Mulige positive ringvirkninger ved flere norske storritt

Sykkelsporten i Norge er i utvikling. Plutselig har vi tre internasjonale etapperitt med kategorisering fra det internasjonale sykkelforbundet (UCI). Det betyr at rittene er av en slik størrelse at deltakerne og deres lag kan kjempe om viktige rankingpoeng i Europa- Touren. Gitt visse forutsetninger kan en plass i toppen av EuropaTouren kvalifisere til opprykk i WorldTouren, som sikrer deltakelse i de største rittene på kalenderen.
Artic- Race starter 8. august i Bodø, og ble presentert med stor entusiasme fra politikere og arrangører på en pressekonferanse i Oslo 27. mai.
At ASO – arrangørene av Tour de France og over 40 andre store sportsbegivenheter – er medeier i arrangementet styrker troen på at rittet kan bli en tradisjon og betydelig sykkelritt i fremtiden.
Støtten fra milliardkonsernet ASO skaper et solid fundament for arrangement, TV- teknisk og nettverksmessige. Artic- Race er et spennende og nytt prosjekt med potensial til å vise sykkelsporten i helt nye omgivelser!
Dessverre vet vi lite om hvilke lag som er på plass når startskuddet går. Men det er grunn til å håpe at feltet kan matche årets deltakelse i Glava Tour, som hadde det sterkeste sykkelfeltet på norsk jord siden sykkel VM i Oslo i 1993.
Det er også lov å håpe på påvirkningskraften til ASO når de inviterer toppklubbene i internasjonal sykkelsport til å delta. Best mulig deltakelse øker interessen for rittet, men er ingen forutsetning for om det blir en suksess. Det er rittet som skaper heltene, og ikke omvendt. Sykkelkonkurransen i Nord- Norge vil åpne øynene hos publikum for hvilken bredde og talent som finnes i det internasjonale sykkelfeltet.  Dessuten, et sted må rittet starte, og jeg sikker på at personene bak Artic- Race drømmer om status i den øverste ligaen WorldTour. På sikt ingen umulighet med den spesielle rammen rundt norsk natur og med støtte fra ASO.

For Norsk sykkelsport kan storrittene her hjemme skape meget positive ringvirkninger.
Hjemmelige sykkelkonkurranser er ofte gjemt vekk for publikum og får liten omtale i riksmedier. Glava- Tour, Artic- Race, Tour de Fjords og NM landevei mottar nasjonal og internasjonal tv- dekning. Med sendinger ut til et bredt publikum gir det norske sykkellag langt bedre forhandlingskort overfor sponsorer. Plutselig kan lagene friste med deltakelse i ritt med garantert dekning fra riksmedia. Rittene sendes Live på TV2 og Eurosport. ASO kan tilby sendingene til 140 land!
Med bedre muligheter for eksponering kan budsjetter økes og frambringe bedre økonomiske vilkår for hardere og mer seriøs sykkelsatsing. Det gir forbedrede muligheter til å delta i flere store sykkelritt i utlandet, og dermed utviklende matching for flere unge norske ryttere. I et positivt scenario kan ringvirkningene føre til økt rekruttering til de store lagene i WorldTouren og dermed flere nordmenn i ritt som Tour de France. Kanskje ser vi starten på realiseringen av et norsk lag i WorldTouren?
Med flere store sykkelritt kan Norge sees på som en viktig arena for de utenlandske lagene. Flere tv- sendte norske sykkelritt kan gi en situasjon hvor utenlandske profflag beiler det norske sponsormarkedet. Det kan igjen bety økt rekruttering av norske sykkelryttere til utenlandske sykkellag, fordi en lokal sponsor normalt ønsker innslag av lokale ryttere for ytterligere eksponeringsmuligheter på hjemmemarkedet.

Det er all grunn til å være positiv på vegne av norsk sykkelsport!

Mads!