ikke ta med rugby helt inn. Du ser fler tøffe taklinger i håndball enn basket, men de blir jo ofte også avblåst, type 9 meterkast, noe som gjør at det er ulovlig og da er vi inne på taktiske vurderinger, så jeg føler at håndball og basket er ganske likt stilt, med en liten fordel håndball, men det er fortsatt ett stykke opp til rugby, som nok går ganske klart ut av din kåring her!

  • Tidenes mest provoserende innlegg, ærlig talt: er du dum eller lever du virkelig i den fantasi at håndball er verdens tøffeste idrett?

    Amerikansk fotball er i en egen liga for tøffhet. Med en gang en spiller har ballen følger det med en risiko for å ende opp som en grønnsak pga. de enorme påkjenningene man kan få av en takling. Du er ikke supermann med en gang du får på deg beskyttelsen.

    Forresten, uten fysikk er det ikke vits å prøve seg på ballidrett i det hele tatt.

  • Anonym

    Hvorfor drar dere inn fotball i denne diskusjonen? Fotball er jo ikke akkurat en veldig fysisk idrett? Er det et mindreverdighetskompleks jeg aner? Håndball ER en tøff sport. Har du ikke fysikken, har du ingenting på banen å gjøre. Til dere som roper «amerikansk fotball er tøffestetøffestfordijegikkelikerhåndball»… Selvfølgelig er det en fysisk sport, men å sammenligne det med håndball er.. hm, søtt!

  • Anonym

    Skal dette være en spøk?

  • Anonym

    Hvorfor har beskyttelse så mye å si? Kan garantere deg at enkelte av taklingene i Amerikansk fotball foreksempel er så tøffe at bein brekker. Taklingene tillater rett og slett tøffere sammenstøt, uavhengig av beskyttelse eller ei. Beskyttelsen gjør deg ikke immun mot store sammenstøt. Det avtar kasnkje litt av kraften og beskytter hodet, men ellers er det ekstreme påkjenninger og langt større enn håndball.
    Om eneste kriterie for hvor tøff en sport er, er i hvilken grad man får albuer i fjeset så er nok håndball der oppe ja.

  • Det som hvertfall er sikkert er at Fotball er den minst ærlige av alle ballidretter. I hvilken annen idrett drives det med systematisk forsøk på filming på en slik skala, som supporterne på toppen av alt applauderer?
    Noe slikt ville vært helt tabu på håndball banen, og du ville kjapt bli stempla som ei pingle.

  • brt67

    Olympiatoppen reflekterer ikke VERDENS beste utøvere. Verdens beste håndballspillere er ikke raskere enn verdens beste fotballspillere. Mikkel Hansen slår neppe Cristiano Ronaldo eller Theo Walcott i en sprint. Angående ESPN-undersøkelsen, så er den kanskje ikke 100 % nøyaktig, men den gir nok en god pekepinn. Hånball er ikke blant de sportene der det kreves mest styrke, noe som sikkert kommer overraskende på mange nordmenn som ikke har innsikt i kravene til utøvere i idretter med mer prestisje og konkurransenivå, som feks amerikansk fotball og basket.

  • Anonym

    kan nevne at håndballspillere har flere bestetider enn fotballspiller på 40 metertesten på olympiatoppen….

  • Anonym

    undersøkelsen til espn viser jo at de ikke har satt seg inn i noe i det hele tatt…de gir håndball 3, 40 på styrke?

  • Anonym

    Jeg synes hodedueller er enda tøffere. Hvorfor er du så interessert i å lese svaret mitt? Det er ikke sånn at hvis jeg er enig med deg at det første alternativet er tøffest så er håndball den tøffeste sporten. Så er det vel gjerne midtstopperne i fotball som får gjennomgå mest. De veier vel ofte rundt 100 kilo dem og.

    Ellers er det liten tvil om hvilke sporter som er tøffest; Ischokey og Rugby

  • Anonym

    Se her ja, en som ikke er så happy med at andre er Ronaldo supporter. Rooney sitt kutt var dypere og farlgere ja, men poenget var jo bare at det blir for dumt å sette Ronaldo i dårlig lys hele tiden. Det skal jo ingen ende ta! Det er stor forskjell på å være pyse og klyse!
    Hvorfor skal du være så vanskelig egentlig? Og hvorfor skal du absolutt vite hvilken skade jeg pådro meg? Jeg fikk prolaps og det har i tillegg gjort at jeg ikke klarer å løpe lenge på venstrebenet. Hvorfor er du så stor taper? Ingen grunn til å være frekk! Synes synd på deg, så skal ta å be for deg din patetiske Ronaldo hater!

  • Guest

    Randi Gustad er den mest pr-kåte personen jeg vet om! Etter hun sluttet på landslaget har hun kommet med den ene utspillet etter det andre for å komme på tv eller i avisen! Linselus…

  • Anonym

    Da RBK var på topp,spilte cham.league osv.Ble de med i ett prosjekt på olympia toppen.Med både håndball,fotball og basket..Etter å ha tatt oksygentest,løpetest osv.Sier de på olympiatoppen at RBK er de som er dårligst trent,Nils Arne Eggen blir forbannet og tar med seg gutta og går.For han trenger ikke høre på sånt…

  • Anonym

    men hockey har du jo full beskyttelse

  • Anonym

    Spill 90 minutter mot en motstander som Jaap Stam, så skal vi se hvilken sport som er tøffest

  • Anonym

    Det går ikke ann å sammenligne disse idrettene. Alle har sine egne styrker og taktiske spilleregler. Hadde et lag fra hver idrett møtt hverandre, hadde de som hadde hjemmebane feid banen med den andre motstanderen. Når det er sagt, snakker vi om proffeliten i NFL er nok disse de beste atletene. De har rå styrke, fart, teknikk og et killer innstink du ikke finner i noen andre idretter, dog også de verste skadene innen idrett. Bare fordi de bruker beskyttelse så skal de ikke telles med, blir for dumt. Sporten er jo så rask at uten hadde de sittet i rullestol alle mann.

  • Bli med på bedriftsfotball… Det er den hardeste idretten… Folk med dårlig kondis med like dårlige taklingsferdigheter.. Definisjons sak… ‘
    Hvorfor skal håndball hevdes hele tiden? Er dere dårlig utrustet`? Mannehåndball er uansett mer interesant enn pikeball…

  • Anonym

    Og rugby er ikke voldelig?

  • Flott, Randi. Stå på!

  • Dette var tynn suppe, Randi. Utrolig mye usakeligheter tatt med i vurderingen din, og viktige elementer utelatt.

  • Anonym

    Latterlig analyse. Skulle likt og sett en håndballspiller bli taklet med to strake bein og knottene først. De største idrettstalentene går aldri til håndball, men til fotball, tennis, basket (altså skikkelige idretter for ekte menn). Det er noe udefinerbart feminint med håndball for menn, som er med på å avgrense populariteten internasjonalt.

  • Anonym

    og jeg må sitte når jeg urinerer. har ikke lov til å løfte tungt…

  • Anonym

    Porbably a gooner

  • brt67

    1. Sammenlikningen er meningsløs. Å basere hva som er «verdens tøffeste ballidrett» på hvor mye kroppskontakt sporten innebærer og hvor mye «svette, blod og klister» som flyter på banen, blir en vurdering på helt feil premisser. Vurderingskriteriet må åpenbart være hvor tøft det er å nå opp på toppnivå i sporten, og på dette punktet faller håndball tvers igjennom, på den simple bakgrunn av at det er en ørliten sport som majoriteten av verdens befolkning knapt har hørt om. Om du spør en tilfeldig person i verden hva håndball er, er sannsynligheten stor for at vedkommende tror du snakker om «hands» i fotball. Det er latterlig innlysende at en sport som bedrives av hele verden, som har enorm popularitet i media og som det er en hver unggutts drøm om å bli proff i, har et høyere toppnivå og dermed må anses som tøffere enn en bitteliten idrett som praktiseres i enkelte områder i Europa. Og dersom rugby avfeies som følge av at idretten er relativt lite utbredt i Norge, var det kanskje ingen strålende idé å kalle blogginnlegget «VERDENS tøffeste ballidrett».

    2. Utstyr og beskyttelse er ingen hindring for at idretten er tøff. Amerikansk fotball medfører ekstreme sammenstøt, kollisjoner og påfølgende skader. Det kan faktisk hevdes at utsyret gir en «falsk beskyttelse» som gjør at utøverne tar enda større risiko og at sjansen for skader dermed ikke reduseres i alt for stor grad. Se dessuten pkt 1: prestisje, berømmelse og økonomisk gevinst i amerikansk fotball på toppnivå er av kollosal dimensjoner sammenliknet med håndball, hvilket innebærer at utøverne må trene hardere, ta større risiko og ofre mer for å nå toppnivå. Det er ingen tvil om at håndball er en tøff, fysisk krevende og spennende idrett, men tittelen «Verdens tøffeste ballidrett» faller på sin egen urimelighet også på dette punktet.

    3. Håndball er helt klart en fysisk tøff idrett, og håndballspillere på toppnivå er utvilsomt i god fysisk form (de er jo tross alt toppidrettsutøvere) Sammenliknet med andre idretter, når de imidlertid etter min mening ikke opp på dette punktet heller. For det første er også denne diskusjonen av mindre praktisk betydning, da fysikken gjenspeiler idrettens krav og det er vanskelig å vekte fysiske egenskaper opp mot hverandre. En sentral midtbanespiller i fotball har feks bedre utholdenhet enn en håndballspiller, mens de fleste håndballspillere trolig scorer høyere på overkroppsstyrke. ESPN prøvde å gjøre dette i en undersøkelse fra 2012, basert nesten utelukkende på fysiske egenskaper: http://sports.espn.go.com/espn/page2/sportSkills
    Av ballidrettene finner vi amerikansk fotball på tredje plass, basket på fjerde og fotball/soccer på 10. Håndball? 26. plass, rett bak freestyleski og fekting.

    4. Hvor godt trent er egentlig en håndballspiller? Ja, mange av dem er raske, men sammenlikner du 60- eller 100-metertidene til en håndballspiller med en fotballving eller en running back i NFL, er resultatet nedslående.

    De er også relativt sterke, men også her skuffer den gjennomsnittlige håndballspiller sett opp mot amerikanske fotballspillere, rugbykjemper eller til og med basketspillere. (som nevnt gir det liten mening å sammenlikne konkrete resultater, men som illustrasjon: Kristian Kjelling tar (visstnok) 135 kg i benkpress, mens de fleste NFL-backer ligger opp mot 200-tallet)

    Håndball stiller ikke ekstreme krav til utholdenhet, pga banens korte lengde, moderat intensitet og mange bytter. På dette punktet må nok håndballspillere se seg slått av fotballspillere (kanskje også innebandy, mens de sannsynligvis har overtaket på NFL og NBA-proffer.

    Høyde og vekt er heller ingen god indikator på fysisk form. Riktig nok er de fleste håndballproffer relativt muskuløse og mange veier 90 kg eller mer. Det er derimot ingen tvil om at fettprosenten blant håndballspillere er relativt høy sammenliknet med andre atleter. Svært «rippede» utøvere (lav fett%, markerte muskler) er sjeldent i håndball, i motsetning til i rugby og basket. Her vil utøverne ofte (i likhet med sprintere og de raske NFL-utøverne) ha stor muskulatur ifht fett og dermed en bedre relativstyrke.

    Som eksempel, kan vi se et bilde av Kristian Kjelling (som langt i fra er den håndballspilleren med høyest fettprosent):
    _FEK2404s.jpg
    http://www.freewebs.com/kjellingsiden/_FEK2404s.jpg

    , opp mot eksempelvis wide receiver Michael Garvin på Cardinals:
    http://media-cache-ec6.pinterest.com/upload/45247171226946821_Xso2pg4A_c.jpg
    45247171226946821_Xso2pg4A_c.jpg

    Eller hva med rugby?

    http://images.watoday.com.au/2009/03/26/434434/article-cousins-420×0.jpgarticle-cousins-420×0.jpg

    Kom gjerne med liknende fysikker fra håndballverden. Husk at dette ikke automatisk betyr at håndball er mindre tøff sport enn andre, men det illustrerer de fysiske kravene. Som nevnt innledningsvis er håndball klart en tøff og krevende sport, men «verdens tøffeste» er i beste fall svært naivt å hevde.

  • Dessverre må dette være noe av det dummeste jeg har hørt, seriøst, noe av det dummeste. «håndball har den tøffeste fysikken fordi alle må løpe i angrep og forsvar, og de blir taklet når de er i angrep» altså, først burde vi gå over ordet «takling». Det dere kaller taklinger er det fotball kaller «duell i boksen» dere holder og drar i hverandre. Oi, kjempeslitsomt. i fotball er en takling når man spurter og hopper ned, knottene først og treffer vanligsvis ballen så spilleren, selv om det finnes bedre og dårligere taklinger enn det. ja vi har leggbeskyttere, men herregud, hvor ofte brekker noen beinet etter en takling i håndball??? skader for dere får fotball også, eneste stedet dere er mer belastet er knærne. Fotball har det like tøft for blant annet anklene.Det at håndball er sporten som trengs best fysikk for å bli god i er også latterlig, ja dere løper opp og ned i 5 minutter, deretter sitter på benken i 5 minutter. Kampen varer 2×30, ikke 2×45, fotball har maks 3 bytter, som betyr at minst 8 av de 11 spillerene som starter, må spille i disse 90 minuttene. kan ærlig si at jeg ikke leste hele artikelen, for da hadde jeg mensa. Takk for meg.

  • Anonym

    uff…. passer best at du holder deg på kjøkkenet før du gjør mer ugang

  • Anonym

    Ser at du fikk med deg hele skadeomfanget rundt Rooney. Kuttet var jo såpass dypt at det tok mange dager før han i det hele tatt kunne trene igjen på grunn av at det var en risiko for at det kunne rives opp bare ved å løpe. Oi, shit.. Kan ikke du utdype litt mer hvorfor ikke legen lar deg spille mer? veldig interessert i hvorfor ikke du får spille fotball ser du.

  • Anonym

    Håndball er hands

  • En som klager på LFC, United og Chelsea? Hvilket lag holder du med?

  • Supermann1

    Når blir betaen åpen / sumo 2.0 lansert?

  • Anonym

    Når blir det mulig å få sett fotball fra Premier League i 50 bps? Sammenligner man med TV ser Sumo sendingene veldig «hakkete» ut…

  • Anonym

    2 ting TV2.

    Smart TV app bør være en enkel sak og fikse ganske fort?

    Og hvorfor klarer dere ikke å lage en app som fungerer godt for Android brett ?
    Feks Samsung galaxy t 2? Fungerer jo strålende å se fotball på iPad. (Har begge deler)

  • Anonym

    mulig å få se engelsk fotball på android app?? får ikke HD1 opp som valg på appen????

  • Får ikke opp noe vindu til å legge inn kode.

  • Anonym

    Kommer ikke opp noe vindu å legge inn koden her. Logger på som vanlig, og kommer bare til det vanlige vinduet.

  • Hei
    Jeg sitter å venter på en Google TV ( http://www.google.com/tv/)… men får å få kastet ut altibox må jeg kunne tilby TV2 til resten av familien( dere har laget noen avhengigheter).

    Vil «nye» Sumo fungere tilfredstillende på Google TV?

  • Ohmi

    Gleder meg!!!! 😀

  • adrian

    må man ha silver light på ipad, for å se program??

  • Sterling

    TV2 Sumo er nå ute med app for windows 8, og det ser veldig bra ut!!

  • Men det mangler endel innhold der? Hvorfor gjør det det?

  • Når kommer tv2 sumo som en app til Windows 8 og Xbox?

    Har sett på ESPN og andre sportstilbydere på Xbox, hvis dere får noe lignende, så er jeg solgt!

    PS: Utmerket Windows Phone app dere har fått, stå på! 🙂

  • Håper at dere lanserer snart TV2 Sumo på Ps3.
    Hadde blitt en trofast og lykkelig kunde.

  • Simen Sveum

    samme her

  • Fikk invitasjon til Beta på mail. Logger inn, fyller inn koden, trykker aktiver og får feilmelding «no user».Jaja kan vel ikke forvente at alt skal fungere;)

  • Bjørn

    Vesentlig forskjell på mobilplattformer kontra spillplattformer. Også med tanke på at de sier de støtter iphone og android, men ikke sier noe om ps3. Når de da støtter iphone bedre enn android, men ikke bruker nevneverdig energi på å meddele dette så blir litt dumt.

    Men det kommer vel…

  • Heisann! Vi kommer med en løsning for smart-TV, men kan ikke love når det blir. Vi jobber med den nye tjenesten nå, og kommer med masse nyheter i løpet av de neste månedene. 🙂

    Mvh Iselin

  • Hei Hanne! Nye Sumo er lansert for noen få brukere, og vi sender ut invitasjonskoder fortløpende til de som har meldt seg på! Meld deg på her: http://www.sumo.tv2.no

    Mvh Iselin

  • Hei Marius! Takk for tilbakemeldingen! Vi har planer om å komme ut på smart-TV, men vi kan ikke si nøyaktig når det blir. Men vi lover mye spennende nyheter utover høsten! 

    Mvh Iselin

  • Hei Egil! Kommer du ikke inn på siden http://www.sumo.tv2.no?

    Mvh Iselin

  • Hei Bjørn! Ja, vi kommer med en egen app til Android, men kan ikke si når. Akkurat nå jobber vi med lansering av den nye tjenesten, men har også som mål om å være på alle de store plattformene. Du kan imidlertid se Sumo på Android-telefoner via TV 2-appen og sport via TV 2 Sporten-appen! 🙂 Mvh Iselin

  • Vi jobber for tiden med å utvikle en
    helt ny og forbedret versjon av TV 2 Sumo, med enda mer innhold og en bedre
    brukeropplevelse. I tillegg jobber vi med forbedring av eksisterende
    applikasjoner, samt lansering av Sumo på helt nye plattformer! Vi kan derfor
    ikke si eksakt når Sumo vil være tilgjengelig på Samsung smart TV, men lover at det i
    løpet den kommende tiden vil komme mange spennende nyheter.

  • Anonym

    Hei, når får jeg tv2 sumo til min samsung smart-tv? 

  • Helt enig, Ramos er en av verdens mest komplette forsvarspillere, ettersom han kan bekle flere posisjoner, er en god bidragsyter offensivt og en fantastisk godt forsvarspiller (til tross for at han har en vane med å få mange kort)

  • Anonym

    Hei,

    Hummels var formidabel, og det kommer noen ord om han. Ja, han har også spilt meget godt for klubblag, men for ikke lenge siden så det ut som han skulle stå bak Mertesacker i køen til plass i 11`eren. Heldigvis startet han, og viste seg frem på en fatntastisk måte. Jeg føler Hummels er på vei til å ta opp arven etter de virkelig store som Jurgen Kohler, Thomas Berthold, Guido Buchwald m.fl. Men det gjenstår selvfølgelig mange landskamper og endel trofeer før han er helt der 🙂

  • Etter en kamp savner eg Hummels her, Imponerte til de grader mot Portugal og har spilt godt i to år for regjerende og årets seriemester av Bundesliga. Følte veldig at eg satt å så Pique spille, men med mer rå kraft i duellene. Tror han vil ta steget opp å vise seg som en ny spiller av ypperste klasse i bakre led for Tyskland, ettersom han bare er rundt 22 år.

  • Tok du den riktige av de? 😉

  • Gøy å lese betraktninger om «mindre» kjente spillere. Også stor fan av Papadopoulos og Mathijsen. Følger deg på Pique. Ramos har kommet seg mer til sin rett når han spilles mer riktig som nå, men Pique sitt toppnivå er det få som matcher. 

  • Anonym

    Hei,

    Jeg er helt enig, Carew er ikke «standarden» man skal måle etter. Eksempelet er mer en illustrasjon / spark til det norske folk / media, som har lett for å hause opp egne spillere, og ikke evner / vil se at andre spillere kan være meget gode. I tilfelle Mathijsen er det en typisk god internasjonal stopper man aldri hører noe særlig om i Norge. Men mannen har spilt 80 landskamper, fast i bundesliga en årrekke. En slik stopper, og det finnes flere som er bedre, klare enkelt å «kle av» en spiller som man har lett for å hause opp.

  • Anonym

    Hehe, trodde Tv2 hadde begynt sin egen komispalte når jeg så overskriften.
    Når man liksom skal bedømme de beste midtstopperne i EM, da er Carew INGEN målestokk… 

  • Lol

  • Anonym

    Hei Marius,

    Enig i dine betraktninger rundt sesongen til Pique, og at for Ramos kan bli meget dominerende. Jeg legger dog til grunn toppnivået jeg vet Pique har inne, og at det fort er på plass igjen i landslagsdrakten.

  • Spesielt i straffekonken mot Bayern var Ramos «Utmerket»! 🙂

  • Anonym

    Hellas kommer til å slippe inn en del mål. Ikke rart han er billig, du får ikke mye igjen for han

  •  Papadopoulos er på plass i mitt lag! Billig var’n og! 😀

  • Etter Pique sin elendige sesong vil jeg påstå at det hadde vært mer riktig å skrive om Sergio Ramos istedenfor, som har vært utmerket. 

  • Anonym

    i hope he will succeed!

  • Anonym

    PS:Har laget meg Brownis skal jeg sende nedover hehe ? 🙂 =)

  • Anonym

    Kjempebra innlegg 🙂
    Kakemonster er lett å bli hehe 🙂
    Du er flink til å blogge 🙂
    Lykke til Neste fredag! Heier sikkelig på deg!

  • Vegard Ritland

    det så godt ut 🙂 til neste gang burde du vurdere å synge sangen «cut» av plumb. utrolig fin sang, og den passer deg perfekt.

  • Anonym

    Asmund er flik, men du Stella er ikke noe å skryte av. Håper du ryker ut på Lørdag.

  • Anonym

    Du er IKKE favoritt og heller ingen vinner. Du burder røket ut som første par. Håper du ryker ut snart.

  • Anonym

    hei stella.
    hva er din favorittfarge?
     MVH christine 10 år fra mandal

  • Anonym

    Jeg elsker Haba Haba jeg synger den hjemme å når jeg kjeder meg!!

  • Anonym

    Til Stella . Jeg er 10 år og har alltid likt deg !
    Og er fra oslo.
    Men jeg har et spørsmål jeg vil du skal svare på:
    Hva liker du best å ha på deg ?
    Jeg liker best tunica.
    Jeg stemmer på deg alltid .
    Klem 🙂

  • Anonym

    Jeg har alltid stemt på deg !

  • Anonym

    til stella
    hva er favoritt dyret ditt? mitt er katt
    hei stella!!!     MVH  stor fan Christine 10år
    fre mandal/holum

  • Hei Stella!
    Jeg elsker å danse men hvordan blir jeg så flink som deg?
    Hilsen Karoline 11år fra Bergen.

  • hei jeg elsker å danse men hvordan blir jeg så flink som deg?

  • hei jeg elsker å danse men hvordan blir jeg så flink som deg?

  • Anonym

    Hei Stella!
    jeg lurer på om at det er vanskelig å lære seg en dans på en uke?
    hilsen Nora Elise 11 år

  • Anna Brandal

    heiiiia Stella!!! 🙂

  • Anonym

    Hei Stella! =)
    synes du at du er en bedre danser enn din partner???
    mvh Elin Emilie og Nora Elise
    ps STOOR FAN!!! <3

  • Anonym

    hei hva er din største hemmelighet?

  • Dere vinner! Dere er jo de beste! 🙂 <3.
    Klem fra Vendela 11år (til lørdag 12år).
    PS: Gå skikkerlig bananas så dere imponerer dommerne, spesielt Thor Fløysvik.

  • Anonym

    dere vinner:)
    Klem Anette 112år fra gjøvik

  • Anonym

    Heia Stella! Gå bananas så dere imponerer dommerene, spessielt Thor Fløysvik…

  • Hei!
    Håper dere vinner og dere må gå skikkelig banas!

  • Lykke til med dansen jeg venter spent på å få se resultatet. Kos deg!

  • Anonym

    You already do great, Anders! Feet in «third position»  –  well done!  Elena should be proud of you 😉 Oh and you are so lucky to have her as a trainer and partner, she’s amazing! I’ll support your couple! Greetings and all the best wishes from Moscow! LYKKE TIL & УДАЧИ! 🙂
    =Maria, a dancer from Russia (Junior, C class)=

  • Gratulerer med flott blogg, og lykke til med treningen fremover 🙂
    Gleder meg til å se resultatet!

  • lykke til 😛 blir sikkert drit kult! 😀